Intressekoll: avancerade kurser SweClockers Shortcut

Permalänk
Geeks
Grundare

Intressekoll: avancerade kurser SweClockers Shortcut

Hej! @TNest och jag filar på lite med avancerade kommande kurser till SweClockers Shortcut https://shortcut.sweclockers.com och önskar er feedback på upplägg och innehåll.

Är nedan något som skulle intressera dig?
Varför? Varför inte?

1. Unicode, Emojis, UTF-8, Encoding, Codepoints – OMG!
Som utvecklare kommer du förr eller senare stöta på problem med teckenhantering. I detta webinar får du en grundlig introduktion till teckenhantering och de säkerhetsutmaningar vi har med Unicode.

Vi kommer bland annat prata om:
Teckenkartor
Unicode
Vad är en Emoji?
Encoding (UTF-8 och UTF-18)
Punycode
Säkerhet

Detta webinar är för alla utvecklare och du bör ha programmeringsvana, gärna även grundläggande kunskaper i HTML. Observera att denna föreläsning går på djupet, så förståelse för koncept som ASCII-tabellen, bits och bytes är ett krav.

__________________

2. Fråga en utvecklare!
Ta chansen att ställa dina frågor till Tore Nestenius om allt mellan himmel och jord inom programmering och hårdvara. Med över 43 års erfarenhet inom området, har Tore samlat på sig en djup kunskap som han gärna delar med sig av. Till vardags utbildar han utvecklare i allt från grundläggande koncept till de mest avancerade teknikerna.
Ställ frågor om .NET, C#, arkitektur, säkerhet, Azure cloud, karriär och entreprenörskap!

__________________

3. Lambda uttryck i C#
Vad är lambdauttryck i C# och hur fungerar de? Och vad är sambandet med delegater, Func, Action och anonyma metoder? Under denna föreläsning kommer vi att ge dig en steg-för-steg introduktion till dessa koncept och efter denna föreläsning kommer du att ha en mycket bättre förståelse för hur lambdauttryck fungerar.

Vi kommer bland annat ta upp:
Delegater
Anonyma methoder
Lamba uttryck
Func/Action
Och mycket mera…

För att du ska få ut så mycket som möjligt av detta webinar bör du ha viss erfarenhet av C#.

__________________

4. IEnumerable i C#
(ca 30-40 minuter föreläsning, + 30 min QA)
Som C#-utvecklare kommer du snabbt att stöta på IEnumerable. Under detta webinar djupdyker vi i hur denna funktion verkligen fungerar under huven och hur den, tillsammans med LINQ, kan förenkla vår vardag som utvecklare.

Vi kommer bland annat att prata om:
For vs. foreach loopar
Yield return
Enumeratorer
Iteratorer och state machine
Fallgropar med IEnumerable
Och mycket mer.

För att du ska få ut så mycket som möjligt av detta webinar bör du ha arbetat med C# ett tag och ha erfarenhet av att skriva LINQ och lambda-uttryck.

__________________

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Oändligt många tummar upp för hela Sweclockers Shortcut-initiativet, @Edin!

Just nr 1 och nr 2 finner jag mycket intressanta.

För nr 1 så trots att jag är nyexaminerad junior-fullstackutvecklare så upplever jag ändå att det här med teckenkodning är nästintill "magiskt" hur det ens fungerar att 1:or och 0:or blir vad vi för givet tar som bokstäver, siffror och övriga tecken på bildskärmar. Vad jag förstår är att Rust verkar ha många olika slags datatyper bara för vad som annars är vedertaget den primitiva datatypen "sträng". Sedan så känner jag till det här med tecken som har en byte och tecken som har flera bytes ("multi-bytes characters").

För nr 2 så är jag väldigt nyfiken på att ställa frågor om vad för "programkod" som man bör skydda sig från/sanera mot ute på webben utöver klassiska XSS, CSRF, SSRF, session hijacking, SQL injections, command/shell injections, LDAP injections, och övriga klassiker som går att läsa hos OWASP om. Dessa frågor går även in i nr 1 kring att förstå hur vissa tecken helt plötsligt kan tolkas som början på programkod och därmed måste "skiftas" (eng. escape) för att det ska tolkas som "vanliga tecken". I rådande värld så har IT-säkerhet blivit allt viktigare än någonsin så jag tror det skulle få stort mervärde om fler kunde få lära sig både grundläggande såväl som mer avancerade metoder för sanering mot programkod beroende på plattform som exempelvis webben som har bland annat PHP, HTML, CSS, SQL och JS i de flesta fall.

Nr 3 & 4 är däremot inget för mig i dagsläget! (mest för att jag än så länge har väldigt svårt för strikta datatyper)

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Låter som roliga grejer, men ju mer avancerat man gör det desto snävare blir ju målgruppen

Svårt att se att det finns tillräckligt med folk som kör just C#

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dem som använder C# och .NET både i jobbet och privat.

Nummer 3 och 4 tycker jag är mycket intressanta och ser gärna webbinar om dessa.
Båda dessa är tekniker som är mycket användbara men innehåller många detaljer som jag känner att jag inte har helt koll på.
En sådan här genomgång tror jag ger en bra helhetsbild.

Även 1 och 2 är bra ämnen som jag gärna skulle vilja se.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Nummer 1 och 2 tycker jag låter intressant!
Annat jag vill lära mig mer om: git, regex