Telia varslar 1 400 i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Telia varslar 1 400 i Sverige

Effektivare företagsstruktur och årliga miljardbesparingar är målet när telekomjätten säger upp drygt 15 procent av personalstyrkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ok, bara att öka fiberpriserna igen med 20% i Januari så siffrorna är fina åt aktieägarna.

Permalänk

Undra vad det är för folk som får gå? Jag tänker tekniker, administrativ personal, säljare, utvecklare etc På 80 talet när de hette Televerket så hade man bättre koll på vad de gjorde.

Annars är väl trenden att de som har jobb ska jobba som galningar och knappt få tiden åt vardagen att gå ihop, de andra som har svårt att få jobb har då svårt att få ekonomin att gå ihop för deras vardag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är ok, bara att öka fiberpriserna igen med 20% i Januari så siffrorna är fina åt aktieägarna.

Största aktieägaren i Telia är Svenska staten med 41%

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Har mycket kontakt med Telia i arbetet. Kan bara sammanfatta det med ett ord och det är KAOS. För mycket folk med för luddiga arbetsuppgifter. Både från kontorssidan men också ute på fältet. Tror det blivit fel 4 gånger sedan i våras när de skulle komma och byta sekundärlinan hos oss.

Är inte förvånad att det behöver städas upp.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att kundtjänst tas över av chattbottar, som det görs på så många andra företag.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag gissar att kundtjänst tas över av chattbottar, som det görs på så många andra företag.

Jag känner en duktig person inom Ai som precis hade sagt upp från sitt nuvarande jobb och skulle börja på ett nytt. När tiden närmare sig så hade personens nya företag ett gigantisk varsel, typ i detta slag.
Och jag undrade hur det skulle gå med personen, men jag frågade inget, då det var känsligt. Nu några år efter på LinkedIn så jobbar personen fortfarande kvar på företaget som varslade..

Orsaken var att företaget gjorde en satsning precis som du nämnde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Största aktieägaren i Telia är Svenska staten med 41%

Svenska staten blir också glad om bolag som den har aktieägande i går bra.

Vad fyller Telia (Televerket) för funktion i dagens samhälle? Fast telefoni var deras grej ett tag men kopparnätet fasas väl ut helt snart. Många andra bolag gör mobiltelefoni och fiber minst lika bra eller bättre än Telia. Kanske kan de helt enkelt lägga ner Telia till stor sorg för absolut ingen alls. Förutom aktieägarna då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nä, tveksamt. Telia är redan dyrast på marknaden...
Sen enligt siffrorna vi fick idag på internmötet så låg Telia långt bakom konkurrenterna i tillväxt, men snarlika i vinstmarginal. Stod ej något om att siffrorna var sekretess/internt men jag skriver inte ut dem här ändå.

Detta handlar om att slimma ned bolaget. Något som många konkurrenter redan har gjort. Det var mycket snack om att om inget görs nu och problem fixas inom 2 år så kommer Telia ligga fast i typ 10 år till.

Jag minskade min aktieposition och ökade i konkurrent istället. Gick dock inte helt ur.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Svenska staten blir också glad om bolag som den har aktieägande i går bra.

Vad fyller Telia (Televerket) för funktion i dagens samhälle? Fast telefoni var deras grej ett tag men kopparnätet fasas väl ut helt snart. Många andra bolag gör mobiltelefoni och fiber minst lika bra eller bättre än Telia. Kanske kan de helt enkelt lägga ner Telia till stor sorg för absolut ingen alls. Förutom aktieägarna då...

Att dom bygger och underhåller enorma mängder infrastruktur för kommunikation är väl svårt att ta ifrån dem ändå. Med direktiv från staten att det ska fungera i så stor del av landet som möjligt, även där det inte är direkt lönsamt sett utifrån kundtäthet.

Själv har jag aldrig varit kund hos Telia pga de höga priserna, men tror ändå att företaget är viktigt för Sverige.

Permalänk
Skrivet av ActualAir:

Att dom bygger och underhåller enorma mängder infrastruktur för kommunikation är väl svårt att ta ifrån dem ändå. Med direktiv från staten att det ska fungera i så stor del av landet som möjligt, även där det inte är direkt lönsamt sett utifrån kundtäthet.

Själv har jag aldrig varit kund hos Telia pga de höga priserna, men tror ändå att företaget är viktigt för Sverige.

Jag tycker det är otydligt vem som står för dessa kostnader. Och jag facineras ofta över hur extrem dålig mottagning det är på många ställen i landet. To.m på järnvägen mellan olika städer (ej i norrland) finns det ej mottagning för telefonsamtal hela vägen.

Jag tänker t.ex. på en sträcka. Jag åkte där före år 2010. En stor del av täckningen gick ej surfa på, men alla pratade att väldigt snart kommer täckningen bättre. Nu snart 15år efter och täckningen på de dåliga ställen i princip densamma.

Permalänk
Medlem

Dumpade telia när dem höjde 100/100 till 549kr i månaden.

Dom är slavar till aktieägare i dagsläget, som kräver utdelning.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

förstår inte telias affärside.. dom skulle kunna dominera hela marknaden om dom satte lägre priser på mobilabonnemang, men dom verkar envisas om att ha marknadens högsta priser.. verkar inte vara intresserade av att locka nya kunder

Permalänk
Skrivet av cooldfs:

förstår inte telias affärside.. dom skulle kunna dominera hela marknaden om dom satte lägre priser på mobilabonnemang, men dom verkar envisas om att ha marknadens högsta priser.. verkar inte vara intresserade av att locka nya kunder

Telia är lite som Apples iPhone. De utger sig för att vara ett bättre produkt och kunna ta mer betalt för det.

När det gäller Telia tyckte jag det var trams, de delade på masterna om mottagning ej finns sa jag. Tills jag i somras åkte runt lite, jag med min mobil kass täckning överallt, han som hade telia kunder surfa...

En gång i somras var "telenätet" nere på området. Min mobil med ett annat stort abonnemang omöjligt att ringa, Teliamobilen kunde tom surfa..

Permalänk
Medlem

Jaha det förklarar saken, ”betala 50 kr extra för att slippa reklam” plus att man redan betalar för det störta paketet. 🤬

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är otydligt vem som står för dessa kostnader. Och jag facineras ofta över hur extrem dålig mottagning det är på många ställen i landet. To.m på järnvägen mellan olika städer (ej i norrland) finns det ej mottagning för telefonsamtal hela vägen.

Jag tänker t.ex. på en sträcka. Jag åkte där före år 2010. En stor del av täckningen gick ej surfa på, men alla pratade att väldigt snart kommer täckningen bättre. Nu snart 15år efter och täckningen på de dåliga ställen i princip densamma.

Du har helt rätt om järnvägen, det är bedrövligt på många sträckor med alla operatörer. Kör själv tåg.

Finns en del svårigheter med datapaket som ska skickas/tas emot när ett tåg färdas i höga hastigheter men det borde kunna vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem

För mig har Telia bredband (ej öppen fiber) fungerat riktigt bra nu på fyra ställen i två olika städer. (8 år sammalagt) Har kunnat hålla ner kostnaden själv genom BF avtal men de är dyra nu när jag inte lyckades med det tricket sist. Men upptiden är grymt bra för mig.

Jag ser en nackdel förutom arbetslösa människor, självklart. Det kommer drabba upptiden till slut och även supporten. Support känns som den inte existerar i världen längre. Kvittar om det är företag, stat eller kommunen.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk

Folk som springer omkring med ett excel-ark på laptopen och frågar kollegorna "jaha vad arbetar du med idag då?". Verksamheten kommer säkerligen inte drabbas.

Permalänk
Sötast
Skrivet av cooldfs:

De behöver inte dominera något - än.

Telia är fortfarande det tyngsta namnet för allas farmor och farfar och för vissa mamma och pappa....

När dessa generationer passerar till historian så lär Telia ha helt nya problem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Telia Har ju halebop som vänder sig mot dom "yngre" kunder. Och är billigare

Permalänk

Telia är lite som Apples iPhone. De utger sig för att vara ett bättre produkt och kunna ta mer betalt för det.

När det gäller Telia tyckte jag det var trams, de delade på masterna om mottagning ej finns sa jag. Tills jag i somras åkte runt lite, jag med min mobil kass täckning överallt, han som hade telia kunder surfa...

En gång i somras var "telenätet" nere på området. Min mobil med ett annat stort abonnemang omöjligt att ringa, Teliamobilen kunde tom surfa..

Bytte nyligen från Tele2 till halebop (telias nät). Har upp till 100 gånger bättre hastigheter både hemma och på jobbet (ibland var tele2 otroligt slött både på jobbet och i hemmet, väntetider när man surfade), bor i en storstad. Även i den lilla by jag är uppväxt i på 700 människor så är täckningen med telia mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Förstår vad du menar, dock kan jag inte hävda att jag faktiskt märkt av att någon konkurrerande telefon faktiskt har samma känsla när det kommer till kvalitet som iPhone telefoner har.

Skrivet av Lagers:

Jag ser en nackdel förutom arbetslösa människor, självklart. Det kommer drabba upptiden till slut och även supporten. Support känns som den inte existerar i världen längre. Kvittar om det är företag, stat eller kommunen.

Tack för denna kommentaren, har gått och funderat på om det är en själv som bara fått denna inbillningen på sistone.
Detta då man märkt av att många kundtjänster på diverse företag är riktigt usla till skillnad från förr i tiden - om det ens är en kundtjänst i många fall längre.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se mer detaljerad info om vilka tjänster som sägs upp, går det att få tag på?

Permalänk
Medlem

Va? Det här är inte Telia!

5G typ överallt.

Det är Telia!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag har varit många år på Telia. Det behöver rensas i alla led, cyniskt men sant. Så jag förstår att det behövs.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vore intressant att se mer detaljerad info om vilka tjänster som sägs upp, går det att få tag på?

Inget sådant är annonserat än, först i november kommer den infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Va? Det här är inte Telia!

5G typ överallt.

Det är Telia!

Lol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Deras gruppavtal är faktiskt väldigt väl prissatta. Men de är hutlöst dyra direkt mot slutkund.

1000/1000 fiber i brf till exempel betalar vi 199:- i månaden för i vår brf (cirka 100 hushåll), och de har liknande avtal när det kommer till mobil på gruppavtalsnivå!

Permalänk
Medlem

Det var intressant när Telia lanserade den här, tänkte de ville bli innovatörer inom tech och såg fram emot mer. Men verkar inte som att det finns kvar? Telia Sense
https://press.telia.se/pressreleases/ge-din-bil-ett-nytt-liv-...
Tydligen har de en division som heter "Division X"
https://inform.tmforum.org/research-and-analysis/case-studies...
Känns dock som att det varit tyst från dem? Inget jag snappat upp i alla fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toomuchtech:

Folk som springer omkring med ett excel-ark på laptopen och frågar kollegorna "jaha vad arbetar du med idag då?". Verksamheten kommer säkerligen inte drabbas.

Det är stötande hur olika arbetsdagarna kan se ut på olika arbetsplatser...

Visa signatur

5820k - 6950 XT