Hur byter man layout i KDE Plasma?

Permalänk
Medlem

Hur byter man layout i KDE Plasma?

Jag har lagt till en custom layout i KDE Plasma, Swerty, som jag hittar under inställningarna för tangentbordet och kan lägga till som en layout. Men jag kan liksom inte aktivera den, försökte lägga till fler layouter men jag kan inte byta mellan dom. Ingen ikon nere i aktivitetsfältet för att visa aktiv layout heller.

Det enda som händer när jag lägger till en layout är att mina inställningar för modifierare slutar fungera, jag har ändrat caps till ctrl.

Rubrik korrigerad. // MOD
Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag har lagt till en custom layout i KDE Plasma, Swerty, som jag hittar under inställningarna för tangentbordet och kan lägga till som en layout. Men jag kan liksom inte aktivera den, försökte lägga till fler layouter men jag kan inte byta mellan dom. Ingen ikon nere i aktivitetsfältet för att visa aktiv layout heller.

Det enda som händer när jag lägger till en layout är att mina inställningar för modifierare slutar fungera, jag har ändrat caps till ctrl.

Trycka ctrl+alt+k funkar inte?

Finns i inställningar (tangentbordsinställningar) att byta layout med tangentbordsgenvägar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Trycka ctrl+alt+k funkar inte?

Finns i inställningar (tangentbordsinställningar) att byta layout med tangentbordsgenvägar.

Nepp. Ingenting fungerade. Satte egna genvägar, provade existerande. Blev galen. Startade om X gånger, hjälpte ändå inte.

Sen idag när jag startade upp datorn så bara funkade det.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Funkar det om du bara byter till den rakt av (d.v.s. har den som enda layout)? Jag har aldrig testat att ha flera layouter samtidigt då alla mina tangentbord hemma är ANSI men för mig är det inga konstigheter att bara ändra filerna i /usr/share/X11 och välja Swerty globalt. Förutom att du måste gå in och ändra så att högra alt aktiverar det tredje lagret då för annars funkar inte alt-gr i KDE.