Fråga angående Mesh / router upplägg

Permalänk
Medlem

Fråga angående Mesh / router upplägg

Halloj!

Längesen man var inloggad här

Jag har för tillfället internet från Telia, jag vill skrota deras router helt.

Jag har köpt mig 3st TP-Link Deco x50 och vill använda en av dom som ”huvud-router” och dom andra två utplacerade runt om i huset.

Men jag har 4-5 st nätverkssladdar som måste sitta i routern (larm,värmepump,garageportsöppnare m.m.)
Problemet är att det bara finns 2 uttag över efter jag har kopplat in fibern in i det ena uttaget på decon.
Kan jag köpa mig en switch och koppla denna till min ’Main’ Deco för att sedan koppla in dessa sladdar?

Ex;
Fiber->Deco->Switch->5 nätversladdar+2 decos till

Har jag tänkt någorlunda rätt eller har man halkat efter helt nu när det kommer till tekniken

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer funka

Permalänk
Medlem

Jag har också X50 och skrotade precis Bahnhof routern. Det är rekommenderat att köra Fiber->Deco->Switch och inte Fiber->Switch->Main Deco.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Gött! Tack ska ni ha!