Permalänk
Medlem

VPN konfiguration

Hej,

Jag har idag en router som heter Wifi hub L2 och har Tele2 som internetleverantör.
Jag skulle vilja sätta upp ett vpn på alla mina enheter på enklast möjliga sätt. Jag har lite wifi enheter, PC(med windows 11) och 2 st smart-tv (LG/Samsung 2023).
Jag har förstått att VPN inte går att ladda ner som app till Samsung/LG tv men däremot så har jag hittat nått som heter VPN wifi hotspot via PC, eller Smart DNS, är det något som går att göra med befintliga grejer jag har idag utan att behöva köpa en ny router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Hej,

Jag har idag en router som heter Wifi hub L2 och har Telenor som internetleverantör.
Jag skulle vilja sätta upp ett vpn på alla mina enheter på enklast möjliga sätt. Jag har lite wifi enheter, PC(med windows 11) och 2 st smart-tv (LG/Samsung 2023).
Jag har förstått att VPN inte går att ladda ner som app till Samsung/LG tv men däremot så har jag hittat nått som heter VPN wifi hotspot via PC, eller Smart DNS, är det något som går att göra med befintliga grejer jag har idag utan att behöva köpa en ny router?

Vänta nu, så du sitter med en tele2 router men har Telenor =o ?

oavsätt så med lite tur så kan du ha funktion för VPN i routern, bara att logga in på routern och kolla

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, så du sitter med en tele2 router men har Telenor =o ?

oavsätt så med lite tur så kan du ha funktion för VPN i routern, bara att logga in på routern och kolla

Jag mena tele2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad vill du göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad vill du göra?

Jag skulle vilja sätta upp ett vpn på alla mina enheter på enklast möjliga sätt

Permalänk
Medlem

Det låter lite som du beskriver VPN som något du förbinder alla dina enheter med, men VPN är en punkt till punkt-förbindelse. Om du vill låta dina enheter använda ett VPN så får du köra dem som vanligt i ditt lokala nätverk och låta routern agera VPN-entre ut mot din slutpunkt någonstans ute i stora världen.

Edit: Fel av mig, det finns tydligen nyare typer av VPN som tillåter det du är ute efter inser jag efter att ha googlat lite.

Permalänk
Medlem

Först och främst kan vi kanske passa på att förtydliga om du menar att du vill konfigurera upp en kommersiell VPN-tjänst (Mullvad, NordVPN, PIA, etc.) eller om du vill sätta upp en VPN-anslutning för att nå ditt interna nätverk utifrån?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av matte08:

Jag skulle vilja sätta upp ett vpn på alla mina enheter på enklast möjliga sätt

Men till vad och vad är syftet? Som du ovan nämner säger VPN ingenting.

Vill du köra VPN-server i routern så alla enheter kommer åt ditt nät utanför hemmet?
Vill du köra VPN-klient i routern så du byter geografisk plats för att komma åt media som normalt inte går i Sverige?
Vill du köra exempelvis VPN-mesh som tailscale?

Att köra det i routern är enklast om alla enheter i hemmet ska ha likaförutsättningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Först och främst kan vi kanske passa på att förtydliga om du menar att du vill konfigurera upp en kommersiell VPN-tjänst (Mullvad, NordVPN, PIA, etc.) eller om du vill sätta upp en VPN-anslutning för att nå ditt interna nätverk utifrån?

kommersiell VPN-tjänst.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att hålla koll på de senaste säkerhetsproblemen med VPN. Port Shadow (CVE-2021-3773) är den senaste. Fixas genom att uppdatera kärnan, eller att implementera beskrivna brandväggsregler.

https://citizenlab.ca/2024/07/vulnerabilities-in-vpns-paper-p...

Permalänk
Medlem

Vet nu ingenting om din router, men någorlunda moderna routrar har VPN-möjlighet inbyggd. Det hittar man i routerns program, brukar vara en egen sektion där man ställer in det. Oftast gör man det med en konfigurationsfil som man skapat hos VPN-leverantören, i alla fall när det kommer till Openvpn och Wireguard. Det är bara att ladda upp den filen i routern och starta VPN, så tar routern hand om allt som passerar routern och skicar det genom VPN. Förvisso har väl (?) de flesta moderna routrar möjlighet att välja vilka enheter som ska använda VPN, sk "split tunneling"
Men man ska komma ihåg att majoriteten av alla konsumentroutrar slöar ner hastigheten ganska kraftigt eftersom dess processor inte är kraftig nog. Som min gamla ASUS AX 88u där 500Mbit/s blev knappa 300Mbit/s med VPN påslaget.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Men egentligen så kanske vi borde adressera elefanten i rummet, och det är huruvida trådskaparen egentligen har ett behov utav en VPN-tjänst från första början? Det låter lite extremt att tunnla trafik till/från smart-TV ut genom någon annans nätverk.

Allt jag säger är att trådskaparen kanske kan lägga pengarna på något vettigare än att betala för att någon annan ska skicka ut sin internet-trafik genom deras nätverk.

Om du däremot tänker resa utomlands och vill kolla på streaming-tjänster som du vore hemma, så är det mycket bättre att tunnla ut trafiken med VPN via din egen router därhemma, där du redan har ett betrott nätverk med en pålitlig svensk internet-leverantör.

Det kan förstås finnas skäl till att skicka viss trafik via en av bulvan-tjänsterna, men jag skulle inte skicka all min internet-trafik ut den vägen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD