Trasig ssd, retur godkänd men....

Permalänk

Trasig ssd, retur godkänd men....

Har haft en ssd disk som havererat. Sänt innpå garantin och fått desked om att den byts ut och att jag snart,skulle få ett mail med spårnummer. När det inte kom så kollade jag upp saldot, då är det minst 53 dagar tills disken kommer in.
Jag ringde ich fick det bekräftat. Undrade om jag kunde köpa en annan disk och betala mellanskilnaden.
Nu är det,så att jag köpte min disk till superpris och ibag kostar de mer. Jag ville betala mellanskilnaden mellan diskarna idag, men nej.
Undrade om jag kunde få pengarna tillbaka då jag inte tyckte det var skölig tid. Ja eventuelt men med avdrag för att jag använt disken.

Jag har ju min dator som min sociala kontakt och använder den hela tiden då jag är sjuk och kommer knappt utanför hemmet. Alla här vet nog också att 53 dagar lätt kan bli fler.
Lever på sjukbidrag så köpa en ny disk oplanerat går inte.

Vad göra och vad tycker ni är rätt?

Köpt av en av de största svenska datorbutiker vi har och som jag själv alltid förespråkat som suveräna.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Moderator
Moderator

Att vänta ytterligare nästan två månader skulle definitivt utgöra oskäligt lång tid för avhjälpande (vilket brukar anses vara tre veckor i sammanhanget), särskilt då återförsäljaren säkerligen har andra motsvarande diskar de kan ersätta din felande med. Ja de har antagligen rätt att göra ett nyttoavdrag, men du har samtidigt rätt att få ränta på inköpspriset (riksbankens referensränta +2 procentenheter) och andra eventuella kostnader (som resor eller emballage för att lämna in varan) ersatta. Generellt brukar man kvitta eventuellt nyttoavdrag och det du skall bli ersatt, då både du och butiken har bättre saker för sig än att räkna enstaka kronor hit och dit. Desto viktigare är att om du får pengarna tillbaka och tvingas köpa en dyrare vara har du rätt till ersättning för mellanskillnaden - ett så kallat täckningsköp. Du är då skyldig att hålla nere kostnaden (exempelvis genom att handla hos den seriösa aktör som har det lägsta priset).

Du kan alltså kräva en omleverans (vilket i praktiken innebär en disk med motsvarande prestanda eftersom just den du köpte inte finns hos återförsäljaren), eller häva köpet och då få tillbaka hela inköpspriset och ersättning motsvarande mellanskillnaden för att köpa samma eller motsvarande disk hos annan återförsäljare.

Rimligtvis vill butiken du köpt disken av hellre lösa det hela med en annan disk, det blir både billigare och mindre jobb för dem.

Visa signatur