Hur läser de av vattenmätare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nja, runt 2,5-3l per meter. För kompressorn och en 5-6l/h för borriggen.

Men 140-200k per hus i genomsnitt är rimligt.

Men skulle varje dag i veckan välja bergvärme framför LVP och jag har själv LVP.
Den är milt sagt dålig och dyr när det är kallt på riktigt.
Minus 10-15 inga problem, däremot när vi kommer lägre än minus 15 så är har den milt sagt svårt att klara av att värma huset.

Men det större bekymret med LVP i allmänhet är ju att du ska ha en öppen planlösning eller fläktar så du får cirkulation.

Då tror jag mer på luft/vatten värmepumpar.

Hur många timmar tar dock 100m berg?

Och om inte Fjv finns i närheten är absolut bergvärme den bästa lösningen.

Även om Fjv är relativ dyr i drift mot bergvärme så är det 0 underhåll samt 40k var 25 år (eller längre) men pumpar håller ju enbart 10-20år..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inget att bry sig om förrän kostnaden för vatten börjar sticka iväg, borde väl ligga på runt 200-300kr i månaden för 2 pers med varm/kallvatten, jag har samma "IMD" på hushållselen som ligger mellan 300-400kr i månaden men där har jag en mätare i mitt elskåp jag kan se förbrukningen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur många timmar tar dock 100m berg?

Och om inte Fjv finns i närheten är absolut bergvärme den bästa lösningen.

Även om Fjv är relativ dyr i drift mot bergvärme så är det 0 underhåll samt 40k var 25 år (eller längre) men pumpar håller ju enbart 10-20år..

Tja.. Vad ska jag svara...
Det beror ju på alltifrån hur långt det är till berget främst...
Allt fram tills man kommer till fast berg, så "slår" man ner 3m långa stålrör som svetsas ihop vartefter.

men om man tar ett ex. med berget på 4m.. så man slår ner 6m rör.. och sedan borrar till 100m, så kanske 4-5h med jobbet att placera riggen på plats och städa undan efter...

4h kan vara optimistiskt... bra förustättningar, så går nog det...
men på större projekt med flera hål på samma område så borrar man 300-340m på en 12h dag.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Exakt. Hittar på saker.

Det är många som rullar ut IMD utan stambyte. Jag har varit med och gjort det både i BRF:er och i allmännyttiga bostadsbolag.

Sen att det det finns lagar som reglerar att det ibland MÅSTE göras vid stambyte är en helt annan sak.

Tur att du inte jobbar där jag bor då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tur att du inte jobbar där jag bor då!

Ja verkligen, skulle inte vilja ha dig som kund.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tja.. Vad ska jag svara...
Det beror ju på alltifrån hur långt det är till berget främst...
Allt fram tills man kommer till fast berg, så "slår" man ner 3m långa stålrör som svetsas ihop vartefter.

men om man tar ett ex. med berget på 4m.. så man slår ner 6m rör.. och sedan borrar till 100m, så kanske 4-5h med jobbet att placera riggen på plats och städa undan efter...

4h kan vara optimistiskt... bra förustättningar, så går nog det...
men på större projekt med flera hål på samma område så borrar man 300-340m på en 12h dag.

Intressant

Trodde mer bränsle gick åt.
Vet att när vi får hjälp med håltagning i berg kör vi oftast el men dem drar 150A.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25