Black Myth: Wukong

Permalänk
Medlem

Black Myth: Wukong

Idag släpps spelet Black Myth: Wukong. Medan hypen för spelet är stort på Reddit och andra ställen, verkar intresset här på Sweclockers vara svalt. Är det någon här som tänker plocka upp spelet?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Kommer att testa det, men det blir först när man kan hitta det på någon rea.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Kommer att testa det, men det blir först när man kan hitta det på någon rea.

Samma här och som med alla spel gjorda i UE5 så är det heller ingen nackdel att vänta 5-6 månader på att det ska patchas ordentligt för att slippa de värsta tekniska problemen.

Ska personligen spela Star Wars Outlaws om 1-2 veckor så känner inte heller att jag har tid att spela Wukong färdigt innan dess.

Permalänk
Medlem

Förbokat o klart, hade det förladdat oxå. Satt vid 00:00 och väntande på att spelet skulle låsas upp men såg sedan att det inte gick spela förrän runt 04:00-05:00 så va bara att säga godnatt. Men nu jäklar ska det spelas

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Samma här och som med alla spel gjorda i UE5 så är det heller ingen nackdel att vänta 5-6 månader på att det ska patchas ordentligt för att slippa de värsta tekniska problemen.

Ska personligen spela Star Wars Outlaws om 1-2 veckor så känner inte heller att jag har tid att spela Wukong färdigt innan dess.

Black Myth Wukong är inte jätte svårt eller långt vad jag hört, runt 15-20timmar bara, det borde man hinna innan Starwars Outlaw kommer

Permalänk
Medlem

Fick det tydligen när jag köpte nytt grafikkort men måste lösas in via geforce experience så jag har inte pallat ännu.

Fast jag kollade lite gameplay nu för att se vad det är för typ av spel och jag är inte så sugen.
Ser ut som ett standard konsollfightingspel. Lock-on på en fiende så man inte behöver hantera kamera och sedan köra kombinationer.

Snyggt dock men inget jag vill spela.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Spelet har slagit rekord för samtidiga spelare för ett singleplayerspel på Steam. Det ligger på ca 1,4 miljoner aktiva spelare just nu och har varit högre än så.

Mestadels kinesiska spelare förstås men spelet är ju väldigt populärt i västvärlden också. Jag kommer troligen köpa det ikväll eller imorgon och spela.

Jag har inte kollat något på spelet tidigare (kollar aldrig trailers osv längre) och är positivt överraskad att det är mer God of War än Soulslike då jag har spelat lite mycket souls-spel senaste tiden (Elden Ring, Lords of the Fallen och Lies of P).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har kommit en bit in nu, inte stött på några buggar än iaf, är riktigt kul. Saknar minimap ibland men o andra sidan är det ju inte open world så man klarar sig kanske:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har kommit en bit in nu, inte stött på några buggar än iaf, är riktigt kul. Saknar minimap ibland men o andra sidan är det ju inte open world så man klarar sig kanske:D

Spelar du på PC eller PS5? Är också sugen men blev tveksam då jag läste en recension där de drog ner betyget lite, just pga buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Spelar du på PC eller PS5? Är också sugen men blev tveksam då jag läste en recension där de drog ner betyget lite, just pga buggar.

Spelar på PC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara kört Benchmark-demon för att testa. Tveksamt om jag kommer skaffa spelet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Spelar på PC

Ah, ok tänkte spela på PS5, får se vad folk säger om den versionen.

Permalänk
Medlem

Ah okej, ser ut som jag dodge the bullet med att köra RT off, inget större problem med performance atm iaf. Kör utan framegen i 1440p med runt 75fps. Jag nöjer mig med 60fps+, orkar inte pilla på settings för 120fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Ah, ok tänkte spela på PS5, får se vad folk säger om den versionen.

Jo ska bli kul o se vad DF säger om ps5 versionen

Permalänk
Medlem

Alltså WOW, grafiken alltså. Skulle vara smutt och köra typ Witcher 3 i unreal 5. Men det här med RT, kanske är det mina gamla ögon, men måste säga att det är väldigt subtil skillnad på on och off tycker jag. Man måste leta efter skillnaden Eller kanske det ser sämre ut i videor än när man spelar?

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Black Myth Wukong är inte jätte svårt eller långt vad jag hört, runt 15-20timmar bara, det borde man hinna innan Starwars Outlaw kommer

Jag läste något helt annat: 30-35h för standardgenomkörning.
https://www.gamesradar.com/games/action-rpg/black-myth-wukong...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag läste något helt annat: 30-35h för standardgenomkörning.
https://www.gamesradar.com/games/action-rpg/black-myth-wukong...

Ok låter bättre, spelet är jäkligt kul, trist om det tar slut för fort.

Permalänk
Hedersmedlem

HUB har lagt upp en optimeringsguide för de som vill ha hitta en bra avvägning mellan grafik och framerate.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag läste något helt annat: 30-35h för standardgenomkörning.
https://www.gamesradar.com/games/action-rpg/black-myth-wukong...

Jag har hört 35-60h för att ta Platinum. Det är förvisso minimum av det du skrev som max, men ändå. Har aldrig hört talas om sidan förut:
https://www.powerpyx.com/black-myth-wukong-trophy-guide-roadm...

Jag har aldrig brytt mig om troféer och kommer inte göra, men jag brukar ta längre tid på mig jämfört med vad folk brukar säga. Så säger folk 15-30 timmar så ligger jag nog ofta närmare 30 timmar än 15 i dom flesta spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

HUB har lagt upp en optimeringsguide för de som vill ha hitta en bra avvägning mellan grafik och framerate.

https://www.youtube.com/watch?v=DuGQTsq3YNU

Nice, intressanta settings där

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har hört 35-60h för att ta Platinum. Det är förvisso minimum av det du skrev som max, men ändå. Har aldrig hört talas om sidan förut:
https://www.powerpyx.com/black-myth-wukong-trophy-guide-roadm...

Jag har aldrig brytt mig om troféer och kommer inte göra, men jag brukar ta längre tid på mig jämfört med vad folk brukar säga. Så säger folk 15-30 timmar så ligger jag nog ofta närmare 30 timmar än 15 i dom flesta spel.

Jag googlade bara

Powerpyx är grym gällande troféer, brukade använda den ofta förr i tiden när man hade tid att lira PS5.

Tidigare gillar jag troféer om de var hyfsat lätta att få tag på (tex Spider-Man) och det inte var för mycket grind.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hade inte FF rebirth kommit i början av året så hade detta tagit goty för mig.
7 timmar in, slutet av act 2 och ger det en 9/10.
Det som drar ner det är det enorma antalet av osynliga väggar överallt.
Föredrar när man stänger av områden med hjälp av terrängen istället för att vara lat och använda osynliga väggar, måste testa att hoppa överallt för att se om man kan ta sig dit eller inte och helt plötsligt så finns det ett litet område man kan gå till.
Däremot så är det lättare än vad jag trodde, men en del kvar så får se.
Har det på Ps5, flyter på fint och inga kraschar

Visa signatur

Former trophy hunter with over 110 platinums

Permalänk
Medlem

Detta ser intressant ut faktiskt, inte ofta jag lirar såna här spel, men gillade tex Horizon zero dawn, och har 2an i bibblioteket på ps+, detta är väl mer roleplay, men gillade witcher3 med... men BM är inte open world kanske?
Men frågan är om man ska spela Black Myth på datorn, rtx3070 kort och i5-12600kf 3,70hz prolle, kopplat till en 1440p 165hz TN skärm, Eller på ps5an, kopplat till en 77" lg oled c3a och sitter ca 3m från tvn 😅
Finns det olika svårhetsgrader i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz3r1:

Hade inte FF rebirth kommit i början av året så hade detta tagit goty för mig.
7 timmar in, slutet av act 2 och ger det en 9/10.
Det som drar ner det är det enorma antalet av osynliga väggar överallt.
Föredrar när man stänger av områden med hjälp av terrängen istället för att vara lat och använda osynliga väggar, måste testa att hoppa överallt för att se om man kan ta sig dit eller inte och helt plötsligt så finns det ett litet område man kan gå till.
Däremot så är det lättare än vad jag trodde, men en del kvar så får se.
Har det på Ps5, flyter på fint och inga kraschar

Jag är rätt dålig på sådana här spel men jag tycker det är kul ändå. Jag har insett att det här är svårare än Souls spelen på så sätt att här kan du inte överlevla och komma förbi svåra bossar på så sätt. Du har ju ingen lv som du kan boosta statsen genom utan enda man har är skills och gear.

Första bossen jag hade problem med va sista huvudbossen på chapter 2, satt flera timmar o nötte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är rätt dålig på sådana här spel men jag tycker det är kul ändå. Jag har insett att det här är svårare än Souls spelen på så sätt att här kan du inte överlevla och komma förbi svåra bossar på så sätt. Du har ju ingen lv som du kan boosta statsen genom utan enda man har är skills och gear.

Första bossen jag hade problem med va sista huvudbossen på chapter 2, satt flera timmar o nötte.

Svårare än Souls spelen??😲 Jag la ner Elden Ring efter några timmar för jag tyckte det va för svårt för min smak, hehehe 😅
Finns det ingen svårhetsgrad på detta heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är rätt dålig på sådana här spel men jag tycker det är kul ändå. Jag har insett att det här är svårare än Souls spelen på så sätt att här kan du inte överlevla och komma förbi svåra bossar på så sätt. Du har ju ingen lv som du kan boosta statsen genom utan enda man har är skills och gear.

Första bossen jag hade problem med va sista huvudbossen på chapter 2, satt flera timmar o nötte.

Jaså? Jag har läst motsatsen, att det är snarare som GoW på Normal i svårighetsgrad och definitivt lättare än Souls spelen och att man kan ta sig an svåra bossar genom att göra side quests för gear och skills.

Har dock inte spelet själv så kan inte göra någon bedömning. Funderar dock starkt på att köpa det då jag gillar soulsspelen

Skrivet av Swennis:

Svårare än Souls spelen??😲 Jag la ner Elden Ring efter några timmar för jag tyckte det va för svårt för min smak, hehehe 😅
Finns det ingen svårhetsgrad på detta heller?

Nej, bara en svårighetsgrad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Svårare än Souls spelen??😲 Jag la ner Elden Ring efter några timmar för jag tyckte det va för svårt för min smak, hehehe 😅
Finns det ingen svårhetsgrad på detta heller?

Nope, ingen svårighetsgrad att välja mellan. Läs en guide på nätet hur du levlar bäst sen kör du över allt i spelet oavsett skill i Elden RIng. Det kan du inte göra i Black Myth wukong.

Skrivet av Mocka:

Jaså? Jag har läst motsatsen, att det är snarare som GoW på Normal i svårighetsgrad och definitivt lättare än Souls spelen och att man kan ta sig an svåra bossar genom att göra side quests för gear och skills.

Har dock inte spelet själv så kan inte göra någon bedömning. Funderar dock starkt på att köpa det då jag gillar soulsspelen

Nej, bara en svårighetsgrad.

Det jag menar är att det inte finns "level stats" man kan farma om man fastnat på en boss som man kan göra med Souls spelen.
Det är en grej som gör det svårare menar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser inte så intressant ut. Snyggt som stryk dock. Känns som man bara planlöst springer runt och slåss? Nu kanske jag inte gör något vettigare i rise of the ronin än slåss men jag är ju inte ensam jag har andra jag interagerar med än bara bossar.

Elden ring och dark souls förstod jag aldrig men detta ska inte vara det heller?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x