Smart Plug - kvalité...?

Permalänk
Medlem

Smart Plug - kvalité...?

Nu vet jag inte om jag haft otur men på några månader så har jag "lyckats" avverka 2 olika smart plugs, en Deltaco SH-P01 samt en Nedis 121 som bara dött för mig (slutat fungera).
Ska man förlika sig med att en smart plug har en livslängd på på några månader eller...?

Permalänk
Medlem

Har 3st fibaro smart plugg z-wave, dessa har fungerat klockrent sen 2020 ca

Permalänk
Medlem

Har haft bra "tur" med dessa från amazon samt Ikeas pluggar.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett fall av "man får vad man betalar för", dessa pluggar är väl några av de absolut billigaste som finns att köpa. Men nog ska de hålla mer än ett par månader. Reklamera.

Vad har du haft för last på dem?

Permalänk
Medlem

Vad kör du i dem? De har en över effektgräns som de kan hantera. Tror en av mina har en gräns på 2200W ex.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenhet av Shelly Plug S.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Nu vet jag inte om jag haft otur men på några månader så har jag "lyckats" avverka 2 olika smart plugs, en Deltaco SH-P01 samt en Nedis 121 som bara dött för mig (slutat fungera).
Ska man förlika sig med att en smart plug har en livslängd på på några månader eller...?

det skiljer markant på kvalitet mellan tillverkare, dvs man får det man betalar för.
sedan måste man tänka på typ av last dvs det du plugga in i uttaget, 95% av alla smarta uttag klarar bara 1 typ av last
dvs resistant last, så pluggar du in tex en dammsugare dödar man uttagen snabbt. (är även risk för brand)

bra kvalitet på wifi uttag är tex shelly. (dock samma sak här med last)
deras puckar fixar viss form/last av andra laster med en snubber inkopplad.

bra kvalitet som klarar olika laster är z-wave uttag från: qubino (ägs av shelly)
samt Heltune highload puck (dom har inte pluggar) den klarar dock all form av last utan problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan vara ett fall av "man får vad man betalar för", dessa pluggar är väl några av de absolut billigaste som finns att köpa. Men nog ska de hålla mer än ett par månader. Reklamera.

Vad har du haft för last på dem?

Skrivet av Gorian:

Vad kör du i dem? De har en över effektgräns som de kan hantera. Tror en av mina har en gräns på 2200W ex.

Båda har drivit en iptv-box som som enligt tilverkaren drar 15W.
Anledningen till det är att boxen hänger sig i tid o otid och en "polsk reset" är oftast lösningen på problemet.
Med en smart plug så har jag sluppit resa r*ven ur soffan...

Jag får sonika köpa mer kvalitativa smart plugs låter det som...

Permalänk
Medlem

Förra året slutade en Deltaco-plug fungera hos mig med i ett pack om 3, de andra två fungerar fortfarande som de ska och använts varje dag i 5 år nu.

Permalänk
Medlem

Kör med Nous A1Z kopplat till Home Assistant, fungerar och gör det dom ska. Dock bara haft dom i ca 6 månader nu så kan inte säga något om livslängden än.
Hade deltaco innan men ville gå ifrån enheter som kräver Internet för att fungera, och som troligen ringer hem hela tiden till deras servrar...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Båda har drivit en iptv-box som som enligt tilverkaren drar 15W.
Anledningen till det är att boxen hänger sig i tid o otid och en "polsk reset" är oftast lösningen på problemet.
Med en smart plug så har jag sluppit resa r*ven ur soffan...

Jag får sonika köpa mer kvalitativa smart plugs låter det som...

Fun fact. Dålig el kan orsaka att iptv boxar hänger sig. Kan också vara orsaken att smartpluggen går sönder.

Tänker mest gemensam nämnare. Har du en förlängningssladd så skulle jag sra iptv boxen från ett annat rum på annan fas om möjligt för att se om problemet kvarstår.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fun fact. Dålig el kan orsaka att iptv boxar hänger sig. Kan också vara orsaken att smartpluggen går sönder.

Tänker mest gemensam nämnare. Har du en förlängningssladd så skulle jag sra iptv boxen från ett annat rum på annan fas om möjligt för att se om problemet kvarstår.

Hmm...
Definitivt något som kan vara värt att prova!
Tack för tipset!

(dock är det ju besynnerligt att receivern och tv:n är kopplade på samma uttag utan några "konstigheter")

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Hmm...
Definitivt något som kan vara värt att prova!
Tack för tipset!

(dock är det ju besynnerligt att receivern och tv:n är kopplade på samma uttag utan några "konstigheter")

Iptv boxen har säkerligen sämre isolering och iptv skickas ju med udp så minsta störning blir hack/frysningar i bild. Likaså kan boxen hänga sig om strömstyrkan flukturerar.

Men ingen garanti, bara något att ha i åtanke. Jag har stött på det tidigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Haft min Hue inomhus smartplug fast utomhus i snart 5 år.. Vet inte om man kan klassa det som kvalitet eller tur..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Kan du elaborera hur de går sönder? Är de helt döda? Eller slutar bara styrningen?

Det låter inte som att det är normalt och att något annat är fel, med elen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kan du elaborera hur de går sönder? Är de helt döda? Eller slutar bara styrningen?

Det låter inte som att det är normalt och att något annat är fel, med elen

Styrningen bara sluta funka och det går inte ansluta till pluggen via appen hur man än gör.

Permalänk
Medlem

De enda jag haft problem med är Telldus Z-Wave Plug-in switch, tre stycken har gått sönder inom två år och samtliga har bara haft låga laster.

Inga problem alls med Shelly, IKEA, Fibaro eller Qubino.

Permalänk

Bra tråd då många av dessa är skräp tyvärr. Själv körde jag denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174198
hade väll som mest en 8 st idag är det 2 kvar varav en används sparsamt. Höll runt 2-3 år och krånglade rejält under den tiden. Målet var att slippa pilla med timrar men timrarna är nu åter tillbaka och fungerar iallafall och går inte sönder.

Hade nog tur när en började krångla när jag var hemma då den flippade på och av i rask takt och det började lukta bränt innan jag drog ur den kokheta pluggen.
De andra bara slutade fungera.

Vill gärna ha en plug som fungerar och kan använda sig av sol upp och sol ned teknik, inget annat bryr jag mig om egentligen. Vissa timrar jag har är över 15 år gamla och bara fungerar, vill hitta liknade långlivad smartplug.

Tänkte testa en deltaco och nedis idag men efter ovanstående kanske det får vänta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina 3 Shelly plug S är 5 år gamla vid det här laget, har aldrig krånglat eller hängt sig.

Har lokalt web-interface och man kan schemalägga dem med sunrise/sunset istället för tid.

Det är annars en funktion som kräver premium subscription om du vill köra via appen/molnet, men om du bara skippar det så har du allt du vill ha.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Mina 3 Shelly plug S är 5 år gamla vid det här laget, har aldrig krånglat eller hängt sig.
Har lokalt web-interface och man kan schemalägga dem med sunrise/sunset istället för tid.

Såg att Kjell har rea på dessa nu. drar nog dit och kniper ett par för test. Detaco och nedis jag funderade på först verkar inget vidare.
Enda jag sett om Shelly pluggarna är att de är varma, stämmer det? Då kanske man inte ska knixa in dom bakom soffan tex?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såg att Kjell har rea på dessa nu. drar nog dit och kniper ett par för test. Detaco och nedis jag funderade på först verkar inget vidare.
Enda jag sett om Shelly pluggarna är att de är varma, stämmer det? Då kanske man inte ska knixa in dom bakom soffan tex?

inte upplevt, men sedan några firmwares tillbaka har de ett

Eco Mode
Click the toggle button to enable/disable Eco mode. Device will consume less energy and run at a lower temperature. Device will reboot if you disable/enable this function.

Så det kanske kan ha legat något i det. har det påslaget men vet inte om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har kört med mina Verisure pluggar felfritt i snart 7-8 år =p Samt under mina 7 år då jag jobbade för Verisure så var det EXTREMT sällsynt att höra något om döda pluggar

Lite osäker angående om dom går att använda utan en Verisure hub dock.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Deltaco har haft problem med sina SH-P01. De som säljs nu är av en ny version som sägs fungera bättre.

Jag köpte ett 3-pack från Webbhallen för 1½ år sedan, då av den gamla versionen.
För någon vecka sen dog två inom loppet av två dagar.
Webbhallen gav bara ett års garanti på dem, men Deltaco (numera Aurdel) har 5 års tillverkargaranti på dem, så det gick att ta det direkt med dem.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Aphex:

inte upplevt, men sedan några firmwares tillbaka har de ett

Eco Mode
Click the toggle button to enable/disable Eco mode. Device will consume less energy and run at a lower temperature. Device will reboot if you disable/enable this function.

Så det kanske kan ha legat något i det. har det påslaget men vet inte om det gör någon skillnad.

Köpte en shelly och en betydligt billigare cleverio.
Båda var lika enkla att installera på deras appar. Cleverio får stort + då det är gratis all lägga till att pluggarna ska sättas på och stängas av vid sol uppgång/nedgång. I shelly kostar det pengar.
Lyckligtvis kunde jag koppla shelly appen till google home och på så vis få funktionen. Har nu en hel homescreen dedikerat till olika enheter där alla har en egen app. Riktigt tradigt.

Nu återstår det att se hur de fungerar och hur länge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köpte en shelly och en betydligt billigare cleverio.
Båda var lika enkla att installera på deras appar. Cleverio får stort + då det är gratis all lägga till att pluggarna ska sättas på och stängas av vid sol uppgång/nedgång. I shelly kostar det pengar.
Lyckligtvis kunde jag koppla shelly appen till google home och på så vis få funktionen. Har nu en hel homescreen dedikerat till olika enheter där alla har en egen app. Riktigt tradigt.

Nu återstår det att se hur de fungerar och hur länge.

Om du hittar enhetens ip så kan du lägga astrour-schema via webbgränssnittet, då är det gratis

(Ändra från time till sunrise/sunset)

Home assistant är ju en bra grej annars om man vill samla sina iot-pryttlar i ett gränssnitt och där stöds shelly väldigt väl.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Om du hittar enhetens ip så kan du lägga astrour-schema via webbgränssnittet, då är det gratis

(Ändra från time till sunrise/sunset)

Home assistant är ju en bra grej annars om man vill samla sina iot-pryttlar i ett gränssnitt och där stöds shelly väldigt väl.

Tack ska kolla gränsnitt saker. Funkar Shelly och liknande plugs utan deras appar i home eller måste de paras med apparna i home?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack ska kolla gränsnitt saker. Funkar Shelly och liknande plugs utan deras appar i home eller måste de paras med apparna i home?

Shelly fungerar fint att använda i Home Assistant utan att blanda in några andra appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Båda har drivit en iptv-box som som enligt tilverkaren drar 15W.
Anledningen till det är att boxen hänger sig i tid o otid och en "polsk reset" är oftast lösningen på problemet.
Med en smart plug så har jag sluppit resa r*ven ur soffan...

Jag får sonika köpa mer kvalitativa smart plugs låter det som...

Det heter ändå "norsk reset", och norrmännen kallar det resetknappen för "svenskeknappen"

De smartplugs jag kört längst är IKEA trådfri Zigbee (osäker men gissar 5 år). Har 4-5 st.
En gick sönder nyligen. Först märkte jag att jag tappade kontakten med den då och då, och sen började den slå på/av med jämna mellanrum. Fördelen med IKEA är att de är smidiga med reklamationer - tog med den till ett varuhus och fick en ersättare direkt över disk, behövde inte visa något kvitto eller så.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kört Philips smartplug, först Hue varianten med ZigBee, senare Wiz variant med stöd för Matter och inga problem alls.

Litet urval o dra några erenhetre av.

Däremot hjälpt andra med strulande smartplugg, då bara stött på tuyabaserade med "köp x för yy kr".