Problem med fjärrkontroll Pioneer SC-LX701

Permalänk
Medlem

Problem med fjärrkontroll Pioneer SC-LX701

Tjena!
min fjärrkontroll fungera inte alls. ja kan inte göra nått med den. röd diod lyser när ja trycker på en knapp men händer inget.provat byta batteri men ingen skillnad.
sen så kommer jag inte in i menyn för att kunna göra nåt med förstärkaren som insttällningar och sånt o ladda ner nya firmware

Mvh
Pierre

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt på fjärrkontroller att dioden (den där som skickar ljus till mottagaren) lossnar i lödningarna. Brukar gå löda fast om man bara kan få isär fjärren lite snyggt.

Permalänk
Medlem

Du kan u använda din mobil kamera och kollar den infraröda lampan på kontrollen om den funkar.
Lyser/blinkar den när du trycker på knapparna?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du kan u använda din mobil kamera och kollar den infraröda lampan på kontrollen om den funkar.
Lyser/blinkar den när du trycker på knapparna?

Den röda lampan lyser/blinkar när jag trycker på knapparna på fjärrkontrollen

Permalänk
Medlem

Tyder då på att felet finns i själva apparaten.
Enda man kan göra själv i det fallet är att dra ur strömmen 1 minut och se om det bara var nåt tillfälligt.
20 sekunder sökande på problemet...
pioneer sc-lx701 menu not working
... visar att man kan stänga av apparaten, sedan hålla in stdby-knappen några sekunder för att återställa den. Alternativt hålla in enter-knappen bakom luckan i några sekunder samtidigt som man startar apparaten. Exakt vilken kombination det är, står kanske i manualen eller om du läser några minuter på diverse ställen där i sökresultaten.

Hjälper inga sådana knep, lämna in den till nån reparatör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierre71:

Den röda lampan lyser/blinkar när jag trycker på knapparna på fjärrkontrollen

Alltså, inte den röda dioden uppepå utan IR-sändaren framtill. Du ser det inte med ögonen, men en digitalkamera brukar inte filtrera bort infrarött ljus så bra att den inte syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Alltså, inte den röda dioden uppepå utan IR-sändaren framtill. Du ser det inte med ögonen, men en digitalkamera brukar inte filtrera bort infrarött ljus så bra att den inte syns.

Nu har jag testat IR sändaren framtill blinkar när jag trycker på knapparna