Tappar Internet flera gånger i timman

Permalänk
Medlem

Tappar Internet flera gånger i timman

Jag har precis bytt leverantör för mitt fiberbredband, tyvärr har ett problem jag hade tidigare förvärrats i samband med bytet.

Jag tappar internet flera gånger i timman, kollade nu senaste timmen när jag spelade ett onlinespel och blev frånkopplad: kl. 10:46, 10:55, 11:12, 11:29 och 11:44.
Går jag in på Bredbandskollen direkt när det händer har jag noll/ingen uppkoppling i hastighet, avbrottet varar endast några sekunder sedan är det 400-600 Mbit/s igen.
All utrustning är helt ny i och med leverantörsbytet, de satte även upp en ny mediaomvandlare och jag har kört via en helt ny nätverkskabel direkt från routerna till datorn.

Teknikerns som satte in mediaomvandlaren och kopplade i stationen meddelade att han mätt upp en dämpning inom gränsvärdena från stationen.

På TVn märks inget och inte heller när man surfar på nätet, gissningsvis för att avbrottet är så kort, men tillräckligt långt för att man skall bli nedkopplad från onlinespel. I förra setupen upplevde jag att avbrottet var ännu kortare och han sällan köra en bredbandskoll innan det var tillbaka.

Tar tacksamt emot råd på vad jag kan testa och om det finns sätt att mäta uppkopplingen över tid som jag kan visa för bredbandsleverantören.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

När ITUX uppdaterade min omvandlare så klämde dom kabeln så pass så att att det glappade.
Kanske inte hjälper dig men ta en titt och kolla om någon kabel är väldigt böjd eller liknande.

Permalänk
Medlem

Pingplotter är ett verktyg för att mäta uppkoppling över tid. Vi hade liknande problem i vår BRF där vi nyligen bytte leverantör och utrustning. Efter att de bytt Sändar- och mottagarmodul har det varit stabilt i över en vecka. Tidigare så gick det ner minst en gång per dygn.

Permalänk
Medlem

Har du kabelanslutning? och trådlöst i samma dator? Inaktivera den ena och testa med enbart den andra.

Antivirusprogram med egen brandvägg? Testa stäng av brandväggsfunktion eller kanske t.o.m avinstallera allt en stund och bara köra med standard.

Öppna eventviewer/loggboken och se om du hittar några ledtrådar där.

Andra program som kan påverka nätverket? Bakgrundstrafik in eller ut? Stäng allt utom spelet.

Testa byt ethernetadress på nätverkskortet, märkligt nog, det löste ett mysko problem för mig där ISP's utrustning buggade och de nekade fel på deras sida.

Byt DNS. Använd openDNS på 208.67.222.222 / 208.67.220.220

Där är lite att prova med.

Permalänk
Medlem

Jag har haft exakt samma problem som du. Det är otroligt frustrerande! Hade tekniker från Telia hemma och mycket kontakt fram och tillbaka. Det som löste mitt problem va att byta router från en asus gaming router till en 900kr TP link. Inte helt 100 men verkade inte som Telia hittade/åtgärdade något problem så nästan säker på att det va routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av _7thSon_:

Jag har haft exakt samma problem som du. Det är otroligt frustrerande! Hade tekniker från Telia hemma och mycket kontakt fram och tillbaka. Det som löste mitt problem va att byta router från en asus gaming router till en 900kr TP link. Inte helt 100 men verkade inte som Telia hittade/åtgärdade något problem så nästan säker på att det va routern

Intressant, skulle vara värt att testa. Provade att byta tillbaka till gamla Netgear routern här hemma och det blev bättre, så nya routerna har försämrat läget.
Vilken TP-link router använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Intressant, skulle vara värt att testa. Provade att byta tillbaka till gamla Netgear routern här hemma och det blev bättre, så nya routerna har försämrat läget.
Vilken TP-link router använder du?

Kan vara värt att uppdatera firmware på din nya router.

Visa signatur

Spec:
| Chassi: Antec P280 | PSU: Fractal Design Integra R2 750W | Mobo: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II 965 BE OC 3,7GHz+ Cooler Master Hyper 212 Evo| GPU: Zotac GeForce GTX 770 4GB | RAM: 8GB 4x2GB 1300Mhz | HDD: 1TB + 250GB + 250GB + 150GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Intressant, skulle vara värt att testa. Provade att byta tillbaka till gamla Netgear routern här hemma och det blev bättre, så nya routerna har försämrat läget.
Vilken TP-link router använder du?

https://www.inet.se/produkt/5412452/tp-link-archer-ax23-ax180...

Permalänk
Medlem

Svårt att se när avbrottet är så kort, men vore intressant att se om du kan fånga om WAN-lampan på fiberconvertern slutar lysa. Det kan ge en hint om det är fel i din fysiska länk eller inte. Eftersom det verkar ske så ofta så bör du kunna ställa en mobil att filma den och fånga när ett avbrott sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Svårt att se när avbrottet är så kort, men vore intressant att se om du kan fånga om WAN-lampan på fiberconvertern slutar lysa. Det kan ge en hint om det är fel i din fysiska länk eller inte. Eftersom det verkar ske så ofta så bör du kunna ställa en mobil att filma den och fånga när ett avbrott sker.

Filmade detta idag vid två tillfällen och kan inte se att WAN-lampan på vare sig mediaomvandlaren eller in i modemet avviker på något sätt när jag tappar kontakten i datorn. Kan jag tolka det som att "felet" så ligger efter mediaomvandlaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Har du kabelanslutning? och trådlöst i samma dator? Inaktivera den ena och testa med enbart den andra.

Antivirusprogram med egen brandvägg? Testa stäng av brandväggsfunktion eller kanske t.o.m avinstallera allt en stund och bara köra med standard.

Öppna eventviewer/loggboken och se om du hittar några ledtrådar där.

Andra program som kan påverka nätverket? Bakgrundstrafik in eller ut? Stäng allt utom spelet.

Testa byt ethernetadress på nätverkskortet, märkligt nog, det löste ett mysko problem för mig där ISP's utrustning buggade och de nekade fel på deras sida.

Byt DNS. Använd openDNS på 208.67.222.222 / 208.67.220.220

Där är lite att prova med.

Testade att stänga av allt annat inkl. brandvägg och blev hoppfull då det gick närmare 20 min utan nedkoppling men sen tappade jag internet. Skall testa övriga tips du ger.

Permalänk
Medlem

Testa tvinga fram en nytt ipadress.

Testa eventuellt en ipconfig /release därefter ipconfig /renew. Får du samma IP via https://ipnr.nu/ som tidigare så är det bara testa igen tills du får ett nytt.

Visa signatur

Surface Laptop 4 13.5 - 4680U - 16 GB DDR4 - Touch

Permalänk

Hade samma problem när jag körde med nätverkskabel från router direkt till datorn. Ett par gånger i timmen försvann uppkopplingen i några sekunder. Sedan var hastigheten som vanligt däremellan. Provade det mesta egentligen med att byta ut alla nätverkskablar, fabriksåterställde routern osv. Ingenting hjälpte. Istället testade jag att enbart köra via WiFi och nu tappar jag aldrig uppkopplingen längre. Kan vara värt att prova. Just spel kanske är lite mer beroende av snabb uppkoppling men sitter du på 500 mbit fiber så bör väl ändå WiFi räcka?

Permalänk
Medlem

Hur länge ligger det nere per gång ungefär? Pratar vi några sekunder eller några minuter? Troligen är det paketförluster det handlar om, och ofta är det bursts på några sekunders förluster som märks som längre nedtid än så.

Först och främst: koppla in dig direkt till din router via en ny nätverkskabel, utan något emellan. Trådlöst, en dålig kabel, eller om du har nån switch emellan kan ju vara felkällan, även om det troligen hade orsakat mer slumpmässiga paketförluster än dessa bursts.

När det är gjort, ta fram vilken gateway du har genom sökrutan > cmd > ipconfig /all. Får du en ip-adress via routern så behöver du logga in i routerns GUI (får du en ip-adress som tex heter 192.168.0.x så brukar routern och din gateway ha 192.168.0.1). I routern kan du sen kolla upp vilka IP-uppgifter den får av internetleverantören; skriv då ner gatewayen routern får.

Sen är det dags att försöka ringa in var detta uppstår. Skapa tre separata kommandopromptar (via sökrutan > cmd) och skriv där följande:

1. ping -t 192.168.0.1 (ersätt det med din routers ip; du kan i vissa fall behöva gå in i routern och slå på ICMP om du får 100% timeout direkt)
2. ping -t 1.2.3.1 (ersätt det med routerns gateway, dvs din internetleverantörs ip)
3. ping -t 8.8.8.8 (detta är Googles DNS, svarar alltid och brukar användas för att pinga något på internet)

Låt dessa tre pingsnurror gå samtidigt tills problemet uppstått. Kolla då vilken av dessa tre du får ”begäran gjorde timeout” på. Det är ju tre hopp på vägen så om t.ex din egen router får timeouts när problemet uppstår så kommer de andra två också få det. Men om tex istället din router fortsätter att svara medan din gateway slutar svara så är problemet mellan dig och internetleverantörens större termineringsrouter.

Du kan även avsluta snurrorna med CTRL + C och så ser du svarsstatistiken. Kopiera gärna in alla tre här så kanske jag kan hjälpa dig närmare utifrån det.

Säg till om du undrar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hur länge ligger det nere per gång ungefär? Pratar vi några sekunder eller några minuter? Troligen är det paketförluster det handlar om, och ofta är det bursts på några sekunders förluster som märks som längre nedtid än så.

Problemet har funnits med en längre tid, även med förra bredbandleverantören men jag upplever att avbrotten blivit något längre men det rör sig fortfarande om sekunder. Spelar jag ett onlinespel så blir jag utkastad men kan i princip logga in igen ett par sekunder senare. Slår jag en mätning på bredbandskollen direkt när jag blir utkastad får jag ingen resultat kör jag en ny mätning några 5 sekunder senare har jag kring 600/600.

Skrivet av danielwerner:

Först och främst: koppla in dig direkt till din router via en ny nätverkskabel, utan något emellan. Trådlöst, en dålig kabel, eller om du har nån switch emellan kan ju vara felkällan, även om det troligen hade orsakat mer slumpmässiga paketförluster än dessa bursts.

Har kört med en helt ny kabel direkt från datorn till routern nu när felsökt, har inte märkt någon skillnad mot när jag tidigare körde via en switch. Datorn har ingen wifi-koppling i dagläget.

Skrivet av danielwerner:

När det är gjort, ta fram vilken gateway du har genom sökrutan > cmd > ipconfig /all. Får du en ip-adress via routern så behöver du logga in i routerns GUI (får du en ip-adress som tex heter 192.168.0.x så brukar routern och din gateway ha 192.168.0.1). I routern kan du sen kolla upp vilka IP-uppgifter den får av internetleverantören; skriv då ner gatewayen routern får.

Sen är det dags att försöka ringa in var detta uppstår. Skapa tre separata kommandopromptar (via sökrutan > cmd) och skriv där följande:

1. ping -t 192.168.0.1 (ersätt det med din routers ip; du kan i vissa fall behöva gå in i routern och slå på ICMP om du får 100% timeout direkt)
2. ping -t 1.2.3.1 (ersätt det med routerns gateway, dvs din internetleverantörs ip)
3. ping -t 8.8.8.8 (detta är Googles DNS, svarar alltid och brukar användas för att pinga något på internet)

Låt dessa tre pingsnurror gå samtidigt tills problemet uppstått. Kolla då vilken av dessa tre du får ”begäran gjorde timeout” på. Det är ju tre hopp på vägen så om t.ex din egen router får timeouts när problemet uppstår så kommer de andra två också få det. Men om tex istället din router fortsätter att svara medan din gateway slutar svara så är problemet mellan dig och internetleverantörens större termineringsrouter.

Du kan även avsluta snurrorna med CTRL + C och så ser du svarsstatistiken. Kopiera gärna in alla tre här så kanske jag kan hjälpa dig närmare utifrån det.

Säg till om du undrar något.

Tack, testar detta och återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hur länge ligger det nere per gång ungefär? Pratar vi några sekunder eller några minuter? Troligen är det paketförluster det handlar om, och ofta är det bursts på några sekunders förluster som märks som längre nedtid än så.

Först och främst: koppla in dig direkt till din router via en ny nätverkskabel, utan något emellan. Trådlöst, en dålig kabel, eller om du har nån switch emellan kan ju vara felkällan, även om det troligen hade orsakat mer slumpmässiga paketförluster än dessa bursts.

När det är gjort, ta fram vilken gateway du har genom sökrutan > cmd > ipconfig /all. Får du en ip-adress via routern så behöver du logga in i routerns GUI (får du en ip-adress som tex heter 192.168.0.x så brukar routern och din gateway ha 192.168.0.1). I routern kan du sen kolla upp vilka IP-uppgifter den får av internetleverantören; skriv då ner gatewayen routern får.

Sen är det dags att försöka ringa in var detta uppstår. Skapa tre separata kommandopromptar (via sökrutan > cmd) och skriv där följande:

1. ping -t 192.168.0.1 (ersätt det med din routers ip; du kan i vissa fall behöva gå in i routern och slå på ICMP om du får 100% timeout direkt)
2. ping -t 1.2.3.1 (ersätt det med routerns gateway, dvs din internetleverantörs ip)
3. ping -t 8.8.8.8 (detta är Googles DNS, svarar alltid och brukar användas för att pinga något på internet)

Låt dessa tre pingsnurror gå samtidigt tills problemet uppstått. Kolla då vilken av dessa tre du får ”begäran gjorde timeout” på. Det är ju tre hopp på vägen så om t.ex din egen router får timeouts när problemet uppstår så kommer de andra två också få det. Men om tex istället din router fortsätter att svara medan din gateway slutar svara så är problemet mellan dig och internetleverantörens större termineringsrouter.

Du kan även avsluta snurrorna med CTRL + C och så ser du svarsstatistiken. Kopiera gärna in alla tre här så kanske jag kan hjälpa dig närmare utifrån det.

Säg till om du undrar något.

Nästan lättare (och mer användarvänligt) att köra Pingplotter trial och pinga typ ping.sunet.se.
Samma "effekt".

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Låt dessa tre pingsnurror gå samtidigt tills problemet uppstått. Kolla då vilken av dessa tre du får ”begäran gjorde timeout” på. Det är ju tre hopp på vägen så om t.ex din egen router får timeouts när problemet uppstår så kommer de andra två också få det. Men om tex istället din router fortsätter att svara medan din gateway slutar svara så är problemet mellan dig och internetleverantörens större termineringsrouter.

Du kan även avsluta snurrorna med CTRL + C och så ser du svarsstatistiken. Kopiera gärna in alla tre här så kanske jag kan hjälpa dig närmare utifrån det.

Säg till om du undrar något.

Ingen timeout för routern (ping 192.168.0.1)

Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 1487, Received = 1487, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 7ms, Average = 0ms

Men övriga två fick timout

Ping statistics for 151.177.0.1:
Packets: Sent = 1195, Received = 1179, Lost = 16 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 22ms, Average = 2ms

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 1209, Received = 1193, Lost = 16 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 6ms, Average = 2ms

Avbrottet varade alltså bara en kort stund och det var då det blev 16 rader timeout.

Permalänk
Medlem

Har du någon annan enhet du kan testa ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du någon annan enhet du kan testa ifrån?

Ja, jag kan testa från en annan dator.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag märkte när jag slog på datorn idag vart att det tog en bra stund innan jag hade tillgång till internet, i aktivitetsfältet visades att jag var ansluten till ett nätverk med internetanslutning men i webbläsaren fick jag meddelande om ingen internetanslutning. Tog flera minuter innan jag kom åt någon sida.

Vet inte om detta var en tillfällighet eller om det finns ett samband.

Permalänk
Medlem

Jag hade otroligt mycket packetloss för några månader sen, så pass mycket att det orsakade problem som dina.

I mitt fall blev jag tvungen att "bevisa" för leverantören att problemet ej låg hos mig så jag fick köra 24h med pingplotter ett par gånger, direkt kopplad till nätet, dvs utan router. Jag kör även opnsense så jag kunde tillhandahålla mycket statistik för dom.

I slutändan låg problemet hos de som äger fibernätet här, Zitius, inte min ISP.

Min rekommendation är att köra pingplotter 24h från två olika datorer för att utesluta problem med enheten. Gärna både utan och med router för att stärka "bevisen" och skicka in det tiil din ISP så de får felsöka åt dig.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Du har enbart en nätverkskabel mellan mediaomvandlaren och router?

Har du en eller flera routrar i nätverket? För du skrev "direkt från routerna" i första inlägget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Ingen timeout för routern (ping 192.168.0.1)

Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 1487, Received = 1487, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 7ms, Average = 0ms

Men övriga två fick timout

Ping statistics for 151.177.0.1:
Packets: Sent = 1195, Received = 1179, Lost = 16 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 22ms, Average = 2ms

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 1209, Received = 1193, Lost = 16 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 6ms, Average = 2ms

Avbrottet varade alltså bara en kort stund och det var då det blev 16 rader timeout.

Ser ut som att felet ligger utanför ditt hem.

Felanmäl till din operatör. Ev kör pingplotter mot ping.sunet.se i 24h

https://www.pingplotter.com/products/free/

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har enbart en nätverkskabel mellan mediaomvandlaren och router?

Har du en eller flera routrar i nätverket? För du skrev "direkt från routerna" i första inlägget.

Ja, det stämmer att det endast en nätverkskabel från mediaomvandlarens till routern, jag har endast en router.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla inspel!
Nu har jag gjort en felanmälan till internetleverantören som var väldigt tacksam för all fakta jag samlat in som underlättar sin kontakt mot nätägaren. Teknikern var också av uppfattningen att detta låg utanför vårt hus.

Pingplotter mot ping.sunet.se står på

Hoppas nu på att det blir vidare action på ärendet så jag kan få en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Ingen timeout för routern (ping 192.168.0.1)

Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 1487, Received = 1487, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 7ms, Average = 0ms

Men övriga två fick timout

Ping statistics for 151.177.0.1:
Packets: Sent = 1195, Received = 1179, Lost = 16 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 22ms, Average = 2ms

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 1209, Received = 1193, Lost = 16 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 6ms, Average = 2ms

Avbrottet varade alltså bara en kort stund och det var då det blev 16 rader timeout.

Toppen! Så de där 16 paketen tappades efter varann när det gick ner? Då finns felet inte på din sida skulle jag säga, utan nånstans mellan din router och internetleverantören. Det enda i bostaden det skulle kunna vara är möjligen om det är något mellan väggen där inkommande fibern kommer in, och routern. Gissar att du har en fiber/mediaconverter som har den inkommande fibern till en SFP (en liten fibermodul som de två fibertrådarna kommer in i) och sen har en utgående nätverkskabel till din router.

Kopplingen ser ut ungefär såhär:

Din dator (192.168.0.x) <-> Din router (192.168.0.1 på insidan och 151.177.x.x på utsidan) <-> X antal kopplingsswitchar på vägen <-> din internetleverantörs Edge-router (151.177.0.1) <-> Eventuellt en större internetleverantör som den mindre leverantören byter routing (information om var t.ex 8.8.8.8 finns någonstans) med <-> fysisk koppling till Google som i sin tur har intern routing till 8.8.8.8 så du kommer fram till den IPn till slut

Så eftersom du inte får packetloss mot din router men får packetloss mot 151.177.0.1 så finns felet mellan routern och internetleverantören - svårt att säga exakt var då det är en hel del prylar däremellan. Men något av detta:

- Dålig mediaconverter
- Dålig SFP/fibermodul i mediaconvertern
- Dålig fiberpatch mellan väggen och SFPn i mediaconvertern
- Dålig fysisk fiber i marken mellan internetleverantörens avlämningspunkt och ditt hus (bor du i lägenhet finns det oftast en switch i källaren, annars är den där avlämningspunkten troligen i någon kopplingsstation nånstans)
- Dålig SFP eller fiberpatch på motsatt sida, i internetleverantörens aggregeringsswitch/accesswitch (eller en dålig switch i sig)
- Dålig SFP eller fiberpatch längre upp i internetleverantörens nät; de har ju troligen som en trädstruktur med flera seriekopplade switchar eller liknande.

Ju längre upp i ledet du kommer desto fler kunder bör ha samma problem dock, så jag skulle väl säga att trolig felkälla är i just ovan ordning, ungefär.

Det som talar emot att det skulle vara nån kabel eller SFP som är trasig är just att det går ner i lite längre bursts (16 tappade paket efter varann motsvarar ju ungefär 16 sekunders avbrott). Oftast när det är en dålig kabel/SFP så får man mer slumpmässiga störningar och mer har en konstant packetloss på några procent eller så. Däremot kan det vara att internetleverantören har lite för svag signal, och då får de byta SFPer till några som sänder starkare.

Så: Jag skulle felanmäla till din internetleverantör och påtala felsökningen du gjort. Om de bara eskalerar ärendet till någon second line-funktion (kundservice kan oftast inte göra nån djupare felsökning på såna här fel) så ska de ganska snabbt kunna se om det går några errors på några länkar och om några SFPer klagar på för svagt ljus.

PS. Det slog mig att enklare för att få fram din gateway igår osv hade varit att köra en traceroute (cmd > tracert 8.8.8.8) - då ser du varje hopp mellan din router och destinationen. Då kommer du se din routers gateway som hopp nummer två. Du kan även, för att göra det ännu tydligare, ladda ner ett program som heter WinMTR. Det kör en kombination av traceroute och ping - dvs den pingar varje hopp. Låt den gå några timmar och kika sen på statistiken - då bör du se ännu tydligare att det är ca 0.0% packetloss på hopp ett (din router) medan ett antal procent packetloss på hopp två (internetleverantörens router).

Bara att säga till om det är några frågetecken; det gäller alla andra i tråden som har liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Toppen! Så de där 16 paketen tappades efter varann när det gick ner? Då finns felet inte på din sida skulle jag säga, utan nånstans mellan din router och internetleverantören. Det enda i bostaden det skulle kunna vara är möjligen om det är något mellan väggen där inkommande fibern kommer in, och routern. Gissar att du har en fiber/mediaconverter som har den inkommande fibern till en SFP (en liten fibermodul som de två fibertrådarna kommer in i) och sen har en utgående nätverkskabel till din router.

Tack snälla för dina inspel!

Ja, samtliga 16 timeouts låg direkt efter varandra. Har även låtit pingplotter snurra på och avbrotten kommer med jämna mellanrum där det går från 0% paketförluster till 100% paketförlust under 10-30 sekunder. Något längre än jag själv upplevt.

Jag har en "fiberdosa" på väggen som du skriver, i den går den tunna fiberkablen in och den byttes ut nu i samband med leverantörsbytet och installatören klagade på att det var en så kort kabel och han var rädd för att ha sönder den. Från den går en väldigt tunn kabel till mediaomvandlaren där det sedan går vidare en wan kabel in till routern.

Så alla dessa delar är bytta och jag hade problemet med den gamla utrustningen och det kvarstår alltså även nu, känslan är t.o.m. att det förvärrats med fler sekunders avbrott.

Skrivet av danielwerner:

Kopplingen ser ut ungefär såhär:

Din dator (192.168.0.x) <-> Din router (192.168.0.1 på insidan och 151.177.x.x på utsidan) <-> X antal kopplingsswitchar på vägen <-> din internetleverantörs Edge-router (151.177.0.1) <-> Eventuellt en större internetleverantör som den mindre leverantören byter routing (information om var t.ex 8.8.8.8 finns någonstans) med <-> fysisk koppling till Google som i sin tur har intern routing till 8.8.8.8 så du kommer fram till den IPn till slut

Så eftersom du inte får packetloss mot din router men får packetloss mot 151.177.0.1 så finns felet mellan routern och internetleverantören - svårt att säga exakt var då det är en hel del prylar däremellan. Men något av detta:

- Dålig mediaconverter
- Dålig SFP/fibermodul i mediaconvertern
- Dålig fiberpatch mellan väggen och SFPn i mediaconvertern
- Dålig fysisk fiber i marken mellan internetleverantörens avlämningspunkt och ditt hus (bor du i lägenhet finns det oftast en switch i källaren, annars är den där avlämningspunkten troligen i någon kopplingsstation nånstans)
- Dålig SFP eller fiberpatch på motsatt sida, i internetleverantörens aggregeringsswitch/accesswitch (eller en dålig switch i sig)
- Dålig SFP eller fiberpatch längre upp i internetleverantörens nät; de har ju troligen som en trädstruktur med flera seriekopplade switchar eller liknande.

Ju längre upp i ledet du kommer desto fler kunder bör ha samma problem dock, så jag skulle väl säga att trolig felkälla är i just ovan ordning, ungefär.

Det som talar emot att det skulle vara nån kabel eller SFP som är trasig är just att det går ner i lite längre bursts (16 tappade paket efter varann motsvarar ju ungefär 16 sekunders avbrott). Oftast när det är en dålig kabel/SFP så får man mer slumpmässiga störningar och mer har en konstant packetloss på några procent eller så. Däremot kan det vara att internetleverantören har lite för svag signal, och då får de byta SFPer till några som sänder starkare.

Jag bor i villa och stationen ligger under 5km från oss och teknikern mätte upp en dämpning på -16 vilket han sa ligger inom gränsvärdet som bör vara lägre än -20 enligt honom. Men som jag förstod från honom säger det väldigt lite om det problemet jag upplever med avbrotten.

Skrivet av danielwerner:

Så: Jag skulle felanmäla till din internetleverantör och påtala felsökningen du gjort. Om de bara eskalerar ärendet till någon second line-funktion (kundservice kan oftast inte göra nån djupare felsökning på såna här fel) så ska de ganska snabbt kunna se om det går några errors på några länkar och om några SFPer klagar på för svagt ljus.

Ja, tror han sa att rutinen är att de eskalerar till second-line support som är de som eskalerar vidare till nätägaren.
Men kontakten på kundservice tyckte jag hade väldigt bra på fötterna med den fakta jag fått fram med er hjälp här.

Skrivet av danielwerner:

PS. Det slog mig att enklare för att få fram din gateway igår osv hade varit att köra en traceroute (cmd > tracert 8.8.8.8) - då ser du varje hopp mellan din router och destinationen. Då kommer du se din routers gateway som hopp nummer två. Du kan även, för att göra det ännu tydligare, ladda ner ett program som heter WinMTR. Det kör en kombination av traceroute och ping - dvs den pingar varje hopp. Låt den gå några timmar och kika sen på statistiken - då bör du se ännu tydligare att det är ca 0.0% packetloss på hopp ett (din router) medan ett antal procent packetloss på hopp två (internetleverantörens router).

Bara att säga till om det är några frågetecken; det gäller alla andra i tråden som har liknande problem.

Jag kollar på det, som jag förstod skulle de återkomma någon under kommande vecka så då kan det vara bra att samlat på sig mer data.