Mini-PC:n har kommit långt på 10 år

Permalänk
Medlem

Mini-PC:n har kommit långt på 10 år

Jag tror att många skulle kunna byta ut sin fullstora PC mot en mini-PC utan problem. Min gamla Intel-NUC har funkat utmärkt för surf och kodning i många år, men video och spel har förstås varit begränsat.

Det har dock hänt mycket sedan Intel introducerade sin första NUC 2013. Jag har just bytt upp mig till en ASUS PN53 med en årsgammal AMD Zen 3+ processor (7735HS) och den klarar utan problem att strömma 4 stycken 4K 60 fps youtubevideor samtidigt över Wi-Fi på mitt 100 Mbps bredband. Här är bildbevis.

https://imgur.com/a/2pUpKyg

Datorn är förstås inget spelmonster, men lättare gaming funkar bra: AMD Ryzen 7 7735HS + AMD Radeon 680M Benchmarks for 10 Games

Det skulle vara kul att höra om det är någon mer av er här på forumet som har skaffat en modern mini-PC.

Bildlänken funkade inte
Permalänk
Medlem

@fristad
Hur ljudnivån och tempen på den lille rackaren om man drar igång en spel session eller belastar den hårt?
Själv är jag fortfarande kvar i det stadiet där nucn agerar server.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@fristad
Hur ljudnivån och tempen på den lille rackaren om man drar igång en spel session eller belastar den hårt?
Själv är jag fortfarande kvar i det stadiet där nucn agerar server.

Det finns två ljudprofiler i BIOS: "performance" och "quiet". För mig är "performance" för störande om man har lådan på skrivbordet. Jag kör på "quiet" och det upplever jag som "nästan tyst" vid normalt bruk, fläkten går sällan upp i varv så pass att det stör. Att avkoda fyra stycket 4K-videoströmmar samtidigt höjer t.ex. inte frekvensen på fläkten.

Däremot blir CPU:n och GPU:n ordentligt varma. Det kan kännas lite skrämmande men är helt normalt. Ryzen 7000 processorer är designade för att kunna köras kontinuerligt vid 95º. Här är en bra artikel om detta: https://community.amd.com/t5/gaming/ryzen-7000-series-process...

Permalänk
Medlem

Gjorde du någon jämförelse med Asus NUC 14 Pro innan? Om jag förstår rätt är Intel processorn något snabbare. Men AMDs grafik var bättre än Intel Xe som var i 13-serien. 14 har Intel Arc. Men AMD är kanske ändå bättre?

Permalänk
Medlem

@Naki Nej, jag kollade aldrig på Asus NUC 14 Pro. Jag brukar hålla mig till produkter som är minst ett år gamla. Då har de flesta barnsjukdomar gått över och priserna har hunnit gå ner lite grann.

Under många år använde jag en Intel-NUC både på jobbet och hemma, men nu när AMD har kommit ifattt och i vissa avseenden passerat Intel så tyckte jag det var dags att skaffa en Zen-processor. Även om det valet inte påverkar min vardagliga datoranvändning så är det kul att experimentera med en ny datorarkitektur.

Jag bröt förresten mot min ettårsregel genom att köpa en splitterny monitor (Dell Alienware AW3225QF). Det krävdes ett nytt BIOS från 2024-06-11 för att datorn ens skulle boota när jag pluggade in den nya skärmen. Så det var nära ögat... Men nu skickar datorn gladeligen 3840 x 2160 pixlar 240 gånger i sekunden till min monitor via displayporten.

Permalänk
Snusfri

Är själv sugen på en GMKtec G3 med en Celeron N100, 8GB RAM och 256GB SSD (Som båda går att uppgradera) för ~1260:- att ha som mediaburk vid sängen istället för en laptop jag har nu.

N100 är sjukt prisvärda för vanliga "Svenssons" som surfar, kollar youtube, lite streaming osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS NUC 13 i5 Pro som ersatte min gamla laptop från 2012 som jag har kopplad till min LG Oled TV.

Fungerar ypperligt

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är själv sugen på en GMKtec G3 med en Celeron N100, 8GB RAM och 256GB SSD (Som båda går att uppgradera) för ~1260:- att ha som mediaburk vid sängen istället för en laptop jag har nu.

N100 är sjukt prisvärda för vanliga "Svenssons" som surfar, kollar youtube, lite streaming osv.

Har det blivit något köp, är du nöjd i fall?

Funderar själv på en, men står och väger mellan kommande Chromecast och denna.
Men sen kontra konfiguration och enkelthet, samt att de ligger i snartlikt prisspann.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc