Snabbtest: Uppdatering ger bättre spelprestanda för Ryzen 9000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fuskprestanda på CPU, nej tack.
Grensiande (branch prediction) känns inte som något jag vill ha på processorn.
Att ha en AI som ska gissa vad man vill göra är redan en stor plåga både i sökmotorer och spel.
Det funkar säkert utmärkt i sekventiellt bruk, men i allt annat blir det väldigt klumpigt.
Jag vill att datorn svarar på input, inte att den AI-gissar vad min nästa input kommer vara.

Vill du har en CPU utan branch predictor kan du skaffa en 486:a, som nog är en av de sista x86-processorna som saknar branch prediction...

Varför man inte skulle vilja ha det kan jag inte förstå. Lite som att inte vilja ha cacheminne, "fuskprestanda", riktiga processorer använder bara RAM.

Edit: I extremfall kan branch prediction ge 5 gånger högre prestanda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vill att datorn svarar på input, inte att den AI-gissar vad min nästa input kommer vara.

Handlar inte om att förutse vad användaren tänker göra härnäst handlar om att förutse vilka kodrader som ska exekveras härnäst för att på effektivaste sätt utföra arbetet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

userbenchmark är en diskutabel sida.

Duger någon av dessa kanske?
https://www.pcguide.com/cpu/ryzen-9-9950x-vs-ryzen-9-7950x/

https://www.windowscentral.com/hardware/cpu-gpu-components/am...
AMD Ryzen 9 9950X AMD Ryzen 9 7950X
Geekbench 5 (single / multi) 2,585 / 24,821 2,198 / 23,334
7-Zip 32MB (com / decom) 167MB/s / 2,986MB/s 156MB/s / 2,886
Cinebench R23 (single / multi) 2,263 / 40,253 1,967 / 35,914

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fuskprestanda på CPU, nej tack.
Grensiande (branch prediction) känns inte som något jag vill ha på processorn.
Att ha en AI som ska gissa vad man vill göra är redan en stor plåga både i sökmotorer och spel.
Det funkar säkert utmärkt i sekventiellt bruk, men i allt annat blir det väldigt klumpigt.
Jag vill att datorn svarar på input, inte att den AI-gissar vad min nästa input kommer vara.

Har kanske missat något men något AI är det väl inte inblandat här?
Och du har det "på processorn" även med win 10, inget du kommer undan.
Det handlar bara om att för P → Q (Q if P, if P then Q, kan det också uttryckas beroende på om man är van vid programmeringspråk eller matte/logik) beräkna gren för både Q och ¬Q innan man vet huruvida P, så slipper man först vänta på information om P och sedan räkna vidare på branch för Q. Inget AI här.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fuskprestanda på CPU, nej tack.
Grensiande (branch prediction) känns inte som något jag vill ha på processorn.
Att ha en AI som ska gissa vad man vill göra är redan en stor plåga både i sökmotorer och spel.
Det funkar säkert utmärkt i sekventiellt bruk, men i allt annat blir det väldigt klumpigt.
Jag vill att datorn svarar på input, inte att den AI-gissar vad min nästa input kommer vara.

Skrivet av Thomas:

Vill du har en CPU utan branch predictor kan du skaffa en 486:a, som nog är en av de sista x86-processorna som saknar branch prediction...

Varför man inte skulle vilja ha det kan jag inte förstå. Lite som att inte vilja ha cacheminne, "fuskprestanda", riktiga processorer använder bara RAM.

Edit: I extremfall kan branch prediction ge 5 gånger högre prestanda.

Skrivet av Mindfighter:

Handlar inte om att förutse vad användaren tänker göra härnäst handlar om att förutse vilka kodrader som ska exekveras härnäst för att på effektivaste sätt utföra arbetet.

Skrivet av Shiprat:

Har kanske missat något men något AI är det väl inte inblandat här?
Och du har det "på processorn" även med win 10, inget du kommer undan.
Det handlar bara om att för P → Q (Q if P, if P then Q, kan det också uttryckas beroende på om man är van vid programmeringspråk eller matte/logik) beräkna gren för både Q och ¬Q innan man vet huruvida P, så slipper man först vänta på information om P och sedan räkna vidare på branch för Q. Inget AI här.

Nej precis, det har inget med AI att göra, det är inget nytt fenomen och det handlar inte om att gissa vad slutresultatet ska bli.
Man gissar på väg fram mot ett villkorat hopp i programkoden vilken kodväg som kommer köras härnäst för att hålla pipelinen fullmatad så att processorn åtminstone "oftare än aldrig" (aldrig blir resultatet utan att gissa alls) bara kan kötta vidare i full fart, istället för en tvärnit följd av väntan på att fylla pipelinen igen när man väl vet med säkerhet vilken väg man ska.

Det där är ju dock inget som Windows har *direkt* med att göra, men det är väl förmodligen något Windows sysslat med hittills som (mer indirekt) råkat motarbeta Ryzen-CPUernas branch prediction i något sammanhang där det uppenbart var möjligt att undvika.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni testade om efter att information om detta började komma ut! Tack, det uppskattas så att ni vet SweClockers!

Hur ser det ut för 9800-X3D, är ordet på gatan fortfarande att de lanseras tidigt? Typ i samband eller någon månad efter X870/X870E chipset släpps?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Trevligt att ni testade om efter att information om detta började komma ut! Tack, det uppskattas så att ni vet SweClockers!

Hur ser det ut för 9800-X3D, är ordet på gatan fortfarande att de lanseras tidigt? Typ i samband eller någon månad efter X870/X870E chipset släpps?

Senaste ryktet jag sett för 9800X3D är att de visas på CES, dvs början av Januari 2025.

https://wccftech.com/amd-ryzen-9000x3d-3d-v-cache-cpus-ces-20...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Egentligen är den väl utmärkt beroende på hur man tänker.

Den är snabbare är sin föregångare och drar mindre effekt vilket du drar nytta av.

Sedan blir det ju märkligt om det blir till en högre kostnad om fördelarna är små.

Den är 2-3% snabbare än sin föregångare, 2% snabbare med denna patchen och 3% snabbare utan enligt HW Unboxed test då patchen i 24H2 också gynnar Zen4, dessutom mer.

Vad du menar med mindre effekt vet jag inte, om den är tex långsammare än Zen4 när den drar mindre effekt så är det nödvändigt vis inte bättre.
Börjar man kolla Prestanda per Watt så blir det ju mer intressant.

Vad vi VET är att Zen5 i bland har sämre Prestanda per Watt än Zen 4 och Vise versa det visade Gamers Nexus.

Om man inte behöver AVX512 eller nån unik funktion Zen5 kan ha för att öka sin produktivitet så är Zen5 rätt Meh relativt Zen4 när processorn är ca 2% snabbare än föregångaren och dess effektivitet relativt föregångaren kan vara både sämre eller bättre.

Vad vi dessutom nu behöver är nog ett test igen där man testar Prestanda per Watt med 24H2.

Vad swec egentligen testar är just Patchen, inte processor serien med Zen5 arkitekturen då Vi vet att Zen4 vinner minst lika mycket om inte mer med patchen.

Det gör hela artikeln lätt att missuppfatta, Zen5 har inte blivit snabbare, Windows är bara mer Optimerat för Zen5 och Zen4 om vi kollar HW Unbox test.

Hela Zen5 släppet är rätt märkligt.
Processorn når inte målet som review guiden hade satt.
L1Tech noterar att nåt är skumt med minnesbandbreden.
Gamers Nexus noterar att processorn i många fall har sämre prestanda per watt än Zen4.
En Windows Patch som ska öka prestandan för Zen5 ökar också prestandan för Zen4 lika mycket om inte mer...

Finns säkert nåt jag missat men Zen5 är inte direkt upphetsande utan vad den troligen är som L1Tech sa, grunden för vad som kommer efter Zen5.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl Hur många testsysttem har Sweclockers för Intel resp AMD? Det låter lite som att ni får köra alla speltester på en och samma burk för respektive processortyp. I så fall, att överväga att införskaffa ett eller två system till i test-butiken skulle ju markant öka genomflödet om nu testtiden är av sådan betydelse. Men jag kanske tänker vanliga beräkningstester där det mesta går att köra i batch. Speltester kanske kräver att man fysiskt sitter vid skärmen och läser av siffrorna vid en viss spelsekvens? Hoppas du vill ge lite bakgrund till mina tankar.

Jag förstår också att det tar tid att byta grafikkort (nyinstallation av drivers?), och inte minst skifta CPU.

OK, att ha flera identiska burkar kanske är en lyx som är amerikanarna förunnat. Deras marknad är ju mark(n)ant större. Hur skulle ett utökat samarbete i Europa kunna se ut där man kommer överens om en specifik konfiguration. Då kanske belgarna kunde köra 720, holländarna 1440 och Swec 4K under våren, och tvärtom under hösten. (Alla hur ju sina testsystem, det som tillkommer är en standardisering.)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av mc68000:

@CrispVanDahl Hur många testsysttem har Sweclockers för Intel resp AMD? Det låter lite som att ni får köra alla speltester på en och samma burk för respektive processortyp. I så fall, att överväga att införskaffa ett eller två system till i test-butiken skulle ju markant öka genomflödet om nu testtiden är av sådan betydelse. Men jag kanske tänker vanliga beräkningstester där det mesta går att köra i batch. Speltester kanske kräver att man fysiskt sitter vid skärmen och läser av siffrorna vid en viss spelsekvens? Hoppas du vill ge lite bakgrund till mina tankar.

Jag förstår också att det tar tid att byta grafikkort (nyinstallation av drivers?), och inte minst skifta CPU.

OK, att ha flera identiska burkar kanske är en lyx som är amerikanarna förunnat. Deras marknad är ju mark(n)ant större. Hur skulle ett utökat samarbete i Europa kunna se ut där man kommer överens om en specifik konfiguration. Då kanske belgarna kunde köra 720, holländarna 1440 och Swec 4K under våren, och tvärtom under hösten. (Alla hur ju sina testsystem, det som tillkommer är en standardisering.)

Grafikkorts-riggarna har vi dubbla uppsättningar av.
För processortester har vi generellt en uppsättning per plattform. Jag förstår din tanke men jag tror inte det skulle avhjälpa att ha dubbla uppsättningar av allt då jag och Jonas oftast jobbar på olika saker samtidigt. Sen är just själva testandet en del i kedjan. Planering, skrivande och sammanställning av data är minst lika stora delar. Som du säger behöver man sitta och övervaka speltester då vi mäter 55-sekundersskvenser med olika inställningar.

Det är en fin tanke men har svårt att se hur det skulle fungera rent praktiskt. Fördelen med att vi är helt fristående är att vi har full kontroll över vår metodik och våra resultat. Ibland är det svårt nog att kordinera alla på en redaktion, att göra det med olika redaktioner i olika länder tror jag skulle vara omöjligt.

Permalänk
Medlem

Tycker AMD är rätt bra på att förvirra folk och att inte få dom att köpa deras nya processorer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

HUB: "Windows 11 23H2 Sucks! Zen 5 KB5041587 Patch Testing + Windows 10 Comparison"

Mer testande med olika Windowsversioner...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304