Högre prestanda och bättre grafik med Unity 6

Permalänk
Melding Plague

Högre prestanda och bättre grafik med Unity 6

Unity har haft ett stormigt år med ny vd, skrotade planer på ändrad affärsmodell, men tar nya tag med ny spelmotor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hittar bara att det står det kördes på ett 4090 https://unity.com/demos/time-ghost

men inte upplösning och om någon uppskalning och isåfall vilken, användes. det hade varit mer intressant imho.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har utvecklat spel i både Unity och Unreal? Som ensam-indie så kör jag just nu i Unreal Engine(största anledningen är att jag lär mig c++) men det har alltid känts lite som att Unity är snäppet lättare att komma igång med och faktiskt få ut ett spel på marknaden, men jag kan ha fel?

Tänker inte byta motor, är mest nyfiken på om det är någon större skillnad än att ena kör C# och andra c++(med vid sidan blueprints).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon här som har utvecklat spel i både Unity och Unreal? Som ensam-indie så kör jag just nu i Unreal Engine(största anledningen är att jag lär mig c++) men det har alltid känts lite som att Unity är snäppet lättare att komma igång med och faktiskt få ut ett spel på marknaden, men jag kan ha fel?

Tänker inte byta motor, är mest nyfiken på om det är någon större skillnad än att ena kör C# och andra c++(med vid sidan blueprints).

Vad jag hört är det mer eller mindre samma. Jag har bara pillat lite på unity under gymnasietiden för 10 år sedan så min erfarenhet är inte stor själv. Men vad jag hört är det, välj en motor och kör. Erfarenheten med motorn / kodningen är viktigare än grundfunktionerna.

Med det sagt är det ju bara att välja den med mest guider/info/hjälp. Vill man ha det simplare finns godot, gamemaker osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara hobbyutveckling i Unity så det här är kanske inte vad du är ute efter. Men det sägs att Unity är lättare om du vill släppa på många plattformar då det finns ett bredare stöd för många plattformar.

Sen absolut, C# är klart enklare än C++ men Unreals Blueprints påstås vara klart bättre än alternativen som finns till Unity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon här som har utvecklat spel i både Unity och Unreal? Som ensam-indie så kör jag just nu i Unreal Engine(största anledningen är att jag lär mig c++) men det har alltid känts lite som att Unity är snäppet lättare att komma igång med och faktiskt få ut ett spel på marknaden, men jag kan ha fel?

Tänker inte byta motor, är mest nyfiken på om det är någon större skillnad än att ena kör C# och andra c++(med vid sidan blueprints).

Det jag fått klart för mig efter ett år av hobbyutveckling i Unreal är att Epic har en "Blueprint first" policy, där det är meningen att spel ska göras i blueprints, som du sedan kan utöka funktionaliteten hos med hjälp av C++, snarare än tvärtom.

Det är väl en stor skillnad mot Unity.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och välkommet! Deras demos har ju alltid sett riktigt snygga ut men sen handlar det ju om vad utvecklarna sen kan hitta på med verktygen på samma sätt som när ett spel är gjort i Unreal Engine så är det inte en garant på att det kommer vara snyggt men möjligheterna finns absolut.

Hoppas på att få se lite konkreta exempel på uppgraderingarna i Unity 6 för det går jag igång på 😁 Hur många gånger har man inte tittat på gamla tech demos från Half-Life 2, PhysX och Nvidia etc?