Snabbkoll: Har du byggt din dator själv?

Permalänk
Medlem

Har en färdigbyggd laptop som inte går att uppgradera på något sätt.

Mitt senaste bygge var i ≈mitten/slutet av 00-talet.

Permalänk
Medlem

Nej. Jag väljer komponenter och sedan får inet bygga den. Jag kan byta ut enklare komponenter, som grafikkort, hårddisk och ramminne, men helst gör jag inte det heller. Avskyr egentligen att hålla på med det, speciellt felsökning.

Permalänk
Medlem

Självklart, lättaste och billigaste sättet att uppgradera maskinen när man kan. Dessutom extremt bekvämt när man har koll på vilka saker som sitter i.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Mmmjo brukar montera ihop det själv. Då vet man vad man får och ska man ha burken ett tag vet man precis vilken pryl man ska byta om man nu ska få lite mer kräm i den, samt att inget i den är av tveksam spec/kvalité. Klart, det finns många ställen som bygger fullgoda burkar så... tja. Det är väl mest en vanesak mer än speciellt "nödvändigt".

Lutar åt att jag kollar på nåt NUC-liknande nästa gång ev. med eGPU, som "kompletterande" PC om inget annat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om man är livrädd att böja pins på CPU tappa en skruv i grafikkortet eller många andra grejer eller helt enkelt kanske inte tycker om att bygga datorer så är det ett enkelt val.

Finns så mycket annat att vara rädd för. Man måste ta lite risker för att nå någonvart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ge inte upp!
Komponenterna är tåligare än man tror.
Lite milt våld behövs här och där.
Dubbekolla bara först att sakerna verkligen skall passa, så du inte försöker trycka in DDR4 minnen i en DDR5-sockel.

Och ta det lugnt, det är ju inte så att du jobbar på ackord.
Blir pulsen för hög, ta en promenad, titta lite på TV.

Själv tycker jag själva byggandet är det roliga.

Tack, men jag har nog inte nerverna för det. Blir ivrig och stressad när jag bygger. Blir nojig att något inte ska fungera. Då föredrar jag nog att nån annan gör det - och hoppas att de vet vad de gör.

Permalänk
Medlem

Dagen jag låter någon annan bygga min dator, den dagen får någon köra mig till hospis. Bäst jag skriver en fullmakt redan nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack, men jag har nog inte nerverna för det. Blir ivrig och stressad när jag bygger. Blir nojig att något inte ska fungera. Då föredrar jag nog att nån annan gör det - och hoppas att de vet vad de gör.

Att något inte spelar tillsammans är ovanligt idag. Så länge det är fysiskt kompatibla med varandra. Samma tillverkare av MB och grafikkort samt att RAM finns i QVL eliminerar i princip alla risker för att något strular, samt att se till att man kör senaste BIOS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Har aldrig lyckats byga en snyggt gjord dator själv så dom der ut som ett skatbo, sista jag byggde har lillgrabben och den uppgraderar jag när det behövs. Till jul blir det nya 5600X cup sluge jag tro då den är prisvärd och ett hyfsat grafikkort som matchar. Till stora grabben så blev det en färdigbyggd dator / elgiganten men nästan gång bir det en INTET dator för min del. Känner att det är värt en liten slant at få det installerat o klart på ett snyggt sätt.

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt mina datorer, den första datorn byggdes för 43-år sedan, då behövdes lödpenna

Undantag är laptop, men dom brukar bli öppnade för att utöka minne och lagring, senast med 4x av allt. Dom senaste 10-åren så har trenden varit bland laptop tillverkare att försöka göra det omöjligt att öka minne (lödat på moderkortet), samma verkar gälla lagring på några...

Börjar bli lite för mycket med slit och släng tänk

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Det skulle jag inte säga, men jag har monterat komponenterna själv.

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Försökte bygga/uppgradera engångs, slukade med att man brände moderkortet och CPU. Samt gpun fick fnatt efter det så väljer ut delar själv men läjer iväg självaste byggande när det kommer till att byta cpu och moderkortet.

Gpun och hdd/ssd är det ända jag rör.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har byggt alla mina datorer själv sedan 1996. Gillar att pilla samt få så mycket för pengarna som möjligt.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig ägt en stationär dator som jag själv inte byggt om man räknar bort egna Commodore Amiga 500 från slutet av 80-talet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Har de senaste 15 åren alltid byggt mina egna datorer. Men senaste stationära inköpet (februari 2023) blev faktiskt ett färdigbygge från HP. Men det var enbart pga väldigt låg prislapp (fyndvara hos Elgiganten). Lyckades få denna spec för 5951kr ny i förpackning, så var inte mycket att diskutera. Tror att enbart ett RTX 3060Ti då gick på ca 5-5500kr nytt.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Men nästa lär bli ett eget bygge igen, tycker fyndpriser blir mer och mer sällsynta i datorvärlden