Snabbtest: Uppdatering ger bättre spelprestanda för Ryzen 9000

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Uppdatering ger bättre spelprestanda för Ryzen 9000

Efter en Windows-uppdatering uppges spelprestandan för Ryzen 9000-processorer förbättrats avsevärt, testlabbet har givetvis undersökt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När den windows version släpps helt, ha gärna med en intel prolle, typ 13700k, samt en 7700x och en 5800x (x3d kanske också) för den updateringen verkar hjälpa fler amd prollar än bara 9000. Samt att 7700x och 9700x är så lika så svårt att bara se 9000 och förstå om man ska köpa den över en 7700x. Då kanske priserna på 9700x är betydligt närmare 7700x också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Varför testade ni inte zen3 och zen4 på samma gång?

Känns som att det hade varit en mer rättvis jämförelse.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Varför testade ni inte zen3 och zen4 på samma gång?

Känns som att det hade varit en mer rättvis jämförelse.

Håller helt med. Detta test ger inget om ni inte testar om Zen 4 i samma veva.

Permalänk

Installera bara om ni verkligen vill ha den. Avinstallerade uppdateringen och då sluta bl.a. startmenyn helt att funka, inklusive windows search.

Permalänk
Medlem

Tänker på windows 10, har det nått med denna uppdatering o göra också eller e det win 11 som varit handikappad?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Ja håller med tidigare, varför inte visa lite framförhållning och testa zen 3 och zen 4 också?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Installera bara om ni verkligen vill ha den. Avinstallerade uppdateringen och då sluta bl.a. startmenyn helt att funka, inklusive windows search.

Hahaha helt otroligt att detta fel fortsätter. Det är många år nu som detta har återkommit.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha helt otroligt att detta fel fortsätter. Det är många år nu som detta har återkommit.

Såpass, kasst!
Hade nämligen läst på reddit att folk fått krasher i spel efter uppdateringen, bl.a. nya StarWars så fick lite kalla fötter och avinstallerade.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Pett-Ture:

Varför testade ni inte zen3 och zen4 på samma gång?

Känns som att det hade varit en mer rättvis jämförelse.

Skrivet av johan4:

Håller helt med. Detta test ger inget om ni inte testar om Zen 4 i samma veva.

Skrivet av scorpio_gbg:

Ja håller med tidigare, varför inte visa lite framförhållning och testa zen 3 och zen 4 också?

Testet gjordes för att Zen 5 underpresterade i förhållande till siffrorna som utlovats på förhand. Den här uppdateringen korrigerar det bitvis. Testet är därför gjort för att visa vad som händer med Zen 5 innan och efter uppdateringen.

Som jag skrev typ två gånger i texten kommer vi att testa om hela processorstallet när 24H2 släpps. Det kommer ta lite tid men det behöver göras för att bli rätt.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Testet gjordes för att Zen 5 underpresterade i förhållande till siffrorna som utlovats på förhand. Den här uppdateringen korrigerar det bitvis. Testet är därför gjort för att visa vad som händer med Zen 5 innan och efter uppdateringen.

Som jag skrev typ två gånger i texten kommer vi att testa om hela processorstallet när 24H2 släpps. Det kommer ta lite tid men det behöver göras för att bli rätt.

Idag orkar ungdomarna bara läsa rubriken, innan dom kastar sig över siffrorna. Så du borde ha tänkt på att skriva redan i rubriken, att ni skulle testa om allt sen 😄. När jag läste artikeln, och sen kommentarerna. Trodde jag artikeln var redigerad efter dom inledande kommentarerna. Ända tills jag kom till din, och förstod att så inte var fallet 😂

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Testet gjordes för att Zen 5 underpresterade i förhållande till siffrorna som utlovats på förhand. Den här uppdateringen korrigerar det bitvis. Testet är därför gjort för att visa vad som händer med Zen 5 innan och efter uppdateringen.

Som jag skrev typ två gånger i texten kommer vi att testa om hela processorstallet när 24H2 släpps. Det kommer ta lite tid men det behöver göras för att bli rätt.

köper ert resonemang personligen hade jag iaf slängt med en motsvarande cpu ur 5000 serien typ en 5700x 5800x eller 5900x (5700/5800x3d) eller nått som ni redan har tidigare prestandasiffror på utan den uppdateringeneftersom det verkar lite oklart om det även kommer förändra prestandan ur 5000 serien och äldre .

mest bara för att se om det ev kan vara värt att ta in den även på äldre ryzen cpuer som inte är utpekade att ge bättre prestanda eller om man ska undvika den in i det längsta om man har ett äldre system.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

köper ert resonemang personligen hade jag iaf slängt med en motsvarande cpu ur 5000 serien typ en 5700x 5800x eller 5900x (5700/5800x3d) eller nått som ni redan har tidigare prestandasiffror på utan den uppdateringeneftersom det verkar lite oklart om det även kommer förändra prestandan ur 5000 serien och äldre .

mest bara för att se om det ev kan vara värt att ta in den även på äldre ryzen cpuer som inte är utpekade att ge bättre prestanda eller om man ska undvika den in i det längsta om man har ett äldre system.

Enligt videon i länken ovan gör det rätt stor skillnad på 5700X3D åtminstone.
Visst, 0% i ett par spel, men också 8-10% i tre. Och det i 1440p med DLSS och medium-ultra i de flesta spelen, inte typ 720 low.
Som väntat störst skillnad i mer CPU-krävande/grafiskt enklare spel, och minst skillnad (potentiellt till och med -1%) i Black Myth: Wukong som ju är känt för att vara GPU-krävande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Förstår mig inte på hur AMD tänkte här med sina senaste processorer som underpresterar, samt kommande grafikkort som enligt rykten inte kommer att prestera bättre än dagens 7900 GRE/7900 XT. Får helt enkelt bli att jag får köra med min 7800X3D/7900XTX-kombo en generation till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Testet gjordes för att Zen 5 underpresterade i förhållande till siffrorna som utlovats på förhand. Den här uppdateringen korrigerar det bitvis. Testet är därför gjort för att visa vad som händer med Zen 5 innan och efter uppdateringen.

Som jag skrev typ två gånger i texten kommer vi att testa om hela processorstallet när 24H2 släpps. Det kommer ta lite tid men det behöver göras för att bli rätt.

Det som upplevs som skevt är väl dock att enligt vad som sagts så ska åtminstone Zen 4 (kanske även äldre generationer Zen?) påverkas i motsvarande grad av denna fix från Microsoft.

Så om det man är intresserad av är att jämföra t.ex. Zen 4 mot Zen 5 (verkar vara en sak många bryr sig om mer än allt annat) och man bara testar om Zen 5 så blir det ju ännu mer fel i siffrorna man jämför.

Jag skulle rösta för: "Snabbtest: Uppdatering ger bättre spelprestanda för Ryzen 9000" för att minska förvirringen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nästan som en ny generation upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Testet gjordes för att Zen 5 underpresterade i förhållande till siffrorna som utlovats på förhand. Den här uppdateringen korrigerar det bitvis. Testet är därför gjort för att visa vad som händer med Zen 5 innan och efter uppdateringen.

Som jag skrev typ två gånger i texten kommer vi att testa om hela processorstallet när 24H2 släpps. Det kommer ta lite tid men det behöver göras för att bli rätt.

Skrivet av kallandes:

Idag orkar ungdomarna bara läsa rubriken, innan dom kastar sig över siffrorna. Så du borde ha tänkt på att skriva redan i rubriken, att ni skulle testa om allt sen 😄. När jag läste artikeln, och sen kommentarerna. Trodde jag artikeln var redigerad efter dom inledande kommentarerna. Ända tills jag kom till din, och förstod att så inte var fallet 😂

Problemet här är inte att ZEN5 underpresterar utan att denna patch gör att både ZEN5 och ZEN4 presterar avsevärt bättre.
Faktum är att skillnaden mellan ZEN4 och ZEN5 minskar med uppdateringen.

Kolla HW unbox test av ZEN4 och ZEN5 i 40 spel med patchen.

Deras slutsats är att ZEN5 framstår som ännu sämre kontra ZEN4 och AMD's överdrift är större.

Om nu AMD jämförde Zen5 med 24H2 mot Zen4 med 23H2 så är det ju en orättvis jämförelse.

Så AMD's påstådda prestandaförbättring med Zen5 VS Zen 4 finns inte.

HW Unbox hade en video ute för 4 dagar sedan med 40+ spel och Zen4 inkluderat så vad för mervärde erbjuder Sweclockers artikel denna gången?

Påminner mig om Serclockers Arch 750 recension 6 månader efter launch med "gamla" drivers när flera Youtubers en vecka tidigare testat med nyare drivers som gav enorma lyft i spel.

Men Swec valde antika drivers och dessutom ange ett riktpris 1000Kr över vad man kunde köpa kortet för just då från etablerade ÅF.

Så ser inte detta som ett "ungdoms" problem, snarare gårdagens nyheter publicerade i dag.

Sweclockers kunde testat Zen3 och även Intel 13 och 14 gen och erbjudit mervärde för det finns misstankar om att patchen kan hjälpa andra processorer och inte bara Zen4 och Zen5.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Rouge of Darkness:

köper ert resonemang personligen hade jag iaf slängt med en motsvarande cpu ur 5000 serien typ en 5700x 5800x eller 5900x (5700/5800x3d) eller nått som ni redan har tidigare prestandasiffror på utan den uppdateringeneftersom det verkar lite oklart om det även kommer förändra prestandan ur 5000 serien och äldre .

mest bara för att se om det ev kan vara värt att ta in den även på äldre ryzen cpuer som inte är utpekade att ge bättre prestanda eller om man ska undvika den in i det längsta om man har ett äldre system.

Absolut, hade gärna testat om allting med en gång. Men då jag ville ha ut artikeln så fort jag kunde valde jag att göra testet mer begränsat för att i första hand besvara frågan om huruvida uppdateringen skulle avhjälpa problemen jag hade i de senaste recensionerna.
Vår testplattform för AM5 var redan up and running typ så det blev en snabbis den här gången. Ser fram mot många timmar med testriggen inom en inte allt för avlägsen framtid när alla ska testas om.

Permalänk
Medlem

Svar: nej, utan det är bara windows som blir lite bättre optimerat för alla processorer.

Fortfarande sämre än Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Svar: nej, utan det är bara windows som blir lite bättre optimerat för alla processorer.

Alla från AMDs senaste generationer, inte "alla".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Testet gjordes för att Zen 5 underpresterade i förhållande till siffrorna som utlovats på förhand. Den här uppdateringen korrigerar det bitvis. Testet är därför gjort för att visa vad som händer med Zen 5 innan och efter uppdateringen.

Som jag skrev typ två gånger i texten kommer vi att testa om hela processorstallet när 24H2 släpps. Det kommer ta lite tid men det behöver göras för att bli rätt.

Kommer det kanske å er att justera upp ert omdöme av 9950X? Om jag förstår rätt blir det alltså 18% bättre bildfrekvens med den processorn efter mjukvaru-uppdateringen. Man det kanske inte räcker för att ändra till omdömet ”utmärkt”?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kommer det kanske å er att justera upp ert omdöme av 9950X? Om jag förstår rätt blir det alltså 18% bättre bildfrekvens med den processorn efter mjukvaru-uppdateringen. Man det kanske inte räcker för att ändra till omdömet ”utmärkt”?

Nu vet jag inte vad man tar hänsyn till i valet av utmärkelser... men ett "problem" i det sammanhanget är ju att även 7000-serien lyfts ungefär lika mycket av Microsofts uppdatering... och i nuläget säljs ju båda, med prisnackdel för 9000.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av evil penguin:

Det som upplevs som skevt är väl dock att enligt vad som sagts så ska åtminstone Zen 4 (kanske även äldre generationer Zen?) påverkas i motsvarande grad av denna fix från Microsoft.

Så om det man är intresserad av är att jämföra t.ex. Zen 4 mot Zen 5 (verkar vara en sak många bryr sig om mer än allt annat) och man bara testar om Zen 5 så blir det ju ännu mer fel i siffrorna man jämför.

Jag skulle rösta för: "Snabbtest: Uppdatering ger bättre spelprestanda för Ryzen 9000" för att minska förvirringen

Jag fattar din poäng, just därför jämför vi inte med Zen 4 i detta test. Det jag uteslutande kan säga med testet vi har gjort är att efter uppdateringen presterar Zen 5 bättre än vad den gjorde tidigare. Min ståndpunkt gällande Zen 5 som helhet förändras inte av detta test. Siffrorna i detta test är alltså inte att se som jämförbara med siffrorna från andra processorer från huvudartikeln.

Skrivet av pa1983:

Problemet här är inte att ZEN5 underpresterar utan att denna patch gör att både ZEN5 och ZEN4 presterar avsevärt bättre.
Faktum är att skillnaden mellan ZEN4 och ZEN5 minskar med uppdateringen.

Kolla HW unbox test av ZEN4 och ZEN5 i 40 spel med patchen.
https://youtu.be/rlfTHCzBnnQ?si=flXVftz5M-ZpnLaB

Deras slutsats är att ZEN5 framstår som ännu sämre kontra ZEN4 och AMD's överdrift är större.

Om nu AMD jämförde Zen5 med 24H2 mot Zen4 med 23H2 så är det ju en orättvis jämförelse.

Så AMD's påstådda prestandaförbättring med Zen5 VS Zen 4 finns inte.

HW Unbox hade en video ute för 4 dagar sedan med 40+ spel och Zen4 inkluderat så vad för mervärde erbjuder Sweclockers artikel denna gången?

Påminner mig om Serclockers Arch 750 recension 6 månader efter launch med "gamla" drivers när flera Youtubers en vecka tidigare testat med nyare drivers som gav enorma lyft i spel.

Men Swec valde antika drivers och dessutom ange ett riktpris 1000Kr över vad man kunde köpa kortet för just då från etablerade ÅF.

Så ser inte detta som ett "ungdoms" problem, snarare gårdagens nyheter publicerade i dag.

Sweclockers kunde testat Zen3 och även Intel 13 och 14 gen och erbjudit mervärde för det finns misstankar om att patchen kan hjälpa andra processorer och inte bara Zen4 och Zen5.

Har lite svårt att följa ditt resonemang om jag ska var ärlig. Min 1,5 år gamla recension på ett grafikkort har väldigt lite att göra med det här snabbtestet.

HUB gör ett jävla hästjobb med deras större tester och utmärker sig just för deras omfattande tester med många spel. Men okej, rent praktiskt, de testade med en förhandsversion av 24H2 ställt mot 23H2 pre-KB5041587. När KB5041587 sedan gick live typ i förrgår valde vi att slänga ihop ett snabbtest för att se om den löste problemen jag hade under recensionen, vilket det till viss del gjorde.

Min rekommendation av Zen 5 som helhet har därför inte förändrats.

Som jag säger nu för fjärde gången kommer vi att testa om alla processorer när fullversionen av 24H2 släpps. Om du framgent önskar att ha någon form av konstruktiv dialog ber jag dig vänligen men bestämt att inte vara otrevlig. Det är helt gratis att inte läsa våra tester om du tycker att dom är dåliga.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av star-affinity:

Kommer det kanske å er att justera upp ert omdöme av 9950X? Om jag förstår rätt blir det alltså 18% bättre bildfrekvens med den processorn efter mjukvaru-uppdateringen. Man det kanske inte räcker för att ändra till omdömet ”utmärkt”?

Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag inte vad man tar hänsyn till i valet av utmärkelser... men ett "problem" i det sammanhanget är ju att även 7000-serien lyfts ungefär lika mycket av Microsofts uppdatering... och i nuläget säljs ju båda, med prisnackdel för 9000.

Generellt brukar vi undvika att försöka ändra utmärkelser i efterhand men vi har inte bestämt oss i det här fallet då det är en ganska märklig kedja med händelser som föranledde det hela. Efter som uppdateringen verkar påverka flera Zen-processorer är det viktigt att försöka utröna till vilken grad styrkeförhållandena mellan samtliga förändras. Vi får helt enkelt utvärdera vad vi ska göra när allting är på plats och fungerande. Just nu är det för många variabler för att säga något definitivt.

Permalänk
Medlem

Märker rätt stor skillnad överlag på min 5800x3d faktiskt, sen update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alla från AMDs senaste generationer, inte "alla".

även intel processorer och äldre ryzen visar upplyft, även om inte alltid lika stort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

även intel processorer och äldre ryzen visar upplyft, även om inte alltid lika stort.

I vilka tester?
I Hardware Unboxeds test tjänar Intel bra i Gears 5 och exakt 0% i övriga tre spel, såhär:

Borderlands 3: 14600K 0%, 9700X: +9.7%
Cyberpunk: 14600K 0%, 9700X +7.2%
Far Cry 6: 14600K 0%, 9700X +15.4%
Gears 5: 14600K +24.6%, 9700X +35.1%

Jag tror mer på att Gears är en outlier och att Intel inte tjänar mycket på 24H2 i regel, men väntar spänt på resultat från fler titlar och med fler processorer för att få ordentlig klarhet i detta.

Just denna uppdatering som backportats är ju specifikt för AMD och lär inte påverka Intel alls (precis som att en Radeon-drivrutin inte ger bättre prestanda för Geforce); det är sannolikt något annat i 24H2 som påverkat i Gears 5.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Absolut, hade gärna testat om allting med en gång. Men då jag ville ha ut artikeln så fort jag kunde valde jag att göra testet mer begränsat för att i första hand besvara frågan om huruvida uppdateringen skulle avhjälpa problemen jag hade i de senaste recensionerna.
Vår testplattform för AM5 var redan up and running typ så det blev en snabbis den här gången. Ser fram mot många timmar med testriggen inom en inte allt för avlägsen framtid när alla ska testas om.

Skrivet av CrispVanDahl:

Jag fattar din poäng, just därför jämför vi inte med Zen 4 i detta test. Det jag uteslutande kan säga med testet vi har gjort är att efter uppdateringen presterar Zen 5 bättre än vad den gjorde tidigare. Min ståndpunkt gällande Zen 5 som helhet förändras inte av detta test. Siffrorna i detta test är alltså inte att se som jämförbara med siffrorna från andra processorer från huvudartikeln.

Har lite svårt att följa ditt resonemang om jag ska var ärlig. Min 1,5 år gamla recension på ett grafikkort har väldigt lite att göra med det här snabbtestet.

HUB gör ett jävla hästjobb med deras större tester och utmärker sig just för deras omfattande tester med många spel. Men okej, rent praktiskt, de testade med en förhandsversion av 24H2 ställt mot 23H2 pre-KB5041587. När KB5041587 sedan gick live typ i förrgår valde vi att slänga ihop ett snabbtest för att se om den löste problemen jag hade under recensionen, vilket det till viss del gjorde.

Min rekommendation av Zen 5 som helhet har därför inte förändrats.

Som jag säger nu för fjärde gången kommer vi att testa om alla processorer när fullversionen av 24H2 släpps. Om du framgent önskar att ha någon form av konstruktiv dialog ber jag dig vänligen men bestämt att inte vara otrevlig. Det är helt gratis att inte läsa våra tester om du tycker att dom är dåliga.

Min poäng här är att vi redan vet vad ni publicerade, vi vet också att Zen4 påverkas (HW Unbox), nåt er artikel inte förtydligar så läser man ert testa kan man lätt få uppfattningen att ZEN5 är bättre än ZEN4 med marginal.
Detta påverkar direkt folk köp, alltså läsare och konsumenter.

Jag valde att nämna Arc 750 då du skrev den artikeln och av samma orsak som ovan, du ville ha ut artikeln för du ville inte testa mer, så skrev du själv som svar.
Det visar ett mönster på swecs redaktion.
Ni publicerade en artikel då med gamla drivers som var mycket långsammare 6 månader efter produkten släppts och testat av andra recensenter, sedan angav du ett totalt fel rikspris.

Nu gör ni ett test men exkluderar Zen4 vilket kan leda till missuppfattningar från läsarnas sida.
Man kan tro att patchen är Zen5 specifik men mycket tyder på att den inte är det så det är en sak man kan få fel.
Man kan tro att Zen5 är klart snabbare än Zen4, vilket HW Unbox visade att den inte är.

Ni kan erbjuda mervärde på flera sätt.

Ni erbjöd följande mervärde med artikeln som jag ser det.
Testa om vad andra gjort och verifiera.
Erbjuda artiklar på svenska.

Men ni skulle också kunna testa sånt folk frågat efter som om patchen påverkar Zen3, 13 och 14th gen Intel processorer.
Det är nåt folk frågat efter.

Så åter igen förstår jag inte vad det övergripande värdet i er artikel är för som best bekräftar den redan vad vi vet, att Zen5 är snabbare med 24H2, men så är Zen4 och det visar inte er artikel.

Du får tycka jag är otrevlig men ni får gott räkna med kritik om ni presenterar gammalt som nytt och dessutom mindre information och inte tillför ny information.

Ta hellre ett par dagar extra och kör fler tester och få ut en artikel som tillför ny information.

Med Arc 750 var ni 6 månader sena till partyt så vad är några veckor till då liksom?

Är man inte först så får bör man ju vara först med att publicera ny information om ämnet, tex slänga in en 14th gen CPU i testet även om det tar ett par dagar extra och risken finns att nån hinner före, men det är så verkligheten ser ut.

Om du inte tycker min kritik är konstruktiv så tycker jag du är ignorant och tycker du jag är otrevligt, fine jag bryr mig faktiskt inte, jag bryr mig om vad era läsare och konsumenter kan dra för slutsatser.

EDIT:
Bara för att förtydliga.
Jag anser att Zen4 och en 14th gen intel bör ha inkluderats så man kan se patchens påverkan eller icke påverkan på andra processorer så man kan dra en korrekt slutsats av resultaten.
Precis som HW Unboxed såg med 24H2 så påverkades ju Zen4 positivt också men intel oftast inte alls förutom i något spel som nämndes i ett inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I vilka tester?
I Hardware Unboxeds test tjänar Intel bra i Gears 5 och exakt 0% i övriga tre spel, såhär:

Borderlands 3: 14600K 0%, 9700X: +9.7%
Cyberpunk: 14600K 0%, 9700X +7.2%
Far Cry 6: 14600K 0%, 9700X +15.4%
Gears 5: 14600K +24.6%, 9700X +35.1%

Jag tror mer på att Gears är en outlier och att Intel inte tjänar mycket på 24H2 i regel, men väntar spänt på resultat från fler titlar och med fler processorer för att få ordentlig klarhet i detta.

Just denna uppdatering som backportats är ju specifikt för AMD och lär inte påverka Intel alls (precis som att en Radeon-drivrutin inte ger bättre prestanda för Geforce); det är sannolikt något annat i 24H2 som påverkat i Gears 5.

Vet vi med säkerhet att det är olika ändringar som påverkat Intel respektive AMD i ovanstående test?
För om det är en och samma sak som påverkar båda (i olika grad) så går det ju inte gärna att backporta det på ett sätt som bara påverkar AMD...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304