Logitech vill göra evighetsmus med prenumeration

Permalänk
Melding Plague

Logitech vill göra evighetsmus med prenumeration

I en intervju berättar Logitechs nya VD om planer om en mus som håller för evigt med prenumeration för nya funktioner

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också? Snart kalsongerna med, eller?

Betalar gärna mer för något som jag är riktigt nöjd med och dessutom kan ha för alltid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"minns ni den gången logitech hade en idé om en evighetsmus?"

Permalänk
Medlem

Låter väl smidigt för dom som har pengarna... Lyckas alltid förstöra mina möss.
Är jag den enda som öppnar nya flikar med middle mouse button?
Måste dödat 5 möss genom att använda den funktionen...

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala en prenumeration av en datormus, jag tror många byter mus av andra anledningar än att den gamla är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också? Snart kalsongerna med, eller?

Betalar gärna mer för något som jag är riktigt nöjd med och dessutom kan ha för alltid.

Jag tror rätt svar är: "Dra åt helvete, Logitech!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Låter väl smidigt för dom som har pengarna... Lyckas alltid förstöra mina möss.
Är jag den enda som öppnar nya flikar med middle mouse button?
Måste dödat 5 möss genom att använda den funktionen...

Känner igen mig, tung användning och så är de slutkörda efter 2~ år, oftast glapp i sladden eller scrollklick, ibland bara utnött så alla greppytor är slut.

Ska nog prova trådlöst nästa gång, dels för att polaren insisterar på att de är bra, men mest för att katten jag adoptera tycker mussladden är smaskens

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Uppgraderbara delar och lätt att byta ut om något går sönder är nice!
Men nya funktioner i mjukvaran? vad skulle det vara för en mus?
Ska de ta bort DPI inställningar om man inte betalar månadsavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Låter väl smidigt för dom som har pengarna... Lyckas alltid förstöra mina möss.
Är jag den enda som öppnar nya flikar med middle mouse button?
Måste dödat 5 möss genom att använda den funktionen...

Skrivet av Laggzor:

Känner igen mig, tung användning och så är de slutkörda efter 2~ år, oftast glapp i sladden eller scrollklick, ibland bara utnött så alla greppytor är slut.

Ska nog prova trådlöst nästa gång, dels för att polaren insisterar på att de är bra, men mest för att katten jag adoptera tycker mussladden är smaskens

spännande, jag både öppnar flikar med middle mouse och gör typ majoriteten av mitt srollande med att hålla in mushjulet och dra muset istället för att snurra på hjulet, men än så länge inte lyckats slita ut en enda scroll mer än att min mx518 kläggade igen av för mycket ostbågar och löstes med lite tvål och vatten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Här är en ide, Logitech: Bygg en bra mus med god tillgång till reservdelar under lång tid. Släpp mjukvaran fri och dokumentera gränssnitten. Så kommer funktionslitet som folk faktiskt vill ha dyka upp av sig självt. Och ni slipper bli utkonkurrerade av någon tillverkare som faktiskt gör en sådan vettig mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också? Snart kalsongerna med, eller?

Betalar gärna mer för något som jag är riktigt nöjd med och dessutom kan ha för alltid.

you will own nothing and be happy

Permalänk
Medlem

En mus som är lätt att reparera, rent av modulär? Gärna det!
Men prenumerera för den? Aldrig i livet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Evighet är en lång tid. De kan ju börja med att utveckla scrollhjul som inte flippar ur efter något års användning.

Permalänk
Medlem

Tur att QMK börjat spana på möss nu med. Blir nog det för nästa så kan man alltid "fixa det själv" i värsta fall. Tacka vetja open source

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt affärsmodellen?
Skulle prenumerationen bara bestå av löpande uppdatering av mjukvara, eller skulle service och reparationer med nya utbytesdelar också ingå i prenumerationspriset?
Om det är båda så är det väl inte heeeelt orimligt rent ekonomiskt. Möss slits ju och delar behöver bytas... Och det kommer komma ny teknik som inte bara går att låsa upp med mjukvara.
... men ändå ganska ointressant: Efter ett par år vill man antagligen ha frihet att prova något helt nytt och kanske inte heller vara helt inlåst i ett ekosystem. (Folk är nog för sugna på "nytt" för att det ska locka att låsa in sig i prenumeration)

Är det bara mjukvarudelen som ingår i prenumerationen, så är det ju rena rånet. Jag förväntar mig att drivrutiner och funktionalitet åtminstone hålls up-to-date till existerande OS osv under musens livstid, utan att jag behöver betala något extra för det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser detta som ett erkännande att de kan göra en kvalitets mus som håller 10år, men de vill inte göra det då det inte är så lönsamt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kanske göra en mus som håller mer än ett par månader först? Dyrt skräp med värdelösa switchar som bara börjar dubbelklicka är allt de har.

Behöver en mus där alla knappar använder optiska brytare, inte bara höger/vänster.

Permalänk
Medlem

Varför ska man behöva prenumerera på allt nu för tiden? Micro transactions hit & dit, inför logitech detta så kan de glömma att de får en enda krona till av mig

Permalänk
Medlem

2030 har genomsnitte svensken 57 prenumerationer :'D

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Redaktion
Redaktör

"Vi kan utveckla produkter med högre kvalitet om vi vill men det får inte linjen att gå upp tillräckligt mycket så att då får ni prenumerera på den"

Permalänk
Musikälskare

Många bäckar små, prenumerationer är av ondo för privatekonomin

Slå ut dom på ett år och se hur mycket av dom skattade pengarna som går där

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

haha vad händer om man inte betalar prenumerationen? Kommer dom stänga av din mus mitt i bossfighten?

"nya funktioner via rullande uppdateringar via prenumerationstjänst."
Klassiskt VD snack, säger sig ha en vision för nya funktioner men har ingen aning vad någon av dessa funktioner faktiskt skulle vara. Att klura ut det är ju nån annans jobb..

"användarna slipper oroa sig för att deras mus blir föråldrad."
Möss har ju varit 100% oförändrade sen den första optiska musen. Den enda skillnaden ligger ju på hårdvarunivå med former och vikter. Man kan ju förstås inte förvänta sig att VDn för ett av världens största tillverkare av möss ska kunna veta det 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Tre kronor i månaden kostade en MX518 om den höll i 15 år, så det finns ingen rimlig prissättning för en sådan tjänst kan jag tycka. Fattar inte ens vad de är ute efter. Ska de erbjuda lånemus och på-platsen-service? Mycket tveksamt att detta går ihop

Permalänk
Medlem

Fyfan. WEF är en cancersvulst på världen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jo, i ändan utav sladden som sitter som en smäck
Som driver runt ett gammalt pekdon utav märket Logitech
Och då så får man ström från cookieklicksen där
Det blir en tio, tolv ampere, sådär, ungefär
Det blir vänsterklick, det blir högerklick, det blir delay en liten stund
Och den startar på ett klick, det är en makalös manick

Jaha, tack, tack snälla processorn
Men jag vill veta vad det är för ett don

Processorn?
Processorn, jo vi vill veta vad det är

Det är en evighetsmu-uuus
Jaha... en evighetsmu-uuus?
Det är en evighetsmu-uuus

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Det är ju inte första april idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Här är en ide, Logitech: Bygg en bra mus med god tillgång till reservdelar under lång tid. Släpp mjukvaran fri och dokumentera gränssnitten. Så kommer funktionslitet som folk faktiskt vill ha dyka upp av sig självt. Och ni slipper bli utkonkurrerade av någon tillverkare som faktiskt gör en sådan vettig mus.

Detta skulle jag betala extra för.

Som det är nu så känns detta rätt meningslöst. Köpte nog min förra mus för 10 år sen om inte mer, så det blir ju minst 120 månaders användning för kanske 600 kr, under 5 kr/mån. Bytte den dessutom inte för att den var dålig, utan för att jag köpte en ergonomisk pga ökade problem med handleden, så jag har den kvar och använder den nån gång ibland fortfarande.

Så om en vanlig mus kostar mindre än 5 kr/månad så ser jag inte heller hur de ska kunna få ihop en sån här tjänst som känns prisvärd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också? Snart kalsongerna med, eller?

Betalar gärna mer för något som jag är riktigt nöjd med och dessutom kan ha för alltid.

Har du inte ett kalsongabonnemang?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle en mus bli utdaterad efter några år? Hur mycket har egentligen hänt med mössen ens senaste 20 åren förutom förfiningar? Jag har iaf en Xlite Pulsar V2 Mini och jag förväntar mig att ~aldrig uppdatera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också?

Många relationer fungerar väl i praktiken så redan idag, alternativt att man istället hyr en joystick