Permalänk
Medlem

RX 7800 xt

Hej, har en dum fråga som jag inte riktigt kan hitta ett solid svar på efter googling.. Jag köpte ett TUF 850w gold för att ge lite mer kraft till mitt 7800, kabeln som hör till är 12v delad till två 8 pin pcie, men bara en pcie 8 pin kabel. Vissa säger att det bara är till Nvidia och vissa inte? Hur ska jag koppla det för bäst prestanda och stabilitet?

Fråga 2: moderkortet har två ATX ingångar, ska jag köra båda två? En 4 pin en 8, det är så jag kör nu.

Visa signatur

RX 5600 XT
Ryzen 3600
Vengeance ddr4 3200 Mhz.. Dags att uppgrader för tusan.

Permalänk
Medlem

1. Kontakten du håller i ska in i nätaggregatet, nere till vänster på nätaggregatet.

2. Det räcker att du använder 8-pin på moderkortet, använd en EPS kabel (4+4). Ska också kopplas in nere till vänster på nätaggregatet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Joppla:

Hej, har en dum fråga som jag inte riktigt kan hitta ett solid svar på efter googling.. Jag köpte ett TUF 850w gold för att ge lite mer kraft till mitt 7800, kabeln som hör till är 12v delad till två 8 pin pcie, men bara en pcie 8 pin kabel. Vissa säger att det bara är till Nvidia och vissa inte? Hur ska jag koppla det för bäst prestanda och stabilitet?

Fråga 2: moderkortet har två ATX ingångar, ska jag köra båda två? En 4 pin en 8, det är så jag kör nu.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

tippar att kabeln du håller i är rätt till grafikortet om den har 16 pin kontakten i ena änden och 2 8 pin pci-e kontakter i den andra.

16 pin kontakten i i 16 pin kontakten på nätagget och de bägge 8 pin kontakterna i grafikkortet iom att AMD fortfarande kör 8pin kontakterna.

och behöver du fler än 2 st 8 pin kontakter för ditt grafikkort så har du troligen en eller ett par 8 pin till 8pin pcie strömsladdar du kan komplettera med som ska monteras i kontakterna märkta cpu/pcie på nätagget.

det bästa är om du rådfrågar manualen för nätagget.

och nej generellt behöver du inte bägge cpu kontakterna anslutna 8 pin kontakten ska räcka men samtidigt finns ingen nackdel att ha bägge anslutna mer än att du behöver en extra kabel dragen genom chassit.

bägge behövs generellt bara om man sysslar med Extrem överklockning där 150W inte är tillräckligt men även för vanlig 24/7 överklockning hos medelsvensson överklockaren så är 8 pin kontakten mer än nog.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanon, tackar så mycket. Då byter jag tillbaks till 12v - 2x8 och kör på det och kör en 4 i atx_2 och 8 i atx_1an 🙏🏼❤️

Visa signatur

RX 5600 XT
Ryzen 3600
Vengeance ddr4 3200 Mhz.. Dags att uppgrader för tusan.