Problem med Evoluent Verticalmouse 4 Right Bluetooth

Permalänk

Problem med Evoluent Verticalmouse 4 Right Bluetooth

Jag köpte nyss en Evoluent Verticalmouse 4 Right Bluetooth mus då min gamla Evoluent Verticalmouse (minns inte vilken modell) hade börjat strula. Hade Evoluent manager installerad till den gamla, nu med den nya måste jag avinstallera den gamla managern för att kunna installera den nya (så jag kan ställa in vilka knappar som ska göra vad).

Här kommer mitt problem. Jag kan inte avinstallera, provat både i kontrollpanelens "lägga till/ta bort program", via startmenyn i Evoluents mapp där det finns en avinstallera. Provat avinstallera och starta om datorn. Oavsett vad jag provat är den gamla managern kvar. Hur blir jag av med den?

Jag kan inte installera den nya då den säger att det finns en gammal version installerad.
Försökt googla för att se om någon annan haft samma problem, men hittar bara andra fall, inget där de behövt avinstallera en äldre manager för att installera en ny.

Så istället för att slita mitt hår vänder jag mig hit om det är någon vänlig själ här som vet hur man avinstallerar så det försvinner även vid omstart.

Permalänk

Vaknade idag och provade lite till, idag kopplade jag in den gamla musen igen om det var något med den. Skulle reparera managern för att se om jag kunde se vilka knappar jag använt till vad, men fick upp en pop up att det hade avslutats förtidigt.
Såg att samma installation hade "remove" tryckte på den och får sen upp ytterligare en säkherhets om jag verkligen vill ta bort, klickar på ta bort och den börjar arbeta, stannar en stund på validating install, sen går det fort och till sist får jag upp:

"Evoluent Mouse mangaer setup wizard ended prematurely because of an error. Your system has not been modified. To install this program at a later time, runt setup wizard again. click the finish button to exit the setup wizard"

Vänta lite....
Hade igång utforskaren och sökte vart filerna fanns på datorn. Den hittar inget i program mapparna, däremot får jag upp resultat om installations filerna (de jag laddade ner en gång för att installera) och sen är det bara genvägar, skulle högerklicka på en av genvägarna och då inser jag att den gamla musens högerknapp har slutat fungera och den har återgått till original knappen.

Kollar i det lilla fältet vid klockan som visar dolda ikoner, då har evoluent E försvunnit därifrån.
Ska testa starta om innan jag ger mig på att försöka installera den nya, om det nu går. Igår kom jag inte ens så här långt.
Tycker det är lite skumt att det inte går att avinstallera.

Permalänk

Skumt, startade om och Evoluent E kom tillbaka i den lilla fältet med de dolda ikonerna och alla inställningar som jag programmerat en gång i tiden för musen kom tillbaka, så högerknappen funkade igen. Håller på att bli knäpp här.

Permalänk

När jag provar igen med den nya får jag upp felmeddelandet:

"En annan version av det här programmet är redan installerad. Installationen av den här versionen kan inte fortsätta. Om du vill konfigurera eller ta bort den befintliga versionen av produkten kan du använda lägg till/ta bort program på kontrollpanelen."

Det är just det som inte verkar fungera och det ger mig gråa hår. Har googlat mig galen, men hittar inget som kan hjälpa. Sista googlingen bestod av hur man tar bort program som inte vill avinstalleras, men får inte upp några bra sökresultat som hjälper mig, de flesta är något i still med "lägg till/ta bort i kontrollpanelen"...... och det är det som inte fungerar trots omstarter.

Gör jag något fel? Har aldrig upplevt att ett program vart så här svårt att ta bort innan när man behövt uppgradera.

Permalänk

Gjorde en ny googling på "avinstallera program som inte vill avinstalleras" och hittade någon felsökare på microsofts hemsida, testade och följde stegen i den och valde Evoluent mouse manager att jag ville avinstallera.
Det tog en lång stund men det funkade, så ny är den nya installerad.

Nu har jag bara dilemmat att trots att jag ändrar i managern va knapparna ska göra så verkar de va kvar på standard inställningen, trots omstart också. Så nya problem, löste ett och ett nytt kom.

Permalänk

Det sjuka är jag avinstallerade den gamla mouse manager och installerade den nya, min gamla mus är tydligen en Evoluent Verticalmouse 4 också och inställningarna jag gjorde i mouse managern, som inte funkar på den nya musen. Funkar tydligen på den gamla.

Den nya går via bluetooth och den gamla har en receiver i usb-porten.

Permalänk
Medlem

Morsan har haft massa Evoluent vertikala möss genom åren och dom har aldrig hållt speciellt hög kvalitet. Billig plast och rätt äckliga klick.

Logitechs vertikala mus är mycket bättre och håller högre kvalitet. Kanske till och med är billigare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4879560

Jag hade lämnat tillbaka musen om möjligt om jag vore dig och bytt till Logitechs istället. Morsan är rejält nöjd och skulle aldrig gå tillbaka till Evoluent.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Det slutade med att jag kontaktade deras support. Det visar sig att Evoluent Verticalmouse 4 bluetooth är mer för Mac då det inte finns någon drivrutin för den till PC, då tydligen inte bluetooth alltid connectar. Var tvungen att kolla på sidan där jag köpte den, står inget om att den är specifikt för Mac.
Om den connectar till Pc går det inte att programmera knapparna med deras drivrutin (mouse managern).

Fick förslag om en 3:e parts https://www.highrez.co.uk/downloads/XMouseButtonControl.htm kan inte programmera alla knapparna då den bara tar 5 knappar, men får nöja mig med det.

Har vart riktigt nöjd med min gamla Evoluent Verticalmouse 4 (med usb reciever) som hängt med i många år och hade hängt med i fler om vissa knappar inte börjat fastna och dubbelklicka. Så hittade jag den här vita och tyckte den såg helt klart trevligare ut än de svarta och blå likt den jag hade tidigare.

Har fortfarande kvar den gamla i reserv, alltid bra att ha om något händer.
Är ändå försent för att lämna tillbaka har råkat slänga förpackningen den kom i, så får behålla och göra det bästa av det.