PS5 + 1440p? | Kan någon kunnig förklara?

Permalänk

PS5 + 1440p? | Kan någon kunnig förklara?

Hej!

Hur fungerar PS5 med en 1440p-skärm?

Kör den i native 1440p om man ställer in den på det, eller downscalas signalen från 4K oavsett?

Om den downscalas från 4K, ökar input lag? I så fall kanske det är mer fördelaktigt att köra 4K i 120 Hz istället tänker jag?

Jag spelar en del Warzone och vill minimera input lag på min PS5. Just nu använder jag en Asus PG27AQDM, men jag har börjat intressera mig för en Inzone M9 (4K).

Skulle detta innebära en förbättring när det gäller input lag?

Permalänk
Officiell jultomte

Sedan 2022 stödjer PS5 native 1440p, om det är valt i inställningarna. Så tror inte det blir någon skillnad i input lag direkt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Om du väljer 1440p så skalas bilden upp till 4K (eftersom väldigt få spel kör native 4K), sedan ner till 1440p.

Det blir ingen skillnad i inputlag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om du väljer 1440p så skalas bilden upp till 4K (eftersom väldigt få spel kör native 4K), sedan ner till 1440p.

Det blir ingen skillnad i inputlag.

Så bilden skalas upp och dessutom ner utan att påverka input lag på något sätt? -.-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gräddkanon:

Hej!

Hur fungerar PS5 med en 1440p-skärm?

Kör den i native 1440p om man ställer in den på det, eller downscalas signalen från 4K oavsett?

Om den downscalas från 4K, ökar input lag? I så fall kanske det är mer fördelaktigt att köra 4K i 120 Hz istället tänker jag?

Jag spelar en del Warzone och vill minimera input lag på min PS5. Just nu använder jag en Asus PG27AQDM, men jag har börjat intressera mig för en Inzone M9 (4K).

Skulle detta innebära en förbättring när det gäller input lag?

Jag skulle säga att den stora frågan är skillnaden skulle kunna vara mellan Asus PG27AQDM och Inzone M9 snarare än PS5. Du gör ju så mycket mer än att bara jämföra input lag på PS5, du jämför helt olika displayer.

Överlag skulle jag också säga att alla diskussioner om input lag på moderna prylar mer och mer närmar sig diskussioner kring spöken. Spöken finns inte men man är ändå rädd för dem. Input lag är försvinnande litet på moderna prylar men diskussionen fortsätter som om det fortfarande vore 2010 när skärmar kunde ha input lag på 25–50+ ms och TV-apparaterna 40–80 ms trots spellägen och 100–250 ms utanför spellägen.

Idag är så gott som alla spelskärmar – och även TV-apparater – nere på ett fåtal millisekunder som värst när man kör 120 Hz. Har väldigt svårt att se att millisekundrar hit och dit har någon praktiskt påverkan annat än som nocebo.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle säga att den stora frågan är skillnaden skulle kunna vara mellan Asus PG27AQDM och Inzone M9 snarare än PS5. Du gör ju så mycket mer än att bara jämföra input lag på PS5, du jämför helt olika displayer.

Överlag skulle jag också säga att alla diskussioner om input lag på moderna prylar mer och mer närmar sig diskussioner kring spöken. Spöken finns inte men man är ändå rädd för dem. Input lag är försvinnande litet på moderna prylar men diskussionen fortsätter som om det fortfarande vore 2010 när skärmar kunde ha input lag på 25–50+ ms och TV-apparaterna 40–80 ms trots spellägen och 100–250 ms utanför spellägen.

Idag är så gott som alla spelskärmar – och även TV-apparater – nere på ett fåtal millisekunder som värst när man kör 120 Hz. Har väldigt svårt att se att millisekundrar hit och dit har någon praktiskt påverkan annat än som nocebo.

Har du någonsin funderat på kanske existerar med tanke på alla diskussioner du nämner att du sett?
Jag skulle nog beskriva att det är något man känner idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Så bilden skalas upp och dessutom ner utan att påverka input lag på något sätt? -.-

Precis.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Har du någonsin funderat på kanske existerar med tanke på alla diskussioner du nämner att du sett?
Jag skulle nog beskriva att det är något man känner idag

Eller så är det inte input lag från skärmen utan latency/server ping/störningar på blåtand etc?

Om man har 100-120fps så har jag svårt att tänka mig att det är input lag som delayar saker utan snarare kring utrustning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gräddkanon:

Har du någonsin funderat på kanske existerar med tanke på alla diskussioner du nämner att du sett?
Jag skulle nog beskriva att det är något man känner idag

Du känner inte skillnader på ett fåtal millisekunders latens. Om någon lyckas smyga in i din dator och addera en mjukvara som lade ett par millisekunder extra latens till skärmen skulle du aldrig märka något. Det sker först när det kommer på ett sätt och på nivåer som förändrar beteende likt att din koordination öga och hand inte längre stämmer.

En skärm som kör 120 Hz behöver 8,3 ms på sig att uppdateras uppifrån och ned. Botten av bilden är alltid 8,3 ms efter toppen av bilden. Skulle vi biologiskt ha förmågan att urskilja dessa skillnader skulle vi också ha en sabla diskussion om hur mycket bättre det blir om man enbart spelar på övre halvan av skärmen. Inte ens när vi har 60 Hz på skärmen märker folk att botten alltid kommer efter toppen. Fortfarande är det så många som inte ens förstår att en skärm uppdateras uppifrån och ned.

Så ja. Jag har funderat längre på detta och diskussionen är inte ny.

Situationen har rört sig en hel magnitud. Vi har gått från att diskutera skillnader om latens på många tiotals millisekunder till att diskutera skillnader på enstaka millisekunder. Det har ironiskt nog blivit ännu mer hets på att jaga latens. Men då är det också synnerligen mänskligt att förväxla diskussionen med verkligheten. Man anser att 1–2 ms skillnad är enormt viktigt. Inte för hur det faktiskt fungerar i verkligheten, utan därför att diskussionen inom den målgrupp man identifierar sig med säger att det är superviktigt med 1–2 ms skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du känner inte skillnader på ett fåtal millisekunders latens. Om någon lyckas smyga in i din dator och addera en mjukvara som lade ett par millisekunder extra latens till skärmen skulle du aldrig märka något. Det sker först när det kommer på ett sätt och på nivåer som förändrar beteende likt att din koordination öga och hand inte längre stämmer.

En skärm som kör 120 Hz behöver 8,3 ms på sig att uppdateras uppifrån och ned. Botten av bilden är alltid 8,3 ms efter toppen av bilden. Skulle vi biologiskt ha förmågan att urskilja dessa skillnader skulle vi också ha en sabla diskussion om hur mycket bättre det blir om man enbart spelar på övre halvan av skärmen. Inte ens när vi har 60 Hz på skärmen märker folk att botten alltid kommer efter toppen. Fortfarande är det så många som inte ens förstår att en skärm uppdateras uppifrån och ned.

Så ja. Jag har funderat längre på detta och diskussionen är inte ny.

Situationen har rört sig en hel magnitud. Vi har gått från att diskutera skillnader om latens på många tiotals millisekunder till att diskutera skillnader på enstaka millisekunder. Det har ironiskt nog blivit ännu mer hets på att jaga latens. Men då är det också synnerligen mänskligt att förväxla diskussionen med verkligheten. Man anser att 1–2 ms skillnad är enormt viktigt. Inte för hur det faktiskt fungerar i verkligheten, utan därför att diskussionen inom den målgrupp man identifierar sig med säger att det är superviktigt med 1–2 ms skillnad.

Bör även tilläggas att jag tror många underskattar end-to-end latency, man ser att man har någon 1ms super delux skärm och mus och tror man då att det är också då att totalen inte blir så mycket högre, så kan jag förstå att man hakar upp sig på detta.

Men t ex i fallet på PS5 så kanske det ligger på runt 50ms->100ms även med en gamingskärm beroende på titel och spelläge (om det stöjder 120hz osv), och ligger du på säg 60ms, så spelar det ingen roll om din monitor har 3ms eller 5ms i latency, det är för liten skillnad i totalen för att kunna göra skillnad. Det blir liksom ett avrundningsfel.

Absolut best case på PC, med allt optimerat, skyhög framerate och uppdateringsfrekvens, och en snabb spelmotor så är man väl kanske nere runt 20ms. Då har det iaf viss procentuell påverkan, man då hamnar man även i diskussionen laxpudding tar upp ovan.

edit.
Om man inte sett e2e tester tidigare, så brukar resultaten se ut såhär (60Hz):

från digitalfoundry

Permalänk
Bildexpert 📺

@sKRUVARN: Tack, det var något liknande jag var ute efter. Den totala latensen i systemen är så mycket högre än moderna skärmars latens att det inte kan ha rimlig påverkan. Men ändå är all diskussion om latens fokuserad på skärmen som enbart är den sista delen i en lång och komplex kedja. Varför fokus på skärmen? Jo, för att det är enkelt att mäta latens på skärm. Lätt att få fram siffror och lätt att diskutera ämnet som om att skärmen är enda problemet.

Med CoD på PS5 och 71,9 ms total latens kommer ett par ms skillnad mellan olika skärmsr inte märkas någonstans. Backar vi tillbaka i tiden till en TV som ger 50 ms extra latens i spelläget, då har det stor betydelse. Latens på skärm var en gång viktigt men är det sällan idag.

Permalänk

Då låter det som 4k hade varit en uppgradering för mig med tanke på upplösningen

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Wierd faktiskt!

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller så är det inte input lag från skärmen utan latency/server ping/störningar på blåtand etc?

Om man har 100-120fps så har jag svårt att tänka mig att det är input lag som delayar saker utan snarare kring utrustning

Fast jag undrar bara vad som hade gynnat mig mest. En inzone m9 eller en pg27aqdm 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Fast jag undrar bara vad som hade gynnat mig mest. En inzone m9 eller en pg27aqdm 😅

4k oled skärm borde ligga runt 8k under BF. Det är vad du borde investera i 😊

Jag har själv ips och det är okej men oled är skönare med . Färger etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25