Problem med solid kabel och nätverksuttag

Permalänk
Medlem

Problem med solid kabel och nätverksuttag

Håller på och drar nätverkskabel hemma och stötte på problem när jag skulle terminera dem i nätverksuttaget.

Kabeln är av modell Gigamedia och artikelnummer ggm c6uhr4wu3.

Fick denna låda med ca 150m kvar av elektrikern som drog kabel till vårat nya kontor, så vi har ca 1100m av samma kabel installerad som fungerar så kabeln bör det inte vara något fel på.

Men när jag kör in dem i uttaget ( i det här fallet denna ) så får jag inte ett enda kabelpar att fungera.

Satte sedan dit RJ45-kontakter bara för att testa kabeln, fungerar hur bra som helst.

Testar sedan samma kabel ett par Keystone-uttag, ingen kontakt alls, testat både uttag och Keystone-kontaken med en vanlig mjuk patchkabel, fungerar.

Tittar jag på kablarna efter att jag tryckt ner dem i kontakten en gång så ser det ut som plastskalet inte penetreras ordentligt, skalar jag kabeln så fungerar det men det blir alldeles för pilligt och risken för avklippta kablar ökar.

Fel verktyg? ( kör denna men har testat andra som jag vet har fungerat på våran patchpanel på kontoret )

Skum kabel eller fel typ av uttag för denna kabel?

För tillfället har jag bara 20 meter draget men ca 80 meter till och flera nätverksuttag ska upp på väggarna.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har koll på läget och har gjort en grundlig undersökning. Det kan vara så att ledarna är tunnare eftersom kabeln är "slim". Då får du ju svårare att få kontakt. Man kanske måste ha ett fabrikat på uttag som klarar slim-kabel. Men det är inget jag hört.

Kontakterar man om uttaget för många gånger så vet jag att man får svårare att få kontakt, men inte på nya grejor

Permalänk
Rekordmedlem

Verktyget klickar och klipper när du pressar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det låter som att du har koll på läget och har gjort en grundlig undersökning. Det kan vara så att ledarna är tunnare eftersom kabeln är "slim". Då får du ju svårare att få kontakt. Man kanske måste ha ett fabrikat på uttag som klarar slim-kabel. Men det är inget jag hört.

Kontakterar man om uttaget för många gånger så vet jag att man får svårare att få kontakt, men inte på nya grejor

Helt nya kontakter, den är tjockare än patchkabeln som jag testade med och den tar emot mer när man trycker ner den, men kan ju vara så att plasthöljet är tjockare.

Skrivet av mrqaffe:

Verktyget klickar och klipper när du pressar ?

Klickar och klipper så den lösa kabeln flyger iväg, allt känns och ser rätt ut förutom när man sedan testar eller tar loss kabeln och ser att snittet inte har gått igenom höljet...

Får nog kika på annat uttag och kolla om just "Slim"modellen har något med saken att göra, vi har ju 70+ uttag på kontoret med samma kabel och fungerade på patchpanelen så borde ju följa alla standarder tycker man, frågan är om uttag från Kjell gör det.