9 av 10 vill att polisen granskar chattar vid brottsmisstanke

Permalänk
Melding Plague

9 av 10 vill att polisen granskar chattar vid brottsmisstanke

Endast 4 procent av de svarande anser att integriteten ska gå före brottsbekämpning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den viktiga detaljen som nämns är "vid brottsmisstanke", då bör polisen ha fulla befogenheter att utöva sitt yrke. Men det verkar som politiker som stödjer chat control t ex vill försöka få detta vinklat till att det även är ok när inte brottsmisstanke finns.

Edit:
Det finns risk att rubriksättningen anspelar på det för de som inte orkar läsa artikeln, lite clickbait där

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Antydd rubrik: "Ta del av privata konversationer under alla omständigheter"

Faktum: "Vid misstanke om brott ska polisen ha rätt att ta del av privata konversationer på nätet (t.ex. i Facebook Messenger)."

Källa: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int... (sök på "Vid misstanke om brott ska polisen ha rätt att ta del av privata")

Denna rubriksättning tycker jag inte gynnar medborgares integritetsrättigheter utan istället kan användas för falska argument som, "Titta, Sweclockers rapporterade att majoriteten av svenskar vill bli tjuvlyssnade under alla omständigheter!"🤔

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk

Men vi får ju inte diskutera politik?

Permalänk
Medlem

Jag tror också man ska ha med sig tanken om var vi befinner oss idag där infiltration uppenbart sker hos polis, åklagare och myndigheter och där kriminella driver HVB-hem o.s.v.

Hade vi haft ett samhälle som det såg ut på förra sidan sekelskiftet så killgissar jag att åsikterna runt detta hade sett annorlunda ut.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Som man frågar får man svar...

Det är en jätteskillnad på att avsöka chattar vid misstanke om brott och att söka igenom allt innehåll hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag tror också man ska ha med sig tanken om var vi befinner oss idag där infiltration uppenbart sker hos polis, åklagare och myndigheter och där kriminella driver HVB-hem o.s.v.

Hade vi haft ett samhälle som det såg ut på förra sidan sekelskiftet så killgissar jag att åsikterna runt detta hade sett annorlunda ut.

Det tror jag inte alls när det faktiskt gäller att det ska finnas brottsmisstanke.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hoppitoss:

Men vi får ju inte diskutera politik?

Jo, det får vi, trots att många om och om igen påstår annat.

Citat:

§1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande.

Du får inte snacka om varför parti X är kassa eller varför man ska rösta på parti Y, eftersom såna trådar alltid spårar ur enormt, men det är inga problem att prata om det som denna nyheten handlar om.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Värnar om rätten till personlig integritet, men det måste också råda balans. Samtidigt som jag absolut inte vill råka ut för "skriv på fortkörningsboten, annars tar jag din telefon på fläcken", så måste polisen ges möjligheten i svårare fall där det som finns på telefonen kan vara avgörande. Det är illa om t ex gängbrottslingar och mördare går fria på den sortens förhinder.

Skälig misstanke om grövre brott låter som en vettig kompromiss.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, det får vi, trots att många om och om igen påstår annat.

Du får inte snacka om varför parti X är kassa eller varför man ska rösta på parti Y, eftersom såna trådar alltid spårar ur enormt, men det är inga problem att prata om det som denna nyheten handlar om.

Reglerna länkar även till denna artikel som går in djupare på vad regeln innebär och varför den infördes.

Permalänk
Medlem

Tycker det är galet att de skulle få läsa ens loggar vid annat än misstankar om grova brott. Finns ju ingen som helst anledning att de ska läsa dem annars? Det är ett starkt verktyg för en diktatur, så slippery slope argument är ibland giltiga.

Skrivet av Hoppitoss:

Men vi får ju inte diskutera politik?

Jo. Läs mer: https://www.sweclockers.com/artikel/31012-sweclockers-regler-...

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Det är ju en rimlig åsikt att polisen ska få göra sitt jobb vid misstanke om brott. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Vid brottsmisstanke är det ju inte konstigare än en husrannsakan där dörren blir insparkad, Chat Control och dylikt försöker ju snarare förhindra samtliga från att överhuvudtaget kunna låsa sina dörrar.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för...

Sättet att definiera "brottsmisstanke" kommer med snart så att ändras till ofantligt "tunna" definitioner som kommer tillåta att Polis och myndigheter får tillåtelse att börja övervaka på i princip vem som helst.

Permalänk
Medlem

Genomsöka chattar vid grova brottsmisstankar: bra!
Krav på att det ska byggas in bakdörrar i allting krypterat: buuu!

Byggs det in bakdörrar är det inte en fråga om, utan när det kommer att missbrukas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Problemet med det här att om polisen ska ha tillgång till folks chattar osv vid brottsmisstanke så kommer dom fortfarande ha tillgång till ALLT även utan brottsmisstanke. Det är ju inte så att folks chattar öppnas upp så fort nån börjar misstänka dom för brott; antingen finns tillgången den hela tiden eller så finns den inte alls.
O det är därför som jag INTE vill att polisen ska ha tillgång till mina eller någon annans privata chattar oavsett vad, precis lika lite som jag vill att dom ska ha en kamera i mitt vardagsrum som dom bara ska få slå igång om jag skulle råka få någon eventuell brottsmisstanke på mig.

Permalänk
Medlem

Till syvende och sist så vill myndigheterna ha det så att alla sociala media platformar och olika chattar blir skyldiga att meddela om dom kan misstänka att en användare pysslar med nånting otillåtet.
Och för att vara helt säkra på att ingenting missas måste 100% av alla konversationer/interaktioner mellan användare sparas och göras tillgängligt.
Dagens barn kommer att läsa sig om Stasi och tycka att det låter helt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju en rimlig åsikt att polisen ska få göra sitt jobb vid misstanke om brott. Inget konstigt med det.

Ska vi bli oroliga av detta "största gruppen som är emot förslaget är män mellan 20 och 34 år, där 11 procent uttrycker oro". Varför är 11% oroliga över att polisen ska få göra sitt jobb?

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Inget att oroa sig för...

Sättet att definiera "brottsmisstanke" kommer med snart så att ändras till ofantligt "tunna" definitioner som kommer tillåta att Polis och myndigheter får tillåtelse att börja övervaka på i princip vem som helst.

Well...
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/nya-mojlighet-till-avl...
"Den nya lagen innebär att polis i hemlighet kan avlyssna eller övervaka personer i förebyggande syfte, utan att en utredning om ett redan utfört brott inletts."

Polisen har alltså redan idag möjlighet att avlyssna utan att det finns någon misstanke om brott.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Genomsöka chattar vid grova brottsmisstankar: bra!
Krav på att det ska byggas in bakdörrar i allting krypterat: buuu!

Byggs det in bakdörrar är det inte en fråga om, utan när det kommer att missbrukas.

Och glöm inte att om du använder ett program utan officiell bakdörr kommer du att flaggas som brottsling och därmed fritt fram att övervaka.

Permalänk
Medlem

Har ni glömt FRA? All trafik som korsar sveriges gränser kan kollas utan misstanke, då inte av "vanliga" polisen men säpo.

De e klart dom ska ha tillgång till allt. Polisen skulle aldrig missbruka sin makt.

"Under ett ingripande i Solna ska en polis “av någon anledning” fört upp sin batong i en misstänks persons anus. "
"Exakt vad som sedan hände är oklart, men föraren av bilen som blev utsatt ska ha börjat blöda kraftigt."
"Våldet som den misstänkte personen utsattes för var försvarligt eller en olyckshändelse, hävdar åklagaren."
Trots skadorna beslutar alltså Särskilda åklagarkammaren nu att lägga ner förundersökningen mot polismannen.Källa Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska vi bli oroliga av detta "största gruppen som är emot förslaget är män mellan 20 och 34 år, där 11 procent uttrycker oro". Varför är 11% oroliga över att polisen ska få göra sitt jobb?

Kan ha att göra med att polisen inte direkt har ett bra "track record" vad gäller integritet och objektivitet.
Som vanligt handlar det ju förhoppningsvis om ett fåtal "bad apples", men våra myndigheter borde ha färre sådana inte fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Well...
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/nya-mojlighet-till-avl...
"Den nya lagen innebär att polis i hemlighet kan avlyssna eller övervaka personer i förebyggande syfte, utan att en utredning om ett redan utfört brott inletts."

Polisen har alltså redan idag möjlighet att avlyssna utan att det finns någon misstanke om brott.

Dock så måste dom meddela i efterhand om du har avlyssnats.
Så helt fritt fram är det ju inte, förutsatt att dom följer reglerna då...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dock så måste dom meddela i efterhand om du har avlyssnats.
Så helt fritt fram är det ju inte, förutsatt att dom följer reglerna då...

Vet vi hur långt i efterhand de måste meddela?

Permalänk
Medlem

En myt... Jo tjena. Har iof inget förtroende alls för internetstiftelsen, trams!

Själv tycker jag polisen kan få avlyssna brottsmisstänkta när det rör sig om grova brott där andras liv kan vara i fara, säg terrorbrott. Att de allmänt ska lyssna och bevaka är åt helvete fel även vid mindre allvarliga brott.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Och vadå "tror att deras mobiltelefoner avlyssnar dem"?
Det är ju 100% bevisat sedan länge?
Finns ju massor av bevis när folk pratar om de mest omskyra saker för att testa och sedan direkt får reklam om just exakt det.
Dock så är vi är ju relativt skonade i Sverige tack vara storleken på marknaden och språket.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Thomas:

Jo, det får vi, trots att många om och om igen påstår annat.

Du får inte snacka om varför parti X är kassa eller varför man ska rösta på parti Y, eftersom såna trådar alltid spårar ur enormt, men det är inga problem att prata om det som denna nyheten handlar om.

Skrivet av perost:

Reglerna länkar även till denna artikel som går in djupare på vad regeln innebär och varför den infördes.

Både den berörda paragrafen och den där artikeln borde vara stående indrag/länkat i varje artikel som berör något politiskt, förslagsvis som en liten inforuta ("[box]") längst ned i slutet eller dylikt. Tydlig påminnelse samtidigt som det ger möjligheten att faktiskt uppmuntra till saklig diskussion, utan att folk ska misstro att all form av politisk diskussion är förbjuden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Vet vi hur långt i efterhand de måste meddela?

Vette 17, men lawline säger såhär:
https://lawline.se/answers/nar-far-polisen-avlyssna-samtal

Så det verkar som dom inte måste meddela, troligen beroende på person och omständigheter.
Det låter ju vettigt om det handlar om yrkesbrottslingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte att om du använder ett program utan officiell bakdörr kommer du att flaggas som brottsling och därmed fritt fram att övervaka.

Hur kan de veta att jag använt ett sådant program om det inte finns någon bakdörr?

Permalänk
Medlem

detta är en sån dålig rationalisering om chatcontrol o ren propaganda.
äldigt stor skillnad att avlyssna någon som redan är misstänkt för brott emot att avlyssna alla för att döma folk för brott.
alla borde inse att chatcontrol inte kommer komma åt grovkriminella utan bara svensson som säger något fel.
detta banar bara till rationalisering som i UK att polisen jagar dig på twitter för att du sa x politiker är en idiot.
detta är nu ett riktigt fall i tyskland att någon kalla en tjej fet.
vad sen är misstanke kan breddas ut till polisen misstänker alla över småsaker.