Permalänk
Medlem

Distrobox

Jag räkade läsa lite om distrobox och undrar om någon här testat? Som jag förstår det kan man köra en annan linuxdist inuti sin vanliga linuxdist med hjälp av distrobox. Säg att du vill installera något på ubuntu som bara går stt hitta i AUR på Arch linux exempelvis så kan man installera det i en distrobox och köra programmmet i ubuntu. Eller om man utveckar en programvara och vill testköra den i olika distar.

https://distrobox.it/

https://itsfoss.com/distrobox/

Permalänk
Medlem

Har testat.
Fungerar utmärkt.
Finns t.o.m. en flatpak, boxbuddy, för grafiskt gränssnitt.

Problemet är att just nu svämmar linux över av nya paketerare.
Om du kör ubuntu har du apt-get, apt, aptitude, nala, synaptic - bara för debpaket i ubuntus förråd.
Och för deb-paket utanför ubuntus förråd har du ppa, deb-get, gdebi..
Sedan har du universiella paketerare som snap, flatpak och appimage (även om appimage verkar på väg bort då det inte uppdaterats på flera år).
Så byter man upp Ubuntu App Center mot GNOME Software för att få en grafisk hanterare som klarar apt, snap och flatpak.
Och tycker man inte om synaptic kan man testa muon som är kde-varianten.
Efter det kommer nix, pacstall, en ny paketerare från deepin, ... och sen kommer distrobox.
Och det här är bara på debian/ubuntu/mint.

Hoppar jag över till Fedora dyker det upp saker som dnfdragora och yumex. Paketerare för Arch och OpenSuse får någon annan räkna upp.

Distrobox är bra, men jag hinner aldrig komma dit innan jag har allt installerat. Och det inkluderar konstiga paket som "bara" finns i AUR - paketerare jag räknade upp innan distrobox klarar sånt numera.

Permalänk
Medlem

Jag får väl testa. Behövde bygga ett paket från källkod till void Linux men den klena datorn jag kompilerade på tog en halv dag att göra det. Men min något kraftfullare server som kör annan linuxdist skulle kunna få göra sådant utan att jag dedikerar massa resurser till en virtuell maskin. Lite specialfall men det blev lite moment 22 när jag valde void linux för klenare hårdvara men så var hårdvaran för klen att kompilera källkoden till sig själv. Å andra sidan kanske en virtuell maskin är bättre i det här fallet då jag genom att dedikera resurser (max antal trådar och minne) hindrar att servern förbrukar all sin kraft till just detta. Man kan starta denna VM vid behov och låta den stänga av sig när den slutfört uppgiften.

Alternativ två är att jag lägger in distrobox på min klena dator och kör binärpaket från annan dist. Men då kan jag lika gärna köra flatpak.