Varning vid åtkomst till Flashback. [Det var bara ett utgången SSL-cert]
Hej alla!
50 plussare här som i princip kan noll om datorer.
När jag satte igång datorn i morse stod det att det nu kommit en ny (tror att det stod ny version - och inte uppdatering, för någon uppdatering att klicka på har det inte kommit iaf de senaste dagarna...men iofs...för 3-4 dagar sedan kom det nog någon uppdatering att klicka på, så kanske att den uppdateringen gjorde datorn redo för edge nya version, som sedan kom idag)
I förmiddags så gick det som vanligt att gå in på Flashback, men för ca en timme sedan när jag skulle uppdatera sidan, så stod det sekretessfel. ("din anslutning är inte privat" "angripare kan försöka stjäla din information från www.flashback.org (t ex lösenord, meddelanden eller kreditkort) Läs mer om den här varningen (klickade där: "kan inte nå den här sidan - kontrollera om det finns ett stavfel i permanently-removed.invalid. Man kan klicka på: felsök eller uppdatera...händer inget på uppdatera, har ej klickat på felsök - borde jag testa det?)
Klickade på: avancerat, och då står det - www.flashback.org använder kryptering för att skydda dina uppgifter. När Microsoft edge försökte ansluta till www.flashback-org denna gång returnerade webbplatsen ovanliga och felaktiga autentiseringsuppgifter. Detta kan hända när en angripare försöker utge sig för att vara www.flashback.org eller eller om en wi-fi-inloggningsskärm avbröt anslutningen. Dina uppgifter är fortfarande säkra eftersom Microsoft edge stoppade anslutningen innan några utbyttes. Du kan inte gå till www.flashback.org just nu eftersom den använder HSTS. Nätverksfel och attacker är vanligtvis tillfälliga så försök igen lite senare.
Mellan "läs mer om den här varningen" - och - "avancerat", så står det: NET::ERR_CERT_DATE_INVALID
Vet någon om Flashback just nu t ex blir DDosat? (ska väl vara någon överbelastning för att förstöra för sajten - vet som sagt NOLL om datorer osv, men läst trådar då och då om det där med DDosning, (eller hur det stavas).
DDOS-frågan eftersom det står om - attacker.
Testade duckduckgo, men samma där.
Testade även att för första gången ordna med vpn (valde urbanVPN) men samma där...drog till och valde Schweiz, om det nu skulle spela någon roll...på skärmen så sökte jag på vanliga stället - kanske ska man via VPN skriva t ex flashback på något annat ställe? (typ inne på VPN-"sidan"?
Eller, är det ingen attack och att de vet det, men att de låtsas som det, för att etablissemanget länge velat stänga ner flashback, och nu har de hittat ett sätt att låtsas som att sidan är under attack, och därför spärrar åtkomst?
Kommer ut på allt annat, så det är bara flashback som spärras/blockeras.
Har det här hänt fler from idag? (iom den nya versionen som kom idag)
Testade igen nyss, men samma svar igen.
Har en HP Pavilion, och vet ej om det går att byta Microsoft edge mot något annat....kanske är asenkelt (inte för mig, dock:P)
Är Microsoft edge ett OS? (ja, nivån på mitt kunnande är alltså NOLL)
Tacksam för hjälp, och skriv gärna om det här händer även er andra from idag, och om ni bara väntar på att attacken (om ni tror att de är sanningsenliga där) ska avhjälpas av Flashback, eller om ni tar er in på något annat sätt (och isf: är det sättet/sätten enkla eller svåra att lösa för en datornolla som jag? )
Mvh