Hur mycket bättre är 5G jämfört med 4G?

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är 5G jämfört med 4G?

Jag begriper att exakta svar går inte att få förrän jag köper och kopplar upp en 5G-router och jämför med min nuvarande 4G. Men jag är mest intresserad av lite allmänt resonemang om hur mycket bättre jag ska tro att 5G blir.

Nu har 5G kommit till mitt område! Mina förutsättningar: När jag köpte mitt mobila bredband fanns inte 5G där jag bor, så jag såg ingen anledning att redan då köpa en 5G-router istället för 4G-routern som Comviq bjöd på. Så jag kan alltså inte testa 5G innan jag har köpt en ny router, och de är ju fortfarande förhållandevis dyra. Men är det värt pengarna? En router med riktantenn utomhus kommer inte på fråga, det tillåter inte hyresvärden, så jag tänker mig i så fall nåt liknande den jag har, men som klarar 5G. Dvs som jag kan ställa i fönsterkarmen, som jag gör nu. Jag kan lägga till att jag spelar inga tunga spel, och har inga barn som ska sitta och ladda hem saker samtidigt som jag vill se min favoritfilm. Jag har oftast internet till att streama TV, betala räkningar, läsa tidningen och lite chattande.

Permalänk
Medlem

Generellt ska 5G vara snabbare och ha lägre latens. Men det gör förmodligen ingen märkbar skillnad för dina användingsområden, förutom att filmen startar lite snabbare.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Körde några snabba tester på telefonen för att ge en bild av hur det kan se ut. Sen kommer det givetvis variera beroende på avstånd till mast samt belastning på den aktuella masten.

4G.

5G.

Men är du inte i behov av extra bandbredd/lägre latenser känns det ganska onödigt i dagsläget att uppgradera till ett 5G-modem.

Permalänk

som sagt för ditt användande är det knappt motiverbart om du inte får ut extremt dålig hastighet mot 4g men verkar ju vara tillräckligt för dina ändamål iaf vad du skriver.

och har du då halvdass täckning men ändå klarar dina krav på det finns risk att 5g inte blir någon förbättring alls då det offrar räckvidd mot hastighet och kan t.om. bli sämmre men samtidigt skulle 5g mottagningen va för dålig så kommer den växla över dig till 4g istället för bättre räckvidd.

så du får kolla lite hur din täckning ser ut typ bju över nån på kaffe som har en 5g kompatibel mobiltelefon eller liknande om du inte har en själv för att testa farten på 5g först för kan mycket väl vara pengar i sjön.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mycket beror på hur många som nyttjar 4G i ditt område samtidigt och då mer specifikt den masten du nyttjar.
Visst har 4G bra prestanda på pappret men det märks när folk börjar köra samtidigt, då blir det lite trafikkaos med långa svarstider (ett bra exempel är semesterorter på sommaren).
5G löser en del av detta problemet. Men upplever du inga prestandaproblem idag eller på specifika tider på dygnet eller tider på året så känns kanske 5G lite onödigt.

En annan fördel med att 5G kommit till ditt område är att det kanske frigör kapacitet på 4G nätet som du nyttjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt för ditt användande är det knappt motiverbart om du inte får ut extremt dålig hastighet mot 4g men verkar ju vara tillräckligt för dina ändamål iaf vad du skriver.

och har du då halvdass täckning men ändå klarar dina krav på det finns risk att 5g inte blir någon förbättring alls då det offrar räckvidd mot hastighet och kan t.om. bli sämmre men samtidigt skulle 5g mottagningen va för dålig så kommer den växla över dig till 4g istället för bättre räckvidd.

så du får kolla lite hur din täckning ser ut typ bju över nån på kaffe som har en 5g kompatibel mobiltelefon eller liknande om du inte har en själv för att testa farten på 5g först för kan mycket väl vara pengar i sjön.

Skrivet av reverend benny:

Mycket beror på hur många som nyttjar 4G i ditt område samtidigt och då mer specifikt den masten du nyttjar.
Visst har 4G bra prestanda på pappret men det märks när folk börjar köra samtidigt, då blir det lite trafikkaos med långa svarstider (ett bra exempel är semesterorter på sommaren).
5G löser en del av detta problemet. Men upplever du inga prestandaproblem idag eller på specifika tider på dygnet eller tider på året så känns kanske 5G lite onödigt.

En annan fördel med att 5G kommit till ditt område är att det kanske frigör kapacitet på 4G nätet som du nyttjar.

Jag kan ge en ögonblicksbild av hur det ser ut just nu från sommarstugan. En oftast ganska sanningsenlig bild, även om jag i undantagsfall har såväl kunnat mäta 60 Mbit/s ner, som att ha fått gå ner i kvalité om SVT Play inte ska hacka. Och det finns tillfällen i stugan, då det har kommit upp i 30 om jag låser routern på 3G, jmf med 2-5 på 4G, en storhelg när jag får dela mast med alla andra stugägares 4G-telefoner och mobila bredband! Hemma varierar det mellan 20 och ~60 Mbit/s ner, men håller sig oftast runt 50. I ett hyreshus använder de flesta fiber även på sina telefoner när de sitter hemma, så där belastas inte mobilnätet lika hårt som på ett stugområde.

Permalänk
Skrivet av Knorkas:

Jag kan ge en ögonblicksbild av hur det ser ut just nu från sommarstugan. En oftast ganska sanningsenlig bild, även om jag i undantagsfall har såväl kunnat mäta 60 Mbit/s ner, som att ha fått gå ner i kvalité om SVT Play inte ska hacka. Och det finns tillfällen i stugan, då det har kommit upp i 30 om jag låser routern på 3G, jmf med 2-5 på 4G, en storhelg när jag får dela mast med alla andra stugägares 4G-telefoner och mobila bredband! Hemma varierar det mellan 20 och ~60 Mbit/s ner, men håller sig oftast runt 50. I ett hyreshus använder de flesta fiber även på sina telefoner när de sitter hemma, så där belastas inte mobilnätet lika hårt som på ett stugområde. <Uppladdad bildlänk>

låter som att du nog dels har rätt dålig täckning och/eller en rätt högt belastad mast om du aldrig får ut mer än typ 25-50% av 4g maximala bandbredd på en bra dag.

skulle tippa att du högst troligt behöver en riktantenn om du vill ev kunna få ut något bättre öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om ditt 4G är så dåligt så kan det finnas vits med att testa 5G. Men det finns ju aldrig några garantier.

Permalänk
Medlem

5G:

4G:

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem

Sen är LTE (4G) mer än bara "en" frekvens. Sitter man med en gammal 4G router eller kanske bytt operatör osv så kan det vara så att man inte utnyttjar kapacitet som finns hos operatören. En router kanske inte har stöd för en LTE frekvens som just den operatören man använder utnyttjar.

Titta i specifikationen på routern och jämför med de frekvensband som operatören nyttjar så ser du om routern kan utnyttja alla band.

https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm-3g-4g-frekvensband/

Permalänk
Medlem

5G Tre:

4G Tre:

5G Telia:

4G Telia:

Sitter man alltså rätt nära en 5G mast är skillnaden rätt stor, men annars är de betydligt mindre. Som sagt handlar det dock mest om att inte behöva dela på 4G med så många andra och med 5G får man oftast bättre latens.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Här är ett såkallat "best case scenario exempel".

Gjorde även en färsk mätning.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Jag har 5G i Telias abonnemang och jag lyckades komma nära nån sändare som gav en hastighet på 700Mb/s för nåt år sen men i överallt annars är det samma hastighet som med 4G. För en annan betyder inte 5G någonting revolutionerande, i alla fall inte något som jag tippar majoriteten av mobilanvändare har någon nämnvärd nytta av. Jag hade stora förhoppningar om det, fast nu kommer jag inte ihåg varför egentligen.
Om man nu skulle ha turen att vara i närheten av en sändare så är det väl nån slags nytta om man laddar ner många gigabyte under kort tid som man vill ha ner snabbt, typ fulla bluerayfilmer eller linuxdistron
Lite 3D-tv hypeaktigt känner jag.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Svaret är som du märker: "Beror på"
5G är bara en överföringsteknik, lite som fiber är en teknik, du kan få 10Gb/s i fiber, eller 10Mb/s om du sitter bakom en throttlad router.
Särskillt Telia är lite "fula" när de skryter om att de har 5G nästan överallt, de använder ofta en smal bandbredd på en låg frekevns för att nå många, men den låga bandbredden där betyder att du inte kommer upp i något direkt hastighet.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilka band som finns på den mast som du använder.
Får 320/75 Mbit/s på 5G och 220/47 på 4G på landet. 500m till masten.
Inne i Göteborg har jag fått 828/74.

Sedan behöver ju inte 5G betyda snabbt, året runt huset har också fått 5G och hastigheten dubblades. Från 2/1 till 4/2...
En fördel med 5G är att det inte är så mycket användare som på 4G, sedan tål ju 5G fler användare per mast så länge det inte är kabeln till masten som begränsar.

Eftersom 5G routrarna är dyra så skulle jag avvakta till de kommer ner i pris.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Om man nu skulle ha turen att vara i närheten av en sändare så är det väl nån slags nytta om man laddar ner många gigabyte under kort tid som man vill ha ner snabbt, typ fulla bluerayfilmer eller linuxdistron
Lite 3D-tv hypeaktigt känner jag.

Skrivet av Bjirn:

Svaret är som du märker: "Beror på"
5G är bara en överföringsteknik, lite som fiber är en teknik, du kan få 10Gb/s i fiber, eller 10Mb/s om du sitter bakom en throttlad router.
Särskillt Telia är lite "fula" när de skryter om att de har 5G nästan överallt, de använder ofta en smal bandbredd på en låg frekevns för att nå många, men den låga bandbredden där betyder att du inte kommer upp i något direkt hastighet.

Tack för den infon! Nej, i närheten av en sändare är jag inte, om inte 3 km fågelvägen är nära. Snabba blueray-filmer eller Linux tankar jag inte heller hem. Och tack alla andra som har svarat att 5G är lite hypat, och ofta inte är så mycket snabbare som telebolagen vill få oss att tro, om man har en bit till sin mast! Jag har anat att 5G inte per automatik ger lika stor förbättring som det blev när 4G en gång ersatte 3G (och av erfarenhet vet jag att ibland har 3G varit snabbare än 4G!)! För mitt vidkommande verkar det inte vara värt pengarna förrän priset på en router kommer ner lite. Och det gör de nog om ett par år, när hypen börjar gå över! Jag har ju en hastighet jag än så länge klarar mig på, och fortsätter streama SVT Play på 4G, eftersom det oftast går bra! Vid nåt tillfälle kan jag ju be nån bekant med 5G-lur att få köra en speedtest med den som hotspot, men jag tänker inte ha bråttom.