Permalänk

Installera Windows 11 från BIOs

Hejsan !

Jag är totalt klappkass när det kommer till datorer , jag har köpt Windows 11 på en USB och tänkte installera det på min dator men hur går jag till väga ? Har stoppat in USB och sen startat datorn men då kommer bara BIOs upp, hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Gå till "Save and exit". Där brukar det finnas en Boot Override-funktion där du väljer USB-minnet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Gå till "Save and exit". Där brukar det finnas en Boot Override-funktion där du väljer USB-minnet.

Ska jag trycka på save & exit setup ?

För jag kan inte trycka på Boot override

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

Ska jag trycka på save & exit setup ?

För jag kan inte trycka på Boot override

Om du tittar under boot options, går det att klicka på boot override där?
Om inte boot override funkar så finns det risk för att din USB med W11 inte är bootbar.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om du tittar under boot options, går det att klicka på boot override där?
Om inte boot override funkar så finns det risk för att din USB med W11 inte är bootbar.

Edit: boot options bör finnas under fliken settings.

Fan köpte ju nyckeln på Elgiganten så det borde ju gå

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

<Uppladdad bildlänk>

Fan köpte ju nyckeln på Elgiganten så det borde ju gå

Ser inte alternativet boot override, på min finns det där man väljer boot ordning på diskarna.
Kommer stickan från Elgiganten bör den vara bootbar, se om du kan hitta inställningarna för boot ordningen, för att installationen ska dra igång måste du som sagt boota från USB.

Sätter man USB som första boot device kommer den boota från USB även när installationen gör omstart, då får man dra ut stickan när den omstarten görs för att den skall boota från disken du installerar på.

Permalänk
Medlem

Se om du hittar fler boot inställningar under fliken inställningar.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Se om du hittar fler boot inställningar under fliken inställningar.

Detta är knepigt alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

Ska jag trycka på save & exit setup ?

För jag kan inte trycka på Boot override

Nej. Det räcker med att gå till den fliken så brukar det finnas alternativ. Annars kan du prova att starta om datorn och medan moderkorts-loggan dyker upp så kan du spamma på F11 så borde du komma direkt till en boot options.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Nej. Det räcker med att gå till den fliken så brukar det finnas alternativ. Annars kan du prova att starta om datorn och medan moderkorts-loggan dyker upp så kan du spamma på F11 så borde du komma direkt till en boot options.

Då dyker det här upp, sätter jag USB fel kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

<Uppladdad bildlänk>

Då dyker det här upp, sätter jag USB fel kanske ?

Enligt den bilden verkar den inte hitta USB stickan som boot device, så antingen går den inte att boota från eller så sitter stickan fel.

Var har du satt stickan?
Kan vara att alla USB portar inte är aktiva under boot, välj en USB 2 eller 3 port på moderkortet, gärna USB 2 om det finns.
Vilket moderkort är det du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enligt den bilden verkar den inte hitta USB stickan som boot device, så antingen går den inte att boota från eller så sitter stickan fel.

Var har du satt stickan?
Kan vara att alla USB portar inte är aktiva under boot, välj en USB 2 eller 3 port på moderkortet, gärna USB 2 om det finns.
Vilket moderkort är det du har?

Borde den inte även hitta hdd/ssd i den menyn?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Borde den inte även hitta hdd/ssd i den menyn?

Jo det har du rätt i, det borde den, iaf om det finns en boot sektor på någon av diskarna.

Permalänk
Medlem

Måste fråga. har du satt in usb stickan i datorn innan du starta datorn?

Permalänk
Skrivet av zogez:

Måste fråga. har du satt in usb stickan i datorn innan du starta datorn?

Ja , USB sticka först , sen starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

Ja , USB sticka först , sen starta

Sätter du in den på fram- eller baksidan av datorn? Är det framsidan så kan du kanske råkat glömma ansluta dem till moderkortet. Prova en port på baksidan istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Sätter du in den på fram- eller baksidan av datorn? Är det framsidan så kan du kanske råkat glömma ansluta dem till moderkortet. Prova en port på baksidan istället.

Har provat alla portar nu , inget fungerar .
Provade även stickan i min gamla dator och där hittade jag stickan.

Har ringt till Inet dom skulle felsöka , det är dom som har byggt datorn , så jag får skicka tillbaka den dit .

Tack för hjälpen i alla fall !

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

Har provat alla portar nu , inget fungerar .
Provade även stickan i min gamla dator och där hittade jag stickan.

Har ringt till Inet dom skulle felsöka , det är dom som har byggt datorn , så jag får skicka tillbaka den dit .

Tack för hjälpen i alla fall !

Inte läst allt men testa nollställ bios om det inte är gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

Har provat alla portar nu , inget fungerar .
Provade även stickan i min gamla dator och där hittade jag stickan.

Har ringt till Inet dom skulle felsöka , det är dom som har byggt datorn , så jag får skicka tillbaka den dit .

Tack för hjälpen i alla fall !

Vilket moderkort är det du har?
Jag är inte 100% säker, men jag vill minnas att vissa moderkort kan ha en inställning för om USB portarna skall vara aktiva under boot, kan ju vara värt att titta på.

För jag gissar att datorn hittar USB stickan när den startad?

Edit: Har kollat i manualen för ett random Aorus moderkort och där finns den inställningen jag menar under settings och USB support, den har 3 lägen (disabled, full initial, partiell initial) varav disabled då har stängt av USB under post.
Det hänvisar även till att man endast kan konfigurera detta om fast boot är aktivt och på det första ss som postats i tråden syns det att fast boot är frånslaget.

Så innan du lämnar in den testa aktivera fast boot, funkar det inte med det så gå in i settings/USB support och se till att den står som Full Initial.

Detta borde finnas även i din bios eftersom dom brukar vara ganska identiska från samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Troligen är usb stickan UEFI, speciellt om det är köpt. Ditt bios är nog inställt på bara LEGACY / BIOS.

Borde finnas en inställning att ändra bios till att boota från UEFI och då ska enheten nog komma fram.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vilket moderkort är det du har?
Jag är inte 100% säker, men jag vill minnas att vissa moderkort kan ha en inställning för om USB portarna skall vara aktiva under boot, kan ju vara värt att titta på.

För jag gissar att datorn hittar USB stickan när den startad?

Edit: Har kollat i manualen för ett random Aorus moderkort och där finns den inställningen jag menar under settings och USB support, den har 3 lägen (disabled, full initial, partiell initial) varav disabled då har stängt av USB under post.
Det hänvisar även till att man endast kan konfigurera detta om fast boot är aktivt och på det första ss som postats i tråden syns det att fast boot är frånslaget.

Så innan du lämnar in den testa aktivera fast boot, funkar det inte med det så gå in i settings/USB support och se till att den står som Full Initial.

Detta borde finnas även i din bios eftersom dom brukar vara ganska identiska från samma tillverkare.

Ursäkta för ett sent svar !

Jag har ett Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE moderkort .

Absolut, min gamla dator hittade stickan när den var startad . Ska absolut prova det du skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlennHysén:

Ursäkta för ett sent svar !

Jag har ett Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE moderkort .

Absolut, min gamla dator hittade stickan när den var startad . Ska absolut prova det du skriver

Finns en sak till som @boibo är inne på, om du aktivera CSM support (avstängt enligt första ss) så kan man ändra inställningar för Storage Boot Option Control, där kan man testa med UEFI only eller Legacy only.