Microsoft fixar störig bugg i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft fixar störig bugg i Windows 10

Sedan aprils kombinerade uppdatering för Windows 10 version 21H2 och 22H2 har användare inte kunnat högerklicka i Aktivitetsfältet eller Start-menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha, var det därför jag inte kunde högerklicka. Jag som trodde det var högra musknappen som blivit utsliten.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 Version 22H2 (19045.4412) på jobbet, men har inte märkt av buggen alls.

Någon som lyckats återskapa den?

Edit: Buggen kom med i April 23, 2024—KB5036979 (OS Build 19045.4355) Preview vilken ingen vanlig dödlig användare bör installera.

Frågan är om biggen även kom med i en officiell uppdatering?

Att rapportera om buggar i preview-versioner och insider-releaser känns bara fånigt!

Edit2:
Efter att lagt till "Snip & Sketch" i startmenyn, högerklickat på ikonen, valt alternativet "Take a new snip" så triggas något som kan vara en ny spännande bugg

Tycker att artikeln helt missar vad buggen handlar om.

Permalänk
Medlem

Inget jag har haft på någon av mina Windows 10 datorer i alla fall

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med, däremot är deras nya inloggningssystem helt värdelöst. Måste klicka på att logga in på alla mina M$-sidor och appar hela tiden... Förstår inte hur dom kan förstöra något som alltid varit stabilt och fungerat.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att rapportera om buggar i preview-versioner och insider-releaser känns bara fånigt!

Märkligt svar faktiskt. Är väl precis det man ska rapportera om?

Kan hålla med om att undvika beta och preview om man inte är så tekniskt kunnig / intresserad, men SweClockers är också lite mer än genomsnittet när det gäller kunnandet och intressen.

Sedan är det såklart lite roligt att flina åt M$.

Det är sådana här rapporter som gör att jag håller mig borta från Windows. Dom är för "enkla" så att säga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan hålla med om att undvika beta och preview om man inte är så tekniskt kunnig / intresserad, men SweClockers är också lite mer än genomsnittet när det gäller kunnandet och intressen.

Det är väl här jag ibland börjat tvivla om så faktiskt är fallet Hade även önskat att artikeln beskriv hur buggen kan återskapas samt vilka program som påverkas.

Sedan får jag känslan av att den rapporterade buggen eventuellt även följt med till den officiella utrullningen i maj, vilket såklart är snäppet värre.

Har inget emot att det skrivs om beta- och preview-versioner, men det borde framgå tydligare vad som avses.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av detta problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Aldrig haft problem med, däremot är deras nya inloggningssystem helt värdelöst. Måste klicka på att logga in på alla mina M$-sidor och appar hela tiden... Förstår inte hur dom kan förstöra något som alltid varit stabilt och fungerat.

Har det problemet med deras Xbox-app som klagar på att den inte kunna logga in på Store-kontot. Enda lösningen där är att starta Microsoft Store, se till att man är inloggad där, och sedan logga in i Xbox-appen. Men det sparas ju inte vid omstart, så nästa gång jag vill starta Xbox-appen så måste proceduren göras om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Märkligt svar faktiskt. Är väl precis det man ska rapportera om?

Kan hålla med om att undvika beta och preview om man inte är så tekniskt kunnig / intresserad, men SweClockers är också lite mer än genomsnittet när det gäller kunnandet och intressen.

Sedan är det såklart lite roligt att flina åt M$.

Det är sådana här rapporter som gör att jag håller mig borta från Windows. Dom är för "enkla" så att säga.

Jag tycker nog snarare att ditt svar är märkligt.

Kan inte förstå vad det finns för nyhetsvärde i att rapportera om en bugg i en preview-kanal vars hela syfte är att fånga upp just buggar innan de når den breda massan? I en preview får man räkna med att det finns buggar.

För mig är det ungefär lika intressant som att läsa att Volvo har upptäckt ett fel i deras prototyper som än så länge bara körts på testbanan.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Någon som förresten vet vad MSPowerUser är för någon sida? Är alltid lite tveksam mot källor som verkar livnära sig på att tipsa om VPN-tjänster och snake oil (CCleaner/Clean Master).

Tror det är bättre att följa Windows release health än att hålla på med viskleken från någon slumpmässigt vald sida på Internet