Ta bort annons blockerare, Google Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ta bort annons blockerare, Google Pixel 7 Pro

Jag har en Google Pixel 7 Pro och när jag söker efter något på Google i Chrome så kommer det ju tex upp små annonser i en rad högst upp. När jag försöker gå in på en sådan annons så blockas alltid den av googleadservices och det blir jag skogstokig på.

Hur får jag bort detta så jag kan gå in på annonserna?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Jag har en Google Pixel 7 Pro och när jag söker efter något på Google i Chrome så kommer det ju tex upp små annonser i en rad högst upp. När jag försöker gå in på en sådan annons så blockas alltid den av googleadservices och det blir jag skogstokig på.

Hur får jag bort detta så jag kan gå in på annonserna?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

kör du med standard DNS på telefonen?
jag får samma eftersom jag ställt in adguards DNS

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kör du med standard DNS på telefonen?
jag får samma eftersom jag ställt in adguards DNS

Det gör jag säkert, har inte ändrat något sådant själv iaf, är inte så kunnig 😁
Måste man avaktivera någon dns då för att slippa detta eller?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Det gör jag säkert, har inte ändrat något sådant själv iaf, är inte så kunnig 😁
Måste man avaktivera någon dns då för att slippa detta eller?

Bara om du medvetet har aktiverat "Privat DNS"-inställningen och skrivit in exempelvis "dns.adguard.com" som är Adguards reklamblockerings DNS-server.

En annan möjlig orsak är om du exempelvis sitter hemma på wifi och har en router som har reklam-blockeringsfunktion, eller om du kör en Pi-hole server med reklamblockeringslistor aktiva som då blockerar dessa Google AdSense-länkar.

Ett tredje alternativ är om telefonen är root:ad och du kör AdAway på den, men då du själv nämner att du inte känner dig så kunnig på detta så misstänker jag att detta är mycket osannolikt att vara fallet, såvida inte någon annan har fixat med din telefon.

Ett ytterligare alternativ skulle förstås kunna vara om du använder dig utav en VPN-tjänst som blockerar trafiken mot Google AdSense för att du inte ska bli spårad, vilket är just syftet med dessa länkar, att det du gör ska vara spårbart.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Bara om du medvetet har aktiverat "Privat DNS"-inställningen och skrivit in exempelvis "dns.adguard.com" som är Adguards reklamblockerings DNS-server.

En annan möjlig orsak är om du exempelvis sitter hemma på wifi och har en router som har reklam-blockeringsfunktion, eller om du kör en Pi-hole server med reklamblockeringslistor aktiva som då blockerar dessa Google AdSense-länkar.

Ett tredje alternativ är om telefonen är root:ad och du kör AdAway på den, men då du själv nämner att du inte känner dig så kunnig på detta så misstänker jag att detta är mycket osannolikt att vara fallet, såvida inte någon annan har fixat med din telefon.

Ett ytterligare alternativ skulle förstås kunna vara om du använder dig utav en VPN-tjänst som blockerar trafiken mot Google AdSense för att du inte ska bli spårad, vilket är just syftet med dessa länkar, att det du gör ska vara spårbart.

Tack för svar.

Det finns VPN inbyggt i Pixellurarna, men den har jag inte aktiverad (se bilden).
Ang. via Wifi hemma tex så är det inte det heller, får samma fel via mobilnätet.

Men, ni när du nämnde VPN så kollade jag ju den och såg så DNS precis under.
Går man in på den kan man utöver det val jag har nu välja av eller automatiskt.
Om jag ändrar där, löser det mitt problem? Ska man ha av eller automatiskt såfall?
Testade automatiskt, det verkar funka 😀

Vad är DNS? 🙂

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Tack för svar.

Det finns VPN inbyggt i Pixellurarna, men den har jag inte aktiverad (se bilden).
Ang. via Wifi hemma tex så är det inte det heller, får samma fel via mobilnätet.

Men, ni när du nämnde VPN så kollade jag ju den och såg så DNS precis under.
Går man in på den kan man utöver det val jag har nu välja av eller automatiskt.
Om jag ändrar där, löser det mitt problem? Ska man ha av eller automatiskt såfall?
Testade automatiskt, det verkar funka 😀

Vad är DNS? 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Förenklat är DNS ett register över domäner och ip-adresser som gör att din trafik hittar rätt på nätet.
Dessa har full åtkomst till din trafik och vissa har då implementerat ett filter som gör att de kan ta bort reklam genom som t.ex listresultaten i google

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Vad är DNS? 🙂

Bra svar om det ovan. När du ska ansluta till en websajt görs först en uppkoppling till en DNS-server som översätter webbsajtens namn till en IP-adress. Exakt hur det går till kan variera. Viss typ av reklamblockering fungerar genom att hijacka uppslaget och medvetet returnera en IP-adress som är felaktig.

Sedan används IP-adressen för sajten för att ansluta till sajten. Det är troligen där du får felmeddelandet ”connection refused”. Det är det normala felmeddelandet man får om man ansluter till en server som inte lyssnar på anslutningar. Vilket händer om DNS-reklamblockeraren skickat dig fel.

Andra typer av reklamblockerare kan fungera som en brandvägg och blockera trafiken till sajter som spårar dig och då skicka tillbaka ett TCP RST-segment, vilket då ger samma felmeddelande.

En tredje typ av reklamblockerare kan ligga i webbläsaren och stoppa anslutningen innan den kan lämna webbläsaren. En sådan borde ge ett annat felmeddelande, men det kan möjligen bero på hur man valt att implementera den.

Så utan bättre felsökning går det inte att säga vad som händer.

Det finns även ett gäng andra saker som kan gå fel, som inte har med reklamblockering att göra.

Du får lära dig mer om nätverk eller sluta klicka på reklam. Installera någon vettig reklamblockerare så slipper du ens se reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Installera någon vettig reklamblockerare så slipper du ens se reklamen.

Vilken rekommenderar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Tack för svar.

Det finns VPN inbyggt i Pixellurarna, men den har jag inte aktiverad (se bilden).
Ang. via Wifi hemma tex så är det inte det heller, får samma fel via mobilnätet.

Men, ni när du nämnde VPN så kollade jag ju den och såg så DNS precis under.
Går man in på den kan man utöver det val jag har nu välja av eller automatiskt.
Om jag ändrar där, löser det mitt problem? Ska man ha av eller automatiskt såfall?
Testade automatiskt, det verkar funka 😀

Vad är DNS? 🙂

<Uppladdad bildlänk>

För övrigt ser det ut som att "privat DNS" var satt till dns.adguard.com, vilket är en reklamblockerande DNS, det är därför du fick felmeddelandet innan, och automatisk (oftast mobiloperatörens DNS) fungerar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P