Dörrlåset Aqara U200
Hej!
Jag köpte nyligen ett Aqara U200 dörrlås som har ersatt mitt tidigare ID Lock 150.
Anledningen till bytet var att mitt ID Lock 150 hade problemet att dess touchdisplay lim började lossna från insidan vilket gjorde att displayen såg väldigt repig ut. Limmet lossnade enbart på knapparna vi använde och från att vara helt ”repfri” i februari så gick det inte att utläsa vissa siffror nu i augusti.
Hur som helst, denna tråd handlar om dörrlåset Aqara U200 och jag ville dela med mig av min upplevelse när jag installerade låset. Det finns mycket info på nätet för installation på EU-cylinder och US men inte så mycket för våra skandinaviska låscylindrar. Låset är ju även ganska nytt så någon annan kanske har lite funderingar inför ett köp?
Jag har ett Assa 2002 (samma som Assa 2000 men med en ”krok” som låser) och enligt Aqara så varnar dom för att just Assa 2000/2002 är svårinstallerade och man rekommenderas kontakta en låssmed för installation. Helt onödigt!
I mitt fall så har min insida endast ett vred och ett handtag. Det är möjligt att installera ett lås på insidan så att man har både lås, vred och handtag med Assa 2000/2002 men det har inte jag på min dörr.
Vänligen ignorera färgen som har lossnat - färgen sitter kvar på monteringsramen från ID Lock 150. Strunta också i dom två fula hålen i dörren - man behövde borra ett fult hål vid installation av ID Lock 150 men jag råkade borra fel och det blev därför två fula hål. Jag fixar det senare!
Installationen var superenkel! Eftersom insidan av min dörr endast har ett vred och ett handtag (inget nyckellås på insidan) så skruvade jag bort vredets två skruvar.
Nu följer man anvisningar för US Deadbolt vilket innebär att man ska skruva bort och vända på den lilla platta som sitter på låsets monteringsram. Vänd 180 grader och skruva tillbaka.
Sedan använder man dom gamla skruvarna från det gamla vredet för att fästa låsets monteringsram:
Skruva dit låset på insidan med medföljande svarta skruvar. Montera sedan knappsatsen på valfri plats utomhus - med medföljande självhäftande eller medföljande skruvar. Knappsatsen kan anslutas till el för permanent strömtillförsel - batterierna används då som backup vid strömavbrott.
Jag har anslutit låset till min Apple TV 4K 2022 via Matter over Thread så man får tillgång till HomeKey, kan hantera användare och styra låset på distans utan att behöva någon Aqara-hubb. Jag har däremot lagt till mina fingeravtryck för låset via Aqara-appen.
Jag kommer nog införskaffa en Aqara M3-hubb också så att jag t.ex. kan göra så att låset automatiskt låser upp när min Aqara G4 dörrklocka känner igen mitt ansikte.
Låsets beta-funktion för att använda sitt inbyggda gyro för att automatiskt låsa när man stänger dörren fungerar ganska dåligt för mig, kanske i 70% av fallen, men med Aqara M3-hubben kan man använda en Aqara dörrsensor för att automatiskt låsa med mycket bättre precision.
Här är en video på hur det kan bli om man låser upp med nyckel från utsidan. Ut- och insidans lås är separata hos Assa 2000/2002 och det går därför att låsa/låsa upp med fysisk nyckel utan att U200 märker av detta. Det resulterar i att U200 hamnar ur synk. Det är dock ganska enkelt att få det i synk igen. Alternativt så kan man köpa ett Assa 565 som inte har detta problem eftersom det är ett kvartsvarvslås.
Mer information om låset hittas på Aqaras hemsida: https://www.aqara.com/eu/product/smart-lock-u200/
Låset har stöd för upplåsning med PIN-koder, NFC, fingeravtryck, app samt Apple HomeKey. Riktigt smidigt att bara hålla upp min Apple Watch mot låset för att öppna. Det funkar till och med om klockan/mobilen har slut på batteri! Att använda fingeravtryck går också riktigt snabbt!
Ställ gärna frågor om det är något du funderar över så ska jag göra mitt bästa för att svara Någon annan kanske har lust att dela med sig av sina erfarenheter med andra lås?
press nu1mlock