Trasig ssd, retur godkänd men....

Permalänk

Trasig ssd, retur godkänd men....

Har haft en ssd disk som havererat. Sänt innpå garantin och fått desked om att den byts ut och att jag snart,skulle få ett mail med spårnummer. När det inte kom så kollade jag upp saldot, då är det minst 53 dagar tills disken kommer in.
Jag ringde ich fick det bekräftat. Undrade om jag kunde köpa en annan disk och betala mellanskilnaden.
Nu är det,så att jag köpte min disk till superpris och ibag kostar de mer. Jag ville betala mellanskilnaden mellan diskarna idag, men nej.
Undrade om jag kunde få pengarna tillbaka då jag inte tyckte det var skölig tid. Ja eventuelt men med avdrag för att jag använt disken.

Jag har ju min dator som min sociala kontakt och använder den hela tiden då jag är sjuk och kommer knappt utanför hemmet. Alla här vet nog också att 53 dagar lätt kan bli fler.
Lever på sjukbidrag så köpa en ny disk oplanerat går inte.

Vad göra och vad tycker ni är rätt?

Köpt av en av de största svenska datorbutiker vi har och som jag själv alltid förespråkat som suveräna.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Moderator
Moderator

Att vänta ytterligare nästan två månader skulle definitivt utgöra oskäligt lång tid för avhjälpande (vilket brukar anses vara tre veckor i sammanhanget), särskilt då återförsäljaren säkerligen har andra motsvarande diskar de kan ersätta din felande med. Ja de har antagligen rätt att göra ett nyttoavdrag, men du har samtidigt rätt att få ränta på inköpspriset (riksbankens referensränta +2 procentenheter) och andra eventuella kostnader (som resor eller emballage för att lämna in varan) ersatta. Generellt brukar man kvitta eventuellt nyttoavdrag och det du skall bli ersatt, då både du och butiken har bättre saker för sig än att räkna enstaka kronor hit och dit. Desto viktigare är att om du får pengarna tillbaka och tvingas köpa en dyrare vara har du rätt till ersättning för mellanskillnaden - ett så kallat täckningsköp. Du är då skyldig att hålla nere kostnaden (exempelvis genom att handla hos den seriösa aktör som har det lägsta priset).

Du kan alltså kräva en omleverans (vilket i praktiken innebär en disk med motsvarande prestanda eftersom just den du köpte inte finns hos återförsäljaren), eller häva köpet och då få tillbaka hela inköpspriset och ersättning motsvarande mellanskillnaden för att köpa samma eller motsvarande disk hos annan återförsäljare.

Rimligtvis vill butiken du köpt disken av hellre lösa det hela med en annan disk, det blir både billigare och mindre jobb för dem.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Att vänta ytterligare nästan två månader skulle definitivt utgöra oskäligt lång tid för avhjälpande (vilket brukar anses vara tre veckor i sammanhanget), särskilt då återförsäljaren säkerligen har andra motsvarande diskar de kan ersätta din felande med. Ja de har antagligen rätt att göra ett nyttoavdrag, men du har samtidigt rätt att få ränta på inköpspriset (riksbankens referensränta +2 procentenheter) och andra eventuella kostnader (som resor eller emballage för att lämna in varan) ersatta. Generellt brukar man kvitta eventuellt nyttoavdrag och det du skall bli ersatt, då både du och butiken har bättre saker för sig än att räkna enstaka kronor hit och dit. Desto viktigare är att om du får pengarna tillbaka och tvingas köpa en dyrare vara har du rätt till ersättning för mellanskillnaden - ett så kallat täckningsköp. Du är då skyldig att hålla nere kostnaden (exempelvis genom att handla hos den seriösa aktör som har det lägsta priset).

Du kan alltså kräva en omleverans (vilket i praktiken innebär en disk med motsvarande prestanda eftersom just den du köpte inte finns hos återförsäljaren), eller häva köpet och då få tillbaka hela inköpspriset och ersättning motsvarande mellanskillnaden för att köpa samma eller motsvarande disk hos annan återförsäljare.

Rimligtvis vill butiken du köpt disken av hellre lösa det hela med en annan disk, det blir både billigare och mindre jobb för dem.

Jag förstår inte riktigt! TS får inköpspriset vilket jag är helt med men sen skriver du att hen ska också tvingas köpa en dyrarare vara hos en annan återförsäljare?

Hur gick det för TS?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte riktigt! TS får inköpspriset vilket jag är helt med men sen skriver du att hen ska också tvingas köpa en dyrarare vara hos en annan återförsäljare?

Om återförsäljaren inte kan eller vill ersätta varan med en motsvarande utan väljer att återbetala köpesumman, och TS fortfarande vill ha produkten kan TS istället köpa samma produkt hos en annan återförsäljare. Är då den nyköpta produkten dyrare än den ursprungligen var kan TS kräva mellanskillnaden i pris som skadestånd ifrån första återförsäljaren - detta kallas täckningsköp.

Syftet är att kunden skall hållas skadelös, alltså inte sättas i en sämre position på grund av återförsäljaren. Är varan exempelvis ursprungligen köpt till ett nedsatt pris, eller helt enkelt ökat av andra anledningar, skall återförsäljaren inte utan konsekvens kunna säga "du får pengarna tillbaka och får köpa ny grej till högre pris istället".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska det verkligen dras av någonting på priset för han har använt en trasig SSD som går på garantin? Låter inte lite märkligt.

Permalänk
Medlem

Storyn fattas nog något moment. Om butiken kommer få in en likvärdig disk av distributör eller får den krediterad så är där inget ”slitage” avdrag i kalkylen. Avdrag görs om kund får den goodwill returnerad pga. missnöjje o butiken tvingas sälja den vidare. Antingen är här ett missförstånd eller så fatta en del av historien.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Storyn fattas nog något moment. Om butiken kommer få in en likvärdig disk av distributör eller får den krediterad så är där inget ”slitage” avdrag i kalkylen. Avdrag görs om kund får den goodwill returnerad pga. missnöjje o butiken tvingas sälja den vidare. Antingen är här ett missförstånd eller så fatta en del av historien.

Nja, nyttoavdrag behandlas av Konsumentköplagen och gäller vid hävning av köp, där varan går tillbaks till säljaren, och köparen får tillbaka köpeskillingen och handlar alltså om att köparen inte ska få ha haft en vara helt "gratis" fram tills hävningen.

Som @twit nämner så brukar detta nyttoavdrag ofta kunna kvittas mot ränta och andra ersättningar som konsumenten i sin tur har rätt till. Men i vissa fall så överväger nyttan detta och det faktiskt är helt legitimt med ett nyttoavdrag. Typexemplet på en sådan situation är kanske vid hävning av bilköp, där nyttan av en bil är relativt stor och kostnaden relativt hög. Här är det då vanligt att man drar av en milkostnad för den sträcka som konsumenten kunnat nyttja bilen (så klart under förutsättningen att inte den kan kvittas mot alternativkostnader som konsumenten kanske haft i form av hyrbilar, tågresor, etc.).

Huruvida säljaren får ersättning av sin leverantör eller inte är helt ovidkommande i sammanhanget. Konsumentens rättigheter och skyldigheter är alltså inte avhängt på om säljaren har bra avtal med sina leverantörer eller inte, utan helt beroende av vilken nytta konsumenten anses ha haft av varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, nyttoavdrag behandlas av Konsumentköplagen och gäller vid hävning av köp, där varan går tillbaks till säljaren, och köparen får tillbaka köpeskillingen och handlar alltså om att köparen inte ska få ha haft en vara helt "gratis" fram tills hävningen.

Som @twit nämner så brukar detta nyttoavdrag ofta kunna kvittas mot ränta och andra ersättningar som konsumenten i sin tur har rätt till. Men i vissa fall så överväger nyttan detta och det faktiskt är helt legitimt med ett nyttoavdrag. Typexemplet på en sådan situation är kanske vid hävning av bilköp, där nyttan av en bil är relativt stor och kostnaden relativt hög. Här är det då vanligt att man drar av en milkostnad för den sträcka som konsumenten kunnat nyttja bilen (så klart under förutsättningen att inte den kan kvittas mot alternativkostnader som konsumenten kanske haft i form av hyrbilar, tågresor, etc.).

Huruvida säljaren får ersättning av sin leverantör eller inte är helt ovidkommande i sammanhanget. Konsumentens rättigheter och skyldigheter är alltså inte avhängt på om säljaren har bra avtal med sina leverantörer eller inte, utan helt beroende av vilken nytta konsumenten anses ha haft av varan.

Bilar och annat stort håller jag med om. Men en SSD ”sub 2000kr-ish” är nog inget nytto avdrag aktuellt . Det har juh att göra med omkostnader och dyl som butiken haft / kommer ha pga av ärendet.

I detta fallet skulle jag kill-gissa att butik A skickar in denna produkt. Lev godkänner retur. Den är alltså trasig. Och nästa faktura till butik A står det -minus på total summan, då det kostar lev förmycket tid att jiddra på en sak som ALDRIG är tänkt att repareras och bli b-vara i deras system/hantering.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bilar och annat stort håller jag med om. Men en SSD ”sub 2000kr-ish” är nog inget nytto avdrag aktuellt . Det har juh att göra med omkostnader och dyl som butiken haft / kommer ha pga av ärendet.

I detta fallet skulle jag kill-gissa att butik A skickar in denna produkt. Lev godkänner retur. Den är alltså trasig. Och nästa faktura till butik A står det -minus på total summan, då det kostar lev förmycket tid att jiddra på en sak som ALDRIG är tänkt att repareras och bli b-vara i deras system/hantering.

Jo, jag håller med om att ett nyttoavdrag för en hårddisk inte känns särskilt rimligt för en hårddisk. Dock så menar jag fortsatt att du underbygger den slutsatsen med felaktiga argument. Beroende på kvalité på disken kan man ha allt från 0 till 5 års garanti från tillverkaren. Även om säljaren får en helt ny produkt av tillverkaren, så kan fortfarande ett nyttoavdrag vara fullt rimligt. Det har alltså inte med tillverkargarantier att göra, utan de facto den nyttan som konsumenten haft av produkten. Huruvida de kan sälja produkten vidare som fyndvara spelar heller ingen roll.

Många tror att nyttoavdrag handlar om värdeminskningen produkten har haft, men det är alltså helt irrelevant i frågan. En bil har en enorm värdeminskning så fort man rullar ut ur bilhallen, men det är absolut inget man tar hänsyn till om köpet skulle hävas exempelvis ett par veckor efter leverans, utan det är nyttan som är relevant.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte riktigt! TS får inköpspriset vilket jag är helt med men sen skriver du att hen ska också tvingas köpa en dyrarare vara hos en annan återförsäljare?

Hur gick det för TS?

Det gick bra när jag ringde andra gången och pratade med någon som förstod. Fick dagspris på den trasiga disken och betalade mellanskilnaden på en ny disk de,säljer. Kom på någon dag och sitter i maskinen.
Kommer fortsätta ha stort förtroende för dem och fortsätta handla och rekomendera dem.
Först kände jag mig dåligt behandlad när man inte lyssnade eller godtog någon föreslagen lösning.
Men det var nog den personen och inte företaget det berodde på.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Storyn fattas nog något moment. Om butiken kommer få in en likvärdig disk av distributör eller får den krediterad så är där inget ”slitage” avdrag i kalkylen. Avdrag görs om kund får den goodwill returnerad pga. missnöjje o butiken tvingas sälja den vidare. Antingen är här ett missförstånd eller så fatta en del av historien.

Precis så är det. Jag föreslog mellanskilnad på en annan disk eller pengar tillbaka så jag kunde köpa samma disk av någon annan. Pengar emmelan var inte intressant och pengar tillbaka skulle bli med avdrag för användning.
Sa exakt som du att avdrag på en trasig disk var inte rätt eftersom den går ju inte att sälja igen. Men nej.

Men skrev här och ringde konsumentverket som tyckte ARN om det inte gick att lösa.

Ringde igen och träffade en bra mwdarbetare som både förstod och accepterade mina argument.

Väntetiden på samma disk var minst 53 vardagar så den väntetiden var ju helt befängd.

Nu har jag en ny disk och betalat mellanskilnad eftersom den var dyrare men samma storlek 2Tb.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Skrivet av donald1963:

Det gick bra när jag ringde andra gången och pratade med någon som förstod. Fick dagspris på den trasiga disken och betalade mellanskilnaden på en ny disk de,säljer. Kom på någon dag och sitter i maskinen.
Kommer fortsätta ha stort förtroende för dem och fortsätta handla och rekomendera dem.
Först kände jag mig dåligt behandlad när man inte lyssnade eller godtog någon föreslagen lösning.
Men det var nog den personen och inte företaget det berodde på.

Härligt att höra! Du kan PM:a mig företaget om du inte vill dela med dig den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donald1963:

Precis så är det. Jag föreslog mellanskilnad på en annan disk eller pengar tillbaka så jag kunde köpa samma disk av någon annan. Pengar emmelan var inte intressant och pengar tillbaka skulle bli med avdrag för användning.
Sa exakt som du att avdrag på en trasig disk var inte rätt eftersom den går ju inte att sälja igen. Men nej.

Men skrev här och ringde konsumentverket som tyckte ARN om det inte gick att lösa.

Ringde igen och träffade en bra mwdarbetare som både förstod och accepterade mina argument.

Väntetiden på samma disk var minst 53 vardagar så den väntetiden var ju helt befängd.

Nu har jag en ny disk och betalat mellanskilnad eftersom den var dyrare men samma storlek 2Tb.

Som jag nämnde ovan så behöver du inte betala någon mellanskillnad upp till en dyrare, men annars likvärdig, vara. Konsumentköplagen ger dig rätt till en likvärdig vara, även om den råkar vara dyrare än den du köpt. En leveranstid på 50+ dagar behöver man inte heller acceptera, utan det blir ju upp till återförsäljaren att välja mellan att ge dig en likvärdig vara, alternativt att ge dig pengarna tillbaka plus eventuellt skadestånd för att kunna genomföra täckningsköp av en likvärdig produkt hos en annan återförsäljare.

Sen kan du ju såklart vara nöjd med utfallet som det blev, men till nästa gång så behöver du alltså inte gå med på att betala någon mellanskillnad, om du nu själv inte skulle vilja passa på att uppgradera till en bättre produkt, och därför kan tänka dig att betala mellanskillnaden.