Föra över gamla PATA-hårddiskar till modernare dator.

Permalänk

Föra över gamla PATA-hårddiskar till modernare dator.

Jag har några 3,5" PATA (ej SATA) hårddiskar var innehåll är okänt och därför har jag sparat dem genom årens lopp. Nu tänkte jag göra mig av med dem men vill gärna rensa igenom dem i jakt på gamla foton som kan finnas kvar. Finns det någon extern dockningsstation för så pass gamla hårddiskar (före 2004)?

Permalänk
Medlem

Googla på "pata to usb"

Permalänk
Medlem

bättre att söka på 'IDE' än PATA...

https://www.dustin.se/product/5011153489/usb-30-to-sataide-ad... - dubbelkolla att det är nätadapter medföljande och passande sladdar att koppla in för att driva 3.5"-disken...

Men de har också begränsningar och går ungefär i skarven när IDE-diskarna är så gamla att de inte stöder LBA-adressering (som görs med en delmängd av SCSI-commandoseten) och enbart stöder CHS-adressering och därav orsaken varför det är trubbligt med USB-IDE-adaptrar med dessa gamla diskar då de enbart kör med LBA-adressering mha. SCSI-kommandon...

Vill man ta hand om så pass gamla lik att det är enbart CHS-adressering som gäller så är det en dator/moderkort med IDE-anslutning som gäller och att i BIOS kan välja CHS-parametrar för den använda disken. - och tänker man tillbaka så var det verkligen inte bättre förr när det gällde diskhantering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

bättre att söka på 'IDE' än PATA...

https://www.dustin.se/product/5011153489/usb-30-to-sataide-ad... - dubbelkolla att det är nätadapter medföljande och passande sladdar att koppla in för att driva 3.5"-disken...

Men de har också begränsningar och går ungefär i skarven när IDE-diskarna är så gamla att de inte stöder LBA-adressering (som görs med en delmängd av SCSI-commandoseten) och enbart stöder CHS-adressering och därav orsaken varför det är trubbligt med USB-IDE-adaptrar med dessa gamla diskar då de enbart kör med LBA-adressering mha. SCSI-kommandon...

Vill man ta hand om så pass gamla lik att det är enbart CHS-adressering som gäller så är det en dator/moderkort med IDE-anslutning som gäller och att i BIOS kan välja CHS-parametrar för den använda disken. - och tänker man tillbaka så var det verkligen inte bättre förr när det gällde diskhantering...

Mm, man får nog inte grejer till strömförsörjning av 3.5"/5.25"-enheter med den där.

Har man en stationär dator är det väl sannolikt att man fick med någon adapter till Molex för händelsen att det inte redan finns en kontakt på någon nätaggets tåtar, och kan lösa strömförsörjningsfrågan på det viset. Annars kan man komplettera med en sånhär exempelvis.

Har man en laptop blir det tjurigare. Har man nåt gammalt nätagg över kan man ju dock mata disken med det.

Det ska till väldigt gamla diskar för att de inte ska stödja LBA, typ 486-tiden och äldre. På en så gammal disk lär det nog inte varit aktuellt att ha lagrat foton digitalt. Om du inte menar 48-bits LBA specifikt förstås

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag har hört mer än en historia av folk som försökt just detta med diverse tillbehör men som har lyckats sabba sina gamla diskar istället. Mitt tips är att inte köpa det första och billigaste du hittar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det ska till väldigt gamla diskar för att de inte ska stödja LBA, typ 486-tiden och äldre. På en så gammal disk lär det nog inte varit aktuellt att ha lagrat foton digitalt. Om du inte menar 48-bits LBA specifikt förstås

Men 486 är ju moderna datorer!! - jag tänkte mer på 286-burkar och senare 386

TS har dock inte sagt hur långt bak i tiden disksamlingen sträcker sig, själv är jag rätt säker på att samlingen har en Miniscribe¹ på typ 40 MB och där man måste peta igång rotorn med fingret för att skivan klibbar mot läshuvudena och som har IDE-gränssnitt och med största sannolikhet inte vet vad LBA-adressering är något då det var på den tiden Seagate och WD höll på med sitt gränssnitts-krig mot varandra och det var när CD-spelaren kom som man var tvungen att göra något åt det även på IDE/ATA-prokollet då CHS-adresseringen inte fungerade på media med bara en sida, ett spår och väldigt många sektorer...

i början var CD-spelarna nästa uteslutande SCSI-enheter för att adressera problemet...

¹ Historien med Miniscribe är intressant i sig med ekonomisk fiffel och bokslutsmanipulationer på hög nivå inklusive att skicka tegelstenar i kartong för att kunna visa att 'varorna har levererats inom satt tid' och det hela sprack förstås ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Men 486 är ju moderna datorer!! - jag tänkte mer på 286-burkar och senare 386

TS har dock inte sagt hur långt bak i tiden disksamlingen sträcker sig, själv är jag rätt säker på att samlingen har en Miniscribe¹ på typ 40 MB och där man måste peta igång rotorn med fingret för att skivan klibbar mot läshuvudena och som har IDE-gränssnitt och med största sannolikhet inte vet vad LBA-adressering är något då det var på den tiden Seagate och WD höll på med sitt gränssnitts-krig mot varandra och det var när CD-spelaren kom som man var tvungen att göra något åt det även på IDE/ATA-prokollet då CHS-adresseringen inte fungerade på media med bara en sida, ett spår och väldigt många sektorer...

i början var CD-spelarna nästa uteslutande SCSI-enheter för att adressera problemet...

¹ Historien med Miniscribe är intressant i sig med ekonomisk fiffel och bokslutsmanipulationer på hög nivå inklusive att skicka tegelstenar i kartong för att kunna visa att 'varorna har levererats inom satt tid' och det hela sprack förstås ändå.

Hehe, som sagt, finns det foton i digitala format på dem lär de nog inte vara hur forntida som helst

Nä, man lär väl köra slut på åtminstone sektor- och eventuellt cylinderadressutrymment rätt fort om man kör efter den faktiska geometrin med en CD.

Ja, det där var en rätt fascinerande historia. Helt sjuk faktiskt, och jag vill minnas att de kom undan med det länge och väl också. Har för mig jag läst någon längre utläggning om det på Vogons, och fortsatt med ett par länkade artiklar. Var dock inte "med" riktigt på den tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har nått liknade detta i verktygslådan för när man behöver det.
Om man har en dator man kan ta ström från.
https://www.amazon.se/DIGIFLEX-SATA-till-USB-adapterkabel-h%C...
Med egen nätdel.
https://www.amazon.se/KALEA-INFORMATIQUE-USB-omvandlare-5-25-...
Funkar också för optiska enheter.
Tänk på att disken ofta måste byglas som master för att fungera via usbadaptrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du råkar ha någon äldre dator med både SATA och IDE/PATA så kan du alltid boota linux (Det räcker med en live-dvd) och köra DD och göra avbildningar på diskarna till en SATA-enhet. Avbildningarna kan du sedan montera och gå igenom i lugn och ro.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Använde själv en sån här för många år sen för att komma åt en gammal pata hårddisk.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Ahh, där var den - var egentligen den jag letade efter då den fungerar bra men (har den på jobbet) till bara max 300 MB/s (SATA-2) - men även den misslyckas med riktigt gamla PATA/IDE-diskar när LBA-adresseringen inte stöds på dessa utan kräver CHS-adressering (vet det från annan forum med just det behovet och fick inte det att fungera och till slut blev det ett gammal stationär dator med IDE-anslutningar för att lösa problemet)