Skrivet av Roger W:
Först: Bra att det görs CPU-kylar tester
Men har nån fundering... Citerat från recensionen:
Jag förstår inte riktigt vad testpiloten menar här?
Om kylaren hade placerats normalt så hade den ju tryckt luft genom flänsen "bakåt" i lådan och även då bidragit till att få ut luften i bakvägen av chassit. Så varför vända på steken?
Som det är nu så ligger ju båda fläktarna mer eller mindre efter varandra, vilket väl troligen når lite i gränslandet för onödig "kaka på kaka". Jag skulle gissa luftflödet som helhet i chassit hade blivit samma eller kanske till och med lite bättre med normal montering.
Dessutom är kylaren i standardutförande monterad som push, vilket lär vara vad normalköparen kommer använda, så det är lite bakvänt med ett test som enbart testar pull.
Och det finns antagligen en bra anledning (gällande ljudnivå eller kylförmåga att såna här fläktar generellt är push-monterade: att byta konfiguration kan ju påverkat testresultatet litegrann negativt?
(sen vore det förstås intressant att jämföra båda )
...
Slutligen kort feedback: det var bra med diagrammet med prestandasiffrorna, men hade man inte kunnat haft ett diagram på temperaturerna också?
Skrivet av xfade:
Mmmm. Min fråga med, går tornet att monteras på andra hållet?
En killgissning är då att fläkten får plats på framsidan, utan att gå i minnena.
Det är mycket bra frågeställningar som jag ska försöka svara på
Varför jag valde att installera med en pull-konfiguration har med tre saker att göra i grunden;
Dels handlade det om estetik när jag vred fram och tillbaka (smaksak helt enkelt).
Sedan blev jag något osäker på om fläkten skulle kunna sitta "korrekt" och samtidigt gå över de höga RAM-stickorna. Jag tog här det säkra före det osäkra för att inte påverka eventuella testresultat negativt (utesluta felmontering av fläkt).
Och avslutningsvis av tidigare erfarenhet med chassit och de övriga komponenterna jag använde, så har jag fått bättre (om än lite) resultat när det kommer till värmeavledning genom att installera på detta vis — "i värsta fall" har det varit en skillnad inom felmarginal åt endera håll (push vs pull).
Jag hade mer än gärna testat att montera om vid olika positioner, inte minst testat med dubbla fläktar då det fanns fästen för det, samt kört mer grundligga tester gällande värmeavledningsförmåga vid olika varvtal (för att sedan presentera detta i ett diagram). Dessvärre fick jag ingen extra Silent Wings 4 inför detta test, och sedan var det lite tidspressat och på gränsen utanför omfattningen av en Testpilot i slutändan.
Med ovan i åtanke valde jag därför att fokusera på specifikt hur kylaren presterar under värsta tänkbara förhållande jag kunde förmå att testa. I detta fallet låga varvtal och på en (överklockad) processor som går varmt. Resultaten av detta är vad som för mig imponerade; kylaren gör inte ett ljud ifrån sig vid 50 procent fläkthastighet, och tappade inte många procent i GB6/CB2024 jämtemot den 360-radiatorn med push-pull jag använde som referens (som låter betydligt mer vid 50 procent fläkthastighet).
Jag hoppas detta klargör eventuella frågetecken, och skulle det vara några fler funderingar är det bara att tagga mig så ska jag försöka svara efter bästa förmåga vid tillfälle — Jag vill även tacka för saklig feedback och de önskemål som ni kommit med! Förslagsvis om ni önskar fler tester likt dessa, och i förlängning mer djupgående analyser (exempelvis ljudmätningar), det är att peta på Jonas eller Calle på redaktionen som har bättre förutsättningar att utföra detta i deras testlabb!
Skrivet av SCORPIUS:
"Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser."
Är det verkligen så?
Om testpiloten tycker att produkten suger och skriver det, det påverkar absolut ingenting?
Dom kommer skicka fler produkter vid annat tillfälle osv??
Hur som, tack för recensionen
Skrivet av Klarspråkarn:
Utan att veta säkert är det nog inte större risk för bias än för swecs anställda. Vid gåvor/gratis prov finns alltid en risk för lite väl fördelaktigt omdöme jämfört med om man betalar själv, men det gäller alla recensioner och tester någonsin, om en upplevt positiv relation till företaget finns.
En form av bias finns det som nämnt alltid risk för; detta oberoende om det handlar om en potentiell konsument, en Testpilot eller en redaktionell testare. Däremot försöker vi (Piloter) upprätthålla en stark integritet och vara så oberoende som det går i våra tester och slutligen resultaten vi presenterar.
Mer ofta än sällan skickar inte tillverkare produkter som är undermåliga, utan de skickar saker de själva tror på och som mest troligen kommer gå hem hos både den som testar och SweClockers användarbas. Vi piloter har nästintill aldrig en direktkontakt med en tillverkare, utan allt går igenom Andreas Dimestam (eller annan ansvarig hos SweClockers). Undantaget för detta är om en produkt har problem och behöver felsökas, men annars är det designat som så för att undvika just påverkan från tillverkaren och låta oss dra våra egna slutsatser som om vi vore vilken kund/användare som helst.
Och tycker vi en produkt suger, då är vi helt fria att säga det också. Jag har själv både hissat och dissat produkter genom de åren jag skrivit piloter, även om det oftast lutar mer åt det positiva hållet (vilket går in i ovan stycke om att de sällan skickar skräp). Det har hänt att jag öppet vädrat rejält gällande både produkt och tillverkare, och det blir säkert en sur min eller två, men det är kritik de får ta. Jag personligen rekommenderar aldrig en produkt jag inte själv skulle kunna tänka mig att betala för och använda i alla fall.