Permalänk

RUT X50 och Mesh-nätverk

Bygger hus på skärgårdsö. Har en Teltonica RUT X50 5G router.

Vill bygga ett mesh-nätverk och funderar på TP-Link Deco. Men vet inte riktigt hur det fungerar att kombinera med befintlig router.

Jag kommer att ha nätverkskabel draget till alla platser där jag vill ha mesh-enheterna placerade. Alla enheter ska anslutas med kabel.

Fungerar det att använda RUTx50 som router men stänga av WiFi-funktionen i denna och koppla alla mesh-enheter till routerns portar med kabel för att skapa ett trådlöst nätverk? Kommer det i så fall att fungera som ett mess-nätverk med smidig överlämning om man rör sig i huset? När jag läser förstår jag det som att då används enheterna som accespunkter istället. Betyder det att jag förlorar mest-funktionen?

Det jag har förstått att fungerar är att stänga av routerfunktionen i RUTx50 och använda första Deco enheten som router, koppla en switch till denna och sen trådbundet vidare till alla andra mesh-enheter.
Skulle gärna slippa det på grund av placeringen av enheter och switch.

Permalänk
Medlem

Läs manualen till Decon? Hade du sagt vilken modell det var så hade jag antagligen gjort det åt dig.

Det kan hända att Decon som ska agera gateway/controller insisterar på att detektera det genom att få en publik eller CG-NAT IPv4-adress på WAN-sidan. I så fall kommer det inte att fungera. Det bör framgå ur manualen.

En router måste ha olika IPv4-subnät på sina olika sidor. Om RUT:en och Deco-systemet har samma default för sin DHCP-server (typ 192.168.1.1/24) så kommer det inte funka och måste konfigureras om. RUT:en kör antagligen ett OpenWrt-derivat så den bör vara ganska tillåtande med inställningar.

Om du får till olika IPv4-subnät (broadcastdomän) på var sida om gateway-Decon så får du dubbel IPv4 NAT. Om du inte förstår konsekvenserna av det så är svaret antagligen att det kommer fungera fint förutom att enheter kopplade till Deco- respektive RUT-näten inte kommer se varandra.

Mesh handlar om trådlösa, självorganiserande, dynamiska nätverk med layer 2-routing. I WiFi hanteras det av standarden 802.11s. Du är som användare antagligen helt ointresserad av om det eller någon annan statisk teknik (WDS/4-addr) används för de trådlösa anslutningarna mellan Deco-enheterna. Det kommer inte vara utläsbart av de nerdummade manualerna heller. Eftersom du kopplar kabel är de trådlösa möjligheterna dubbelt ointressant.

”Smidig överlämning” a.k.a roaming är ett helt ortogonalt problem som hanteras med 802.11r/k/v samt proprietära tillägg. Det kommer antagligen fungera lika bra/dåligt inom Deco-nätet oavsett om det sitter en annan konsumentrouter framför eller inte. Det kommer inte fungera mellan RUT:ens WiFi och Decornas WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackeSthlm:

Bygger hus på skärgårdsö. Har en Teltonica RUT X50 5G router.

Vill bygga ett mesh-nätverk och funderar på TP-Link Deco. Men vet inte riktigt hur det fungerar att kombinera med befintlig router.

Jag kommer att ha nätverkskabel draget till alla platser där jag vill ha mesh-enheterna placerade. Alla enheter ska anslutas med kabel.

Fungerar det att använda RUTx50 som router men stänga av WiFi-funktionen i denna och koppla alla mesh-enheter till routerns portar med kabel för att skapa ett trådlöst nätverk? Kommer det i så fall att fungera som ett mess-nätverk med smidig överlämning om man rör sig i huset? När jag läser förstår jag det som att då används enheterna som accespunkter istället. Betyder det att jag förlorar mest-funktionen?

Det jag har förstått att fungerar är att stänga av routerfunktionen i RUTx50 och använda första Deco enheten som router, koppla en switch till denna och sen trådbundet vidare till alla andra mesh-enheter.
Skulle gärna slippa det på grund av placeringen av enheter och switch.

Du har två val:
Stänga av Router i RUT och kör första mesh som router.
Stänga av Wifi i RUT och köra mesh som AP.

I bägge fallen kommer Wifi att fungera likadant.
Du kommer att uppnå samma resultat med enbart RUT + AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W