Vill starta ett projekt, men hur? Tips och råd önskas!

Permalänk

Vill starta ett projekt, men hur? Tips och råd önskas!

Jag kommer börja studera till .NET Developer i augusti och tänkte påbörja ett projekt vid sidan om. Jag vet dock inte vart jag ska starta. Finns det någon bra hemsida där de har lite olika projekt man kan göra beroende på nivån man ligger på (har enbart studerat programmering 1 är så länge)?

Alla tips och råd uppskattas!

Edit: Jag vill börja starta projekt (stora som små) under utbildningens gång för att använda de kunskaper som jag eventuellt kommer införskaffa mig, men också för att skapa en portfolio.

Permalänk
Medlem

Bygg nåt som du har behov av i första hand.
Annars kan du öva på olika problem via t.ex. https://exercism.org/ eller https://open.kattis.com/ Det finns många liknande sidor.

Permalänk

Tjo! Personligen kan jag tycka att separata problem/utmaningar kan vara kontraproduktiva om du inte i samma veva som du löser ett givet problem/en utmaning funderar på, "Hur kan jag använda denna 'lösning' med andra 'lösningar' från andra problem/utmaningar jag har 'löst'?"

Nu är jag lååångt ifrån någon "duktig programmerare", men det jag har lärt mig hittills i mina snart 2 år är att det handlar om att lägga pusselbitar för att få fram den slutgiltiga ungefärliga bilden. Varje pusselbit är lite som en lösning på ett mindre problem och denna kan sedan kombineras med andra pusselbitar för att lägga pusslet. Börja med att bara lägga första pusselbiten och sedan kombinera den med en annan, försök inte lägga alla pusselbitar samtidigt - då kommer du att bli överväldigad och ge upp.

I början av din "programmeringsresa" så har du troligen ingen aning om hur du först ens lägger en pusselbit och/eller vilka lagda pusselbitar skulle kunna kombineras med varandra (omedveten inkompetens). Sedan i takt med att du nöter grunderna inom programmering så börjar du upptäcka vad som är möjligt men du vet inte exakt hur du ska kunna uppnå det ännu (medveten inkompetens).

Till sist så börjar du inte bara lyckas lägga enstaka pusselbitar (lösa små problem) utan också kunna kombinera dessa med varandra så du får en slutgiltig bild som ser hyfsat ut som du tänkte dig (en "Most Viable Product/Prototype; MVP"). När du nöter ännu mer så börjar du även upptäcka att vissa pusselbitar kan till och med "expanderas" och passa med ännu fler pusselbitar än tidigare. Nu börjar du nå medveten kompetens.

De flesta kodprojekt inom webbutveckling handlar om någon form av CRUD - skapa, läsa, uppdatera och radera någon form av "datastruktur". Sedan för slags data det kan vara kan vara helt och hållet upp till dig: Vad skulle du ha nytta av att kunna hålla reda på där du kan lägga in nytt, läsa ut redan inlagt, uppdatera redan inlagt, och/eller radera redan inlagt? Receptsamling? Träningsdagbok? Matdagbok? Din egen skräddarsydda kontaktbok?

Ett projekt som du skulle kunna ha nytta av i praktiken är mer sannolikt att du slutför till åtminstone MVP-stadiet än att du ger upp vid första lägsta motstånd. Men det är inte projektvalet i sig som är viktigast utan de grundläggande fundamentala "pusselbitarna" som du lär dig lägga genom att slutföra ett hyfsat omfattande kodprojekt. Sen finns skämtet om att "Du blir aldrig färdig med ett kodprojekt - du överger bara det till slut!".

Avslutningsvis: Var beredd på att de fundamentala grunderna (datatyper, körflöden, funktioner, objektorientering, databaser, algoritmtänkande, datastrukturer, och så vidare) kan vara skittråkiga i början eftersom då handlar det bara om att få det att fungera inom ett givet programmeringsspråk. Lite som att nöta ren och skär grammatik innan du får skriva din egen uppsats samtidigt som den är grammatiskt korrekt. Var också försiktig med chatGPT och liknande LLM:er så att du bara använder kod som du faktiskt förstår dig på annars riskerar du att bilda en mycket oansvarig kodvana!

GLHF! ^_^

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk

Det är ungefär två månader innan du börjar plugga, jag hade hellre satsat på gå igenom harvards cs50 kurs för att få en teoretisk grund till datavetenskap/programmering än tvinga fram något "projekt". Kommer inte ge dig jättemycket försprång nu men kommer vara mer värt än det lilla du lär dig från att göra ett projekt utan några riktiga grunder.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Bygg nåt som du har behov av i första hand.
Annars kan du öva på olika problem via t.ex. https://exercism.org/ eller https://open.kattis.com/ Det finns många liknande sidor.

Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag ska börja haha. Vad kan jag börja skapa som jag kan ha användning av? Hemsidorna var bra. Tack ska du ha! Exercism fastnade jag för direkt!

Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tjo! Personligen kan jag tycka att separata problem/utmaningar kan vara kontraproduktiva om du inte i samma veva som du löser ett givet problem/en utmaning funderar på, "Hur kan jag använda denna 'lösning' med andra 'lösningar' från andra problem/utmaningar jag har 'löst'?".......

Precis så! Jag vet inte ens vart jag ska börja, men tänker att med tiden kommer jag förstå mer och se fler möjligheter. Därför tänkte jag mig specifikt någon webbplats som har lätta småprojekt till stora och komplicerade sådana. Man börjar smått för att sedan addera mer och mer i andra projekt.

Om jag ska vara ärlig var jag lite osäker på vad projekt ens innebär i det här sammanhanget. Men det verkar som att det liknar slutuppgiften i programmering 1 som jag hade. Jag skulle skapa en dagbok där man kan skriva in olika inlägg för att sedan läsa dem, leta efter ett specifikt inlägg, redigera, radera etc....

Jag vill helt enkelt börja bygga ut någon sorts portfolio av allt jag skapar.

Förresten, vart kan man lägga upp sådana projekt? Är det github som gäller?

Skrivet av Yellowcandy:

Det är ungefär två månader innan du börjar plugga, jag hade hellre satsat på gå igenom harvards cs50 kurs för att få en teoretisk grund till datavetenskap/programmering än tvinga fram något "projekt". Kommer inte ge dig jättemycket försprång nu men kommer vara mer värt än det lilla du lär dig från att göra ett projekt utan några riktiga grunder.

Jag kanske borde ha varit aningen mer tydlig. Jag lägger nog till en edit i originaltexten. Jag vill bygga flera projekt (kanske ett enormt också som antagligen kommer ta mig hela utbildningenstiden) för att börja bygga ut en portfolio av kod jag har skrivit. Både för att kunna visa eventuell framtid arbetsgivare, men också för att göra något roligt vid sidan av utbildningen. Jag kommer ta en titt på cs50!

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle nog rekommendera att du gör någonting så att du får med de viktigaste komponenterna. tex - en webbsida som är kopplat mot ett API - Sedan spara data i en databas.

Jag brukar säga att en intergration mot SMHI eller liknande vädertjänst är en bra början. Du kan visa temp/väder beroende på inskriven plats - spara ner det i en databas på tidsintervall eller sökningar som görs.

Detta är bara ett exempel men skulle säga att det täcker en bra del av grunderna.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Restless-Gamer:

Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag ska börja haha. Vad kan jag börja skapa som jag kan ha användning av? Hemsidorna var bra. Tack ska du ha! Exercism fastnade jag för direkt!

Precis så! Jag vet inte ens vart jag ska börja, men tänker att med tiden kommer jag förstå mer och se fler möjligheter. Därför tänkte jag mig specifikt någon webbplats som har lätta småprojekt till stora och komplicerade sådana. Man börjar smått för att sedan addera mer och mer i andra projekt.

Om jag ska vara ärlig var jag lite osäker på vad projekt ens innebär i det här sammanhanget. Men det verkar som att det liknar slutuppgiften i programmering 1 som jag hade. Jag skulle skapa en dagbok där man kan skriva in olika inlägg för att sedan läsa dem, leta efter ett specifikt inlägg, redigera, radera etc....

Jag vill helt enkelt börja bygga ut någon sorts portfolio av allt jag skapar.

Förresten, vart kan man lägga upp sådana projekt? Är det github som gäller?

Jag kanske borde ha varit aningen mer tydlig. Jag lägger nog till en edit i originaltexten. Jag vill bygga flera projekt (kanske ett enormt också som antagligen kommer ta mig hela utbildningenstiden) för att börja bygga ut en portfolio av kod jag har skrivit. Både för att kunna visa eventuell framtid arbetsgivare, men också för att göra något roligt vid sidan av utbildningen. Jag kommer ta en titt på cs50!

Okej! Då kan jag tipsa om att bygga "kloner" av appar och webbsidor som du använder idag om du vill ha idéer på vad du kan bygga.

Jag har hjälpt till och bollat kandidater under rekryteringsprocesser, så jag kan ge någon form av insyn i vad som "imponerar" under rekryteringen. De kandidater som jag och mina kollegor har haft mest positivt intryck av är de med projekt med ordentlig git-historik. Annars upplever man att projekten är kopierade rakt av från en tutorial, kurs eller skoluppgift.

Jag har också sökt en hel del jobb och fått frågan om portfölj några få gånger. Jag upplever att man oftast får ett jobberbjudande efter att man har visat upp sin personlighet och sedan genomfört ett kodtest/teknisk intervju. Så jag hade lagt mer tid på den teoretiska delen för att underlätta den tekniska intervjun och kodtestet. Själv gick jag en YH-utbildning och tycker att vi bara fick lära oss att göra saker, men inte varför saker fungerar som de gör.