Accesspunkt till befintlig ASUS-router

Permalänk
Medlem

Accesspunkt till befintlig ASUS-router

Hej,

Håller på att färdigställa nya kontoret hemma som innebär lite förändringar i nätverket. Inkommande fiber ligger i garaget och nya kontoret i förrådet bakom. Kommer därav flytta routern in i garaget närmare modemet för att enkelt kunna trådbinda mina enheter på kontoret och behöver komplettera med, i första hand, en vettig accesspunkt centrerat i huset, förslagsvis någonstans i anslutning till trappen mellan entréplan och övervåning som ligger mitt i huset. Har förberett och dragit en Cat6-kabel från garaget, genom vind och krypvind till övervåningen och behöver nu kolla på en lösning som täcker behoven.

Nuvarande router är en ASUS RT-AC68U och har inget stöd för att driva PoE-enheter (visst?). Räcker det att komplettera med en POE-injector i anslutning till routern och koppla på cat6-kabeln som går till övervåningen på denna för att sedan kunna ansluta en vettig, POE-driven, accesspunkt?

Till behoven - Inga större smarta hem-lösningar idag, finns en Smart-TV på vardera våning och några uppkopplade enheter som google minis med mera här och där i huset. Spelar det någon roll vilken injector/adapter man siktar på eller funkar ex. denna https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-u6-lite-ac... och vilken är en vettig AP att köra? Ser många tipsa om U6-accesspunkterna från Ubiquiti. Är dessa go-to idag för enklare hemmabruk?

Några risker som bör beaktas med denna lösning eller hedgea för framtida behov?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du har inget strömuttag på vinden? Eller varför vill du köra POE?

Du har inte funderat på en till Asus router och köra dem i Asus AIMesh läge?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har inget strömuttag på vinden? Eller varför vill du köra POE?

Du har inte funderat på en till Asus router och köra dem i Asus AIMesh läge?

Tack för svar. Jag hade tänkt placera AP så centralt som möjligt i huset och på lagom höjd, där saknas det uttag i anslutning till placering så därav PoE för smidigt kabeldragning.

Jag funderade lite på det med, ser du några fördelar utöver rent kostnadsmässigt att köra den lösningen? Förenklar det roaming mellan accespunkterna?

Efter ett tags grubblande insåg jag dock att jag eventuellt köper två stycken accesspunkter av samma modell och stänger av WiFi på routern för att enklare kunna anpassa det trådlösa nätet i huset med täckning med mera för att underlätta roaming när man rör sig mellan enheter. Vet inte om detta är ett problem annars om man kör ex samma SSiD och lösenord samt WiFi-standard på en router och en accesspunkt av en annan tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Tack för svar. Jag hade tänkt placera AP så centralt som möjligt i huset och på lagom höjd, där saknas det uttag i anslutning till placering så därav PoE för smidigt kabeldragning.

Jag funderade lite på det med, ser du några fördelar utöver rent kostnadsmässigt att köra den lösningen? Förenklar det roaming mellan accespunkterna?

Efter ett tags grubblande insåg jag dock att jag eventuellt köper två stycken accesspunkter av samma modell och stänger av WiFi på routern för att enklare kunna anpassa det trådlösa nätet i huset med täckning med mera för att underlätta roaming när man rör sig mellan enheter. Vet inte om detta är ett problem annars om man kör ex samma SSiD och lösenord samt WiFi-standard på en router och en accesspunkt av en annan tillverkare?

Jag tänkte att Asus mesh med bachaul via ethernet är den enklaste och billigaste lösningen. Bara att koppla in och aktivera med typ ett knapptryck.

Jag har ingen aktuell erfarenhet av att köra samma SSID och lösen på två standalone APs, så jag kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag tänkte att Asus mesh med bachaul via ethernet är den enklaste och billigaste lösningen. Bara att koppla in och aktivera med typ ett knapptryck.

Jag har ingen aktuell erfarenhet av att köra samma SSID och lösen på två standalone APs, så jag kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar.

Tack. Dålig koll på AiMesh men låter som en smart och bra lösning.

Vad tror du om att ex para min nuvarande https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a... med denna https://www.webhallen.com/se/product/357484-ASUS-RT-AX57-AX30...

AiMesh på båda samt samma standard utöver ac/ax. Behöver man kolla upp något annat egentligen utöver aimesh? Ny på detta så ursäkta eventuella dumma frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Tack. Dålig koll på AiMesh men låter som en smart och bra lösning.

Vad tror du om att ex para min nuvarande https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a... med denna https://www.webhallen.com/se/product/357484-ASUS-RT-AX57-AX30...

AiMesh på båda samt samma standard utöver ac/ax. Behöver man kolla upp något annat egentligen utöver aimesh? Ny på detta så ursäkta eventuella dumma frågor.

Det ska gå bra att para ihop dem. Jag hade satt den nyare och ev kraftfullare av dem som router och den andra som Mesh AP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det ska gå bra att para ihop dem. Jag hade satt den nyare och ev kraftfullare av dem som router och den andra som Mesh AP.

Lite sen återkoppling men om någon är intresserad av en liknande lösning fungerar det bra utifrån förutsättningarna. Satte ny router vid modem som förser ekonomidelen av huset med nät och en dem gamla routern i AP-läge centralt på övervåningen för huvuddelen. Funkar bra med roaming mellan de olika delarna med mera. Tack för bra tips. Billig och bra lösning.

Permalänk
Medlem

En fråga! Spelar det någon roll om man placerar AP ståendes eller liggandes rent signalmässigt? Hört att signalerna går i formen av en Donut(?) från APn. Eller är det försumbart?
Har nämligen ett bra ställe att placera min AP på övervåningen. Prio är signalstyrka på övergången men om jag även kan få bättre signalstyrka på nedervåningen via övervåningens AP (ist för signalen från nedervåningens router) är det såklart bra! Dvs att enheterna på nedervåningen hoppar till APn om de känner att de får bättre signal från den istället för router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

En fråga! Spelar det någon roll om man placerar AP ståendes eller liggandes rent signalmässigt? Hört att signalerna går i formen av en Donut(?) från APn. Eller är det försumbart?
Har nämligen ett bra ställe att placera min AP på övervåningen. Prio är signalstyrka på övergången men om jag även kan få bättre signalstyrka på nedervåningen via övervåningens AP (ist för signalen från nedervåningens router) är det såklart bra! Dvs att enheterna på nedervåningen hoppar till APn om de känner att de får bättre signal från den istället för router.

Unifis runda AP är i första hand avsedda att placeras tak monterade. De har bättre signal styrka nedåt än uppåt/bakåt.
Så har man på övervåningen i taket så täcker den oftast rummet nedanför bra också, beror givetvis på hur golvet på övervåningen är utformat.
Deras LR har längre täckning åt sidorna och mindre nedåt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Unifis runda AP är i första hand avsedda att placeras tak monterade. De har bättre signal styrka nedåt än uppåt/bakåt.
Så har man på övervåningen i taket så täcker den oftast rummet nedanför bra också, beror givetvis på hur golvet på övervåningen är utformat.
Deras LR har längre täckning åt sidorna och mindre nedåt.

Tack för bra svar!!
Va är den största skillnaden på 6LR å 6Pro? Vill såklart ha bra mottagning på övervåningen men även ”nere” på altanen å ut över trädgården i största möjligaste mån.

Permalänk
Medlem

Mitt svar blir, brandvägg -> poe-switch -> ap.
Gillar Ruckus och Aruba så dom får min röst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bergand:

Det spelar roll hur du placerar antennerna och hur de sprider får du kolla för respektive modell.
Det kan tex anges inom vilka vinklar de har bra egenskaper
Antenna beamwidth
2.4 GHz 90°
5 GHz 45°z

https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u7-outdoor?s=eu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

UniFi-accesspunkter ska monteras horisontellt mot tak, alternativt med deras officiella 90-graders väggfästen. Montering av accesspunkt direkt mot väggen resulterar i att du ger bra wifi-täckning ner i jorden och uppe i skyarna, en riktning som man normalt sett inte vill slösa signalstyrka på.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-access-poi...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Om man vill täcka störst yta åt sidorna, neråt, snett neråt (utomhus) från montering på övervåning. Är det LR eller PRO man då ska gå på? Vet dom är rätt snarlika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Om man vill täcka störst yta åt sidorna, neråt, snett neråt (utomhus) från montering på övervåning. Är det LR eller PRO man då ska gå på? Vet dom är rätt snarlika.

I princip så får du inte ut något genom att köpa LR-accesspunkter, eftersom restriktioner för vår region begränsar uteffekten vilket i princip nollar ut long-range på dessa. Så valfri U6, U7 accesspunkt räcker gott och väl, U6 Plus har blivit väldigt populär tack vare ok prestanda och bra pris samt att kapaciteten räcker gott och väl även för lite tyngre hemmabruk.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

I princip så får du inte ut något genom att köpa LR-accesspunkter, eftersom restriktioner för vår region begränsar uteffekten vilket i princip nollar ut long-range på dessa. Så valfri U6, U7 accesspunkt räcker gott och väl, U6 Plus har blivit väldigt populär tack vare ok prestanda och bra pris samt att kapaciteten räcker gott och väl även för lite tyngre hemmabruk.

Det var länge sedan LR hade mer uteffekt. Som jag redan har sagt så är skillnaden mellan LR och vanlig att doughnuten är mer tillplattat, dvs den täcker längre åt sidorna och mindre nedåt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Körde en beggad 6LR. Gav 1300:- inkl PoE. Den lär göra det bättre än idag iallafall.