Fransk myndighet ska utreda Nvidia för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

Fransk myndighet ska utreda Nvidia för konkurrensbrott

Den franska konkurrensmyndigheten vill utreda Nvidia för osund konkurrens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och man kommer inte att hitta någonting konkret…

Permalänk
Medlem

De tror ja allt. Finns alltid nå skit speciellt på dom stora fula fiskarna i vattnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Och man kommer inte att hitta någonting konkret…

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur vet du det?

Självklart kan jag inte ”veta”. Men finns ingenting uppenbart för de att hacka på. Att inneha en dominant marknadsposition i sig är inte brottsligt utan det krävs att bolaget agerar konkurrenshämmande i kombination med en marknadsledande position för att det ska vara brottsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Självklart kan jag inte ”veta”. Men finns ingenting uppenbart för de att hacka på. Att inneha en dominant marknadsposition i sig är inte brottsligt utan det krävs att bolaget agerar konkurrenshämmande i kombination med en marknadsledande position för att det ska vara brottsligt.

Återigen. Hur kan du veta att det "finns ingenting uppenbart för de att hacka på"? För att du inte hittade något när du körde en google sökning?

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Först inlåsningar i form av proprietära tekniker och sedan överpriser. Vad är det som behöver "utredas"? Klart som fan de ägnar sig åt osund konkurrens. De har satt marknaden ur spel.

"Men ingen tvingar dig att köpa."

Ingen tvingar dig att vara nyttig idiot åt välbärgat folk heller, men här är vi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Fjantigt.
Att vara marknadsledande inom ett område är inte brottsligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Först inlåsningar i form av proprietära tekniker och sedan överpriser. Vad är det som behöver "utredas"? Klart som fan de ägnar sig åt osund konkurrens. De har satt marknaden ur spel.

"Men ingen tvingar dig att köpa."

Ingen tvingar dig att vara nyttig idiot åt välbärgat folk heller, men här är vi.

Gällande deras produkter för ai, så finns det ett så stort tryck på dem att de kan sätta överpriser på dem. Hjälper också att det är produkter som köparna i sin tur kan använda för att tjäna pengar på, då, precis som med gpu:er för mining, så blir det lättare att öppna plånboken.

Gällande priser på deras konsumentprodukter, så länge som en förkrossande del av konsumenterna bara kan tänka sig köpa geforce-kort så finns det ju inget skäl för dem att sänka priset. Konsumenterna får helt enkelt de priser de förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fjantigt.
Att vara marknadsledande inom ett område är inte brottsligt.

Beroende på om och vad man gör för att hålla konkurrenterna borta.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Gällande deras produkter för ai, så finns det ett så stort tryck på dem att de kan sätta överpriser på dem. Hjälper också att det är produkter som köparna i sin tur kan använda för att tjäna pengar på, då, precis som med gpu:er för mining, så blir det lättare att öppna plånboken.

Gällande priser på deras konsumentprodukter, så länge som en förkrossande del av konsumenterna bara kan tänka sig köpa geforce-kort så finns det ju inget skäl för dem att sänka priset. Konsumenterna får helt enkelt de priser de förtjänar.

Tror även att AMD gillar Nvidias priser. Det gör att dom i sin tur kan hålla priserna uppe.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Beroende på om och vad man gör för att hålla konkurrenterna borta.

Det börjar dock bli lite löjligt, för om allt skall vara öppet och tillgängligt så kommer saker stagnera.

Nvidia är ledande då de skriver program till cuda.
De skulle aldrig driva utvecklingen hårt om vinst förväntningarna var lägre. För stor risk mot investering.

Om de fälls drar de förmodligen bara in Europa i något skit som vi medborgare får betala extra för, som alltid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande deras produkter för ai, så finns det ett så stort tryck på dem att de kan sätta överpriser på dem. Hjälper också att det är produkter som köparna i sin tur kan använda för att tjäna pengar på, då, precis som med gpu:er för mining, så blir det lättare att öppna plånboken.

Gällande priser på deras konsumentprodukter, så länge som en förkrossande del av konsumenterna bara kan tänka sig köpa geforce-kort så finns det ju inget skäl för dem att sänka priset. Konsumenterna får helt enkelt de priser de förtjänar.

Proprietära tekniker och därmed inlåsning, som sagt. Gsync, CUDA, DLSS och annat som de håller för sig själva. Till och med Intel har ju valt att köra öppet på grafiksidan och det säger ju inte lite om hur illa det är med Nvidia när till och med Intel kör rent spel.

Nvidia - The way you're meant to be played.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många här som alltid köpt Nvidia och alltid kommer att göra det...

Permalänk
Datavetare

Om jag ska gissa vad det handlar om.

Jag tror inte det är CUDA i sig, det har funnits under så lång tid och är långt ifrån det enda proprietära ramverket som är dominerande (DirectX för spel, någon?).

Det är ju inte Nvidias fel att de dels vågat satsa så helhjärtat på sin programvara, samtidigt som deras konkurrenter under lång tid inte alls greppade hur kritisk programvara är om GPGPU någonsin ska slå igenom på bred front. Nu när den poletten till slut ramlat ner är man så långt efter Nvidia att det kommer bli väldigt svårt att komma ikapp.

Jag misstänker att det är denna del som Nvidia lagt till i CUDA-licensen relativt nyligen som man kommer att ge sig på:

“You may not reverse engineer, decompile, or disassemble any portion of the output generated using SDK elements for the purpose of translating such output artifacts to target a non-NVIDIA platform.”

Vad man förbjuder här är den typ av översättning som Apple och Microsoft använder för att köra x86-kod på ARM64 CPU:er. Givet hur pass bra det numera fungerar inser nog Nvidia att detta kan ge deras konkurrenter ett snabbspår in i marknaden!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av dlq84:

Många här som alltid köpt Nvidia och alltid kommer att göra det...

Det handlar väl mer om hur stora de är på AI-kretsar och hur centralt CUDA, som är proprietärt, är för programvara i berökningssammanhang. Mer än att Nvidia skulle vara favoriten här på forumet?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har satt marknaden ur spel.

Nvidia tillverkar vad som kan vara den mest avancerade produkt som människan har skapt, det är ju själva definitionen på ”marknaden”, till och med jag som Marxist förstår detta.

Skrivet av Ozzed:

Till och med Intel har ju valt att köra öppet på grafiksidan..

Och hur går det för dom? Jag gissar att dom är marknadsledande…

Permalänk
Medlem

Cuda kanske borde bli som webben som standardiseras av tredje part och fritt för vem som helst att implementera? Lite tråkigt att det blivit så ensidigt på hela server-beräknings-sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Cuda kanske borde bli som webben som standardiseras av tredje part och fritt för vem som helst att implementera? Lite tråkigt att det blivit så ensidigt på hela server-beräknings-sidan

Tråkigt är ju att ingen annan har kommit med något vettigt alternativ till CUDA. De potentiella konkurrenterna har i princip lämnat walk-over till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nvidia tillverkar vad som kan vara den mest avancerade produkt som människan har skapt, det är ju själva definitionen på ”marknaden”, till och med jag som Marxist förstår detta.

Och hur går det för dom? Jag gissar att dom är marknadsledande…

Det är inget fel i att fuska sig till en marknadsledning genom inlåsning sålänge resultatet blir att man blir marknadsledande. Låter som ett cirkelresonemang.

Att de har en produkt som säljer bra/bäst är inte heller ett argument. Allt handlar ju om hur de tagit sig dit alternativt belåller sin plats. Om man trixar och fixar så att ens produkt blir "frivilligt tvång" och sedan tar ordentligt betalt "för vad ska ni köpa iställer?" så lär man ju få in en hel del pengar, och har man en hel del pengar är det inte så svårt att locka folk som är kompetent nog att utveckla avancerade produkter som säljer... Rinse and repeat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är inget fel i att fuska sig till en marknadsledning genom inlåsning sålänge resultatet blir att man blir marknadsledande. Låter som ett cirkelresonemang.

Att de har en produkt som säljer bra/bäst är inte heller ett argument. Allt handlar ju om hur de tagit sig dit alternativt belåller sin plats. Om man trixar och fixar så att ens produkt blir "frivilligt tvång" och sedan tar ordentligt betalt "för vad ska ni köpa iställer?" så lär man ju få in en hel del pengar, och har man en hel del pengar är det inte så svårt att locka folk som är kompetent nog att utveckla avancerade produkter som säljer... Rinse and repeat.

Och om de inte "låste in sina kunder" så skulle vi vara efter i utvecklingen, då konkurrenter får räkmacka in på reverse engineering

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Cuda kanske borde bli som webben som standardiseras av tredje part och fritt för vem som helst att implementera? Lite tråkigt att det blivit så ensidigt på hela server-beräknings-sidan

Verkar väl ändå märkligt att kräva att proprietära APIer/ramverk måste bli public domain om de blir framgångsrika?

Plus att det finns ju faktiskt en bra standard. Bra i den bemärkelsen att den på det mesta är helt jämförbar med CUDA, plus att den till och med har en del unika finesser som löser saker klart bättre än CUDA: Khronos SyCL.

Problemet här är nog mest vägen fram till SyCL...

Första försöket, OpenCL, hade ju i praktiken hela industrin med sig men det visade sig inte alls vara lika väldesignat som CUDA, det var faktiskt rent horribelt komplicerat att göra enklare saker i jämfört med CUDA.

Sen gjorde man saken ännu värre i version 2.x. Nvidia fick mycket skit för de vägrade implementera 2.x, men efter många om och men lyssnade man faktiskt på Nvidias anledning som visade sig vara helt korrekt: OpenCL 2.x innehåller obligatorisk delar som inte gick att implementera på ett effektivt sätt utanför iGPUer...

Det fixades till i OpenCL 3.x, som Nvidia implementerar men här började nästa problem som accelererat med SyCL.

SyCL utvecklades parallellt med OpenCL 3.x. SyCL har blivit en väldigt bra standard, men det stora problemet där är att varken Nvidia, AMD eller Apple har brytt sig om att implementera SyCL. Är bara Intel, Arm och ett par FPGA/xPU tillverkare som gjort det.

Så nu har vi CUDA som är överlägset mest använt, följt av Apples Metal och sen vet jag inte om Intels OneAPI (som använder SyCL för GPGPU) eller AMDs HIP är nummer tre (men gissar på OneAPI, Intel har lagt väldigt mycket resurser på det sedan 2019, fast AMD har ju långt mognare GPU HW).

Skrivet av Ozzed:

Det är inget fel i att fuska sig till en marknadsledning genom inlåsning sålänge resultatet blir att man blir marknadsledande. Låter som ett cirkelresonemang.

Att de har en produkt som säljer bra/bäst är inte heller ett argument. Allt handlar ju om hur de tagit sig dit alternativt belåller sin plats. Om man trixar och fixar så att ens produkt blir "frivilligt tvång" och sedan tar ordentligt betalt "för vad ska ni köpa iställer?" så lär man ju få in en hel del pengar, och har man en hel del pengar är det inte så svårt att locka folk som är kompetent nog att utveckla avancerade produkter som säljer... Rinse and repeat.

Fast när det kommer till just CUDA måste det vara en av historiens största uppvisningar i totalt teknisk överlägsenhet. Så om det är "fuska sig till marknadsledning" känns det rätt meningslöst att ens försöka anstränga sig.

Även om Khronos gjort ett lysande arbete med SyCL så är det "bara" grund-ramverket. Nvidia har förutom CUDA även byggt rätt HW och byggt massor med bibliotek ovanpå CUDA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och om de inte "låste in sina kunder" så skulle vi vara efter i utvecklingen, då konkurrenter får räkmacka in på reverse engineering

Nu jönsar du dig bara. Om det stämde så hade ingen ens kommit på tanken med öppna standarder, öppen källkod etc etc. Det finns ändå en hel del människor som klarar av att tänka till utan ekonomiska incitament bakom. Var hade mänskligheten varit utan t ex Linuxkärnan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nu jönsar du dig bara. Om det stämde så hade ingen ens kommit på tanken med öppna standarder, öppen källkod etc etc. Det finns ändå en hel del människor som klarar av att tänka till utan ekonomiska incitament bakom. Var hade mänskligheten varit utan t ex Linuxkärnan?

Absolut men ingen av dem DRIVER aggressivt utvecklingen framåt?

Nämn en öppen standard som genererar miljarder?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men ingen av dem DRIVER aggressivt utvecklingen framåt?

Nämn en öppen standard som genererar miljarder?

Drar du likhetstecken mellan att generera miljarder och att driva utveckligen frammåt?

Det här måste kännas som när du fick veta att tomten inte finns på riktigt, men kolla upp patenttroll och fördelssökande.

När jag tänker på "att aggresivt driva utvecklingen frammåt", så handlar det mer om att pyssla med saker som avancerar vår civilisation, gör livet lättare för folk, minskar hunger och fattigdom etc etc. Att "generera miljarder" har inget med något av det att göra.

Visst finns det kanske knivskarpa hjärnor som tvärvägrar att dela med sig av sin kunskap och sina insikter tills de kommer på ett sätt att "generera miljarder" ur det, men är man en sådan så bromsar man ju snarare utvecklingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inget fel i att fuska sig till en marknadsledning genom inlåsning sålänge resultatet blir att man blir marknadsledande. Låter som ett cirkelresonemang.

Att de har en produkt som säljer bra/bäst är inte heller ett argument. Allt handlar ju om hur de tagit sig dit alternativt belåller sin plats. Om man trixar och fixar så att ens produkt blir "frivilligt tvång" och sedan tar ordentligt betalt "för vad ska ni köpa iställer?" så lär man ju få in en hel del pengar, och har man en hel del pengar är det inte så svårt att locka folk som är kompetent nog att utveckla avancerade produkter som säljer... Rinse and repeat.

Patetiskt att påstå att det är fusk att utveckla mjukvara och hårdvara som man sedan tar betalt för.
Företag har ingenjörer anställda av en anledning, det är att skapa produkter som man sedan kan sälja och tjäna pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Proprietära tekniker och därmed inlåsning, som sagt. Gsync, CUDA, DLSS och annat som de håller för sig själva. Till och med Intel har ju valt att köra öppet på grafiksidan och det säger ju inte lite om hur illa det är med Nvidia när till och med Intel kör rent spel.

Nvidia - The way you're meant to be played.

Att något är proprietärt är i sig inte ett problem, problemet uppstår om ett företag mutar andra företag till att bara använda deras teknik och inte konkurrenternas (vare sig dessa är proprietära eller öppna) eller om de kräver att för att företag skall få rätten att använda sig av deras teknik så måste de stänga ute konkurrenterna.

Gissar att du använder dig av en hel som är proprietärt och inlåst. Windows. Steam. osv.

Att intel kör öppet när det gäller deras gpu:er säger en hel del om hur illa det är för intel på grafikkortssidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Patetiskt att påstå att det är fusk att utveckla mjukvara och hårdvara som man sedan tar betalt för.
Företag har ingenjörer anställda av en anledning, det är att skapa produkter som man sedan kan sälja och tjäna pengar på.

Jag håller med, men det var inte det jag skrev. Att utveckla produkter och ta betalt för dem kräver inte att tekniken är proprietär,

Skrivet av filbunke:

Att något är proprietärt är i sig inte ett problem, problemet uppstår om ett företag mutar andra företag till att bara använda deras teknik och inte konkurrenternas (vare sig dessa är proprietära eller öppna) eller om de kräver att för att företag skall få rätten att använda sig av deras teknik så måste de stänga ute konkurrenterna.

Gissar att du använder dig av en hel som är proprietärt och inlåst. Windows. Steam. osv.

Att intel kör öppet när det gäller deras gpu:er säger en hel del om hur illa det är för intel på grafikkortssidan...

Japp. Inte Steam, men annat. Jag är som de flesta andra "inlåst" på ett eller annat sätt.

Det du nämner skulle ju kunna lösa med att det är krav på att vill man inte släppa fritt måste man i alla fall licensera tekniken till en summa som något externt organ får bestämma, så kan man som exempel som AMD-kund välja om man vill betala för "Extra allt-"modellen med G-sync och CUDA och allr vad det nu kan vara, för om AMD skall betala royalties till Nvidia lär de ju lägga den kostnaden på kund.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inget fel i att fuska sig till en marknadsledning genom inlåsning sålänge resultatet blir att man blir marknadsledande. Låter som ett cirkelresonemang.

Att de har en produkt som säljer bra/bäst är inte heller ett argument. Allt handlar ju om hur de tagit sig dit alternativt belåller sin plats. Om man trixar och fixar så att ens produkt blir "frivilligt tvång" och sedan tar ordentligt betalt "för vad ska ni köpa iställer?" så lär man ju få in en hel del pengar, och har man en hel del pengar är det inte så svårt att locka folk som är kompetent nog att utveckla avancerade produkter som säljer... Rinse and repeat.

Finns det något som tyder på att de fuskat, eller "trixat och fixat" för att nå sin marknadsledande position?

Nvidia har tillverkat produkt(er) som varit antingen unika eller bättre än konkurrenternas. Folk har velat köpa deras produkter för att det inte funnits lika bra eller bättre alternativ.
Eventuell inlåsning är väl bara "vill ni använda våra produkter så måste ni använda våra produkter". Det finns inget som hindrar användare att använda någon annans produkter - annat än konkurrenterna inte varit förutseende nog att ha tagit fram några alternativ.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Drar du likhetstecken mellan att generera miljarder och att driva utveckligen frammåt?

Det här måste kännas som när du fick veta att tomten inte finns på riktigt, men kolla upp patenttroll och fördelssökande.

När jag tänker på "att aggresivt driva utvecklingen frammåt", så handlar det mer om att pyssla med saker som avancerar vår civilisation, gör livet lättare för folk, minskar hunger och fattigdom etc etc. Att "generera miljarder" har inget med något av det att göra.

Visst finns det kanske knivskarpa hjärnor som tvärvägrar att dela med sig av sin kunskap och sina insikter tills de kommer på ett sätt att "generera miljarder" ur det, men är man en sådan så bromsar man ju snarare utvecklingen.

Är ju extremt dyrt att utveckla gpuer och anställa folk. Utan möjlighet för proprietära lösningar så hade vi nog varit kvar i 1070 träsket prestanda mässigt.

Det var inte speciellt dyrt att göra Linux, och det drev inte mänskligheten varken framåt eller bakåt.

Vi får helt enkelt tycka olika men i detta fall så hade nvidia inte drivit utvecklingen i närheten med samma passion och målbild. Nu öser dem pengar på det, pengar som aldrig hade funnits i bolaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25