Macbook rekommendation till förälder

Permalänk
Medlem

Macbook rekommendation till förälder

Hej! Mina föräldrar är i behov av en ny laptop då deras nuvarande macbook gått sönder.

Den kommer användas till filmtittande, websurfing och lätt kontorsarbete. De vill gärna ha en macbook igen då bildlkvaliten, ljud, batteri och byggkvaliten var riktigt bra.

Funderade på att köpa en begagnad macbook men har ingen aning vad jag ska leta efter eller vad dom är värda. Uppskattar gärna förslag. Siktar på 5000kr plus minus 1000 om möjligt och måste inte vara Apple.

Tack

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Du bör kunna hitta en begagnad Macbook Air M1 för den budgeten utan större problem.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Du bör kunna hitta en begagnad Macbook Air M1 för den budgeten utan större problem.

Spelar årsmodell nån roll?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Finns endast en M1 Air.

sen är det M2 lr M3...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Absolut ingen med Intel processor bara.

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt borde ju M1-processor och uppåt räcka och bli över. Men beroende på syn och vana med viss storlek på skärm så måste det nog också väga in. Jag skulle ha svårt att vara nöjd med mindre än 15, helst 16 tum skärm men då sticker tyvärr priserna ofta omotiverat högt (enligt min ringa mening).

Men har de redan en liten skärm och är nöjda med den så blir det enklare att hitta begagnat.

Auto korrekt
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Precis som andra så tror jag definitivt på MacBook Air M1. De är betydligt bättre än äldre Intel-varianter och kommer säkerligen uppdateras längre. Finns att köpa begagnad runt din budgetnivå (kanske lite mer för ett finare exemplar), t.ex.:

Permalänk
Medlem

Jo macbooks överlag ser mycket dyrare ut. Air m1 ser lovande ut, tack för svar

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold