Återuppliva Windows 7:s Start-meny på Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Återuppliva Windows 7:s Start-meny på Windows 11

Explorer 7 är ett nytt program för Windows 8.1, 10 och 11 som ersätter systemens inbyggda Start-meny och Aktivitetsfält med Windows 7:s diton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror jag håller mig till Open-Shell. Har fungerat väldigt bra hittills.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är väldigt fascinerad över hur många som faktiskt använder startmenyn och bryr sig om dess utseende. Sedan windows 8 började jag bara skriva för att hitta vad jag behöver, kan inte ens komma ihåg hur min startmeny ser ut. Att klicka runt i menyerna känns väldigt knöligt. Men vi är ju alla olika.

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Tror jag håller mig till Open-Shell. Har fungerat väldigt bra hittills.

håller med.

Open-Shell är visser ligen rätt dött nu mer och inte sett några uppdateringar på drygt ett år men fortfarande inga problem att köra funkar lika bra idag som det gjorde när win 10 släpptes ~2015 fast då under orginalutvecklaren med namnet Classic-Shell.

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

Skrivet av Hejss:

Måste säga att jag är väldigt fascinerad över hur många som faktiskt använder startmenyn och bryr sig om dess utseende. Sedan windows 8 började jag bara skriva för att hitta vad jag behöver, kan inte ens komma ihåg hur min startmeny ser ut. Att klicka runt i menyerna känns väldigt knöligt. Men vi är ju alla olika.

skulle säga att jag använder nog startmenyn mer än ikoner på skrivbordet eller pinnade till taskbar skulle bli så jäkla trångt med hundratals av småprogram man använder sporadiskt med jämna mellanrum...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det verkar mest som om man importerar en massa problem för att återuppleva W7.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att jag använder nog startmenyn mer än ikoner på skrivbordet eller pinnade till taskbar skulle bli så jäkla trångt med hundratals av småprogram man använder sporadiskt med jämna mellanrum...

Går ju mycket fortare att skriva typ 3-5 bokstäver i namnet än att scrolla fram rätt mapp, öppna den och klicka ett program dock.

Jag kör 11ans meny men klickar i princip aldrig "All"-knappen som visar den vanliga listan. Kan inte minnas att jag gjort det typ senaste halvåret.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Att byta ut startmenyn innebär ofta att man faktiskt kan söka på program, särskilt efter W10 och W11 fatala sökmetoder och värdelösa prestanda.

Sker dagligen på jobbdatorn att sökningen efter ett program tar flera sekunder eller helt enkelt inte fungerar alls - något som aldrig hänt med Open-Shell eller andra som ersätter och inte är handikappade genom att tvinga sökningar på nätet eller annat onödigt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sliter folk ut saker ur sina nya bilar och ersätter med gammalt junk också? Jösses

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Istället för att installera ett betaprogram som man ska in i registret och ändra och sedan kanske kraschar nästa gång windows eller programmet uppdateras så är ju lättare att installera Powertoys Run eller FLOW om man är en som trycker WIN och söker. Mappa om Alt+Space till WIN bara. Eller mappa om till t.ex Caps Lock.

Jag har testat flera olika startmeny alternativ men känner ofta att det inte tillför något. Med windows 10 så va det smidigt med stora ikoner man kunde trycka på och med Windows 11 så klarar man sig utan problem att köra igång sitt program, en bra ikon med ett namn under.

Just sökningarna är ju lite jobbiga när startmenyn ska söka på nätet eller får för sig ibland att inte hitta programmet. För mig spelar det inte så stor roll. Har de flesta ikonerer jag vill ha i startmenyn eller min "flytande docka" från DOpus som är som en starmeny där jag har många program.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Att byta ut startmenyn innebär ofta att man faktiskt kan söka på program, särskilt efter W10 och W11 fatala sökmetoder och värdelösa prestanda.

Sker dagligen på jobbdatorn att sökningen efter ett program tar flera sekunder eller helt enkelt inte fungerar alls - något som aldrig hänt med Open-Shell eller andra som ersätter och inte är handikappade genom att tvinga sökningar på nätet eller annat onödigt...

Flera sekunder? Hos mig tar det inte sekunder. Kommer upp direkt när jag söker efter en app iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Flera sekunder? Hos mig tar det inte sekunder. Kommer upp direkt när jag söker efter en app iallafall

Minst - när det vara inte blir grått och lägger av helt och hållet.

Återigen - Det räcker med att 1% av användare har problem så är det några miljoner som lider för att startmenyn, efter W7, har patchats och förstörts såpass att den helt enkelt inte ens klarar av den enklaste av uppgifter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kul projekt! Men hoppas mer på Open-Taskbar eller något som fungerat likt Dash to Panel i Gnome. Dvs med 100-tals konfigurationsmöjligheter.

Som andra varit inne på, så duger just Open-Shell/Classic Start fint för att ersätta startmenyn i Windows 7 och framåt. Men just aktivitetsfältet är något jag nära nog avskyr i Windows 11.

Tidigare kunde Windows 11 bli så här fint:

https://winclassic.net/thread/990/windows-classic-theme-on-19...

Förhoppningsvis så har vi snart en fungerande ExplorerPatcher för version 24H2 med hjälp av liknande projekt som Explorer 7.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kul projekt! Men hoppas mer på Open-Taskbar eller något som fungerat likt Dash to Panel i Gnome. Dvs med 100-tals konfigurationsmöjligheter.

Som andra varit inne på, så duger just Open-Shell/Classic Start fint för att ersätta startmenyn i Windows 7 och framåt. Men just aktivitetsfältet är något jag nära nog avskyr i Windows 11.

Tidigare kunde Windows 11 bli så här fint:
https://user-images.githubusercontent.com/1271736/146625993-b90fad76-f1fa-4ddc-a35f-b83615c7afcc.png
https://winclassic.net/thread/990/windows-classic-theme-on-19...

Förhoppningsvis så har vi snart en fungerande ExplorerPatcher för version 2404 med hjälp av liknande projekt som Explorer 7.

Så mycket smidigare och mer överskådligt

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Går ju mycket fortare att skriva typ 3-5 bokstäver i namnet än att scrolla fram rätt mapp, öppna den och klicka ett program dock.

Jag kör 11ans meny men klickar i princip aldrig "All"-knappen som visar den vanliga listan. Kan inte minnas att jag gjort det typ senaste halvåret.

kommer jag ihåg vad programmet heter så gör jag så men många gånger kan det vara en månad eller ett par sen man körde det sist och namnet på det fallit i glömska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Rekommenderar Powertoys Run som ingår i Powertoys. Sätt en hotkey för det och sök eller gör avancerade kommandon med hjälp av nyckelord direkt från sökrutan. Sök på datorn, sök på nätet, gör en beräkning, konvertera enheter med mera.

@Lagers hade också rekommenderat det tidigare.

Permalänk
Medlem

Bara jag son typ aldrig använder startmenyn? Skriver bara direkt i sökfältet varje gång, går mkt snabbare tyckets jag. Eller kör run kommando direkt om jag vet hur jag anropar en specifik app

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Sliter folk ut saker ur sina nya bilar och ersätter med gammalt junk också? Jösses

Det skulle bli otroligt opraktiskt i praktiken.

Bättre i så fall att göra som jag, köpa äldre bil utan allt krims-krams o tingeltangel som man bara vill kräkas på som alla nyare bilar är fyllda till bredden av.....

Köpte nyligen en 20år gammal helt rostfri Subaru som bara rullat 7000mil, planen är att behålla tills det är dags att lämna jordelivet, eller av medicinska skäl lämna ifrån sig körkortet. Jag är idag 45....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått grejen med att vilja ha tillbaka den, nostalgi/charm mja.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Istället för att installera ett betaprogram som man ska in i registret och ändra och sedan kanske kraschar nästa gång windows eller programmet uppdateras så är ju lättare att installera Powertoys Run eller FLOW om man är en som trycker WIN och söker. Mappa om Alt+Space till WIN bara. Eller mappa om till t.ex Caps Lock.

Jag har testat flera olika startmeny alternativ men känner ofta att det inte tillför något. Med windows 10 så va det smidigt med stora ikoner man kunde trycka på och med Windows 11 så klarar man sig utan problem att köra igång sitt program, en bra ikon med ett namn under.

Just sökningarna är ju lite jobbiga när startmenyn ska söka på nätet eller får för sig ibland att inte hitta programmet. För mig spelar det inte så stor roll. Har de flesta ikonerer jag vill ha i startmenyn eller min "flytande docka" från DOpus som är som en starmeny där jag har många program.

Som gammal vana så har jag OpenShell installerat för att få en liten, smidig och väldigt obloated startmeny som möjligt, men jag har också både PowerToys och Flow Launcher installerat, tidigare använder jag PowerToys Run men gick över till Flow av lite olika anledningar, det är verkligen SÅ kungligt gött att använda den lilla sökrutan för att göra lite allt möjligt med så den där OpenShell-startmenyn används extremt sällan nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara jag son typ aldrig använder startmenyn? Skriver bara direkt i sökfältet varje gång, går mkt snabbare tyckets jag. Eller kör run kommando direkt om jag vet hur jag anropar en specifik app

du menar sökfälte som är första som åker av vid installation ihop med taskview knappen och lite andra onödiga ikoner för det äter för mycket taskbar?

speciellt nu sen de tog bort möjligheten att lägga till "quicklaunch mappar" med små ikoner på taskbar som var bästa funktionen som existerat fram till win 11.

istället trycker jag bara Win knappen och börjar skriva i sökfältet på open-shell om jag äns kommer ihåg vad programmet heter.
personligen har jag lättare att memorera ikonen än faktiska namnet på applikationen. men svårt att söka på en specifik icon med ord...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt missat att Explorer 7 ligger just på WinClassic. En sida där entusiaster som försöker återuppliva utseendet från klassiska Windows-utgåvor har samlats.

Dvs inget som är till för att användas i någon daily-driver, utan främst i retro och nostalgisyfte i takt med att äldre system inte längre supportas.

Kan tillägga att mycket även brukar lånas från ReactOS, då delar från detta är kompatibelt med moderna Windows-versioner.

Dock förblir det en katt- och råttalek, då Microsoft försöker städa bort gammal kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Som gammal vana så har jag OpenShell installerat för att få en liten, smidig och väldigt obloated startmeny som möjligt, men jag har också både PowerToys och Flow Launcher installerat, tidigare använder jag PowerToys Run men gick över till Flow av lite olika anledningar, det är verkligen SÅ kungligt gött att använda den lilla sökrutan för att göra lite allt möjligt med så den där OpenShell-startmenyn används extremt sällan nuförtiden.

Om man är van vid OpenShell och vill ha den här menyuppdelningen så är det inte fel med Open-shell.
Jag var emot detta påhitt som stora ikoner istället för meny i början när Win 8 kom, men har kommit på att för mig så blir det smidigare. Jag kör oftast kanske 5-10 program och de får plats på win 11 menyn utan problem, och tycker att det är mycket renare med ett rutnät med stora ikoner på de programmen jag brukar köra än att se allt annat som jag aldrig använder. Det är ju när man ska söka som Startmenyn är dålig. Jag vill använda Powertoys Run eller Flow mer men är så van vid att använda musen till det mesta, ända sedan Amiga-tiden t.om.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag kör med Windows Millennium start meny i Windows 11.

Riktigt clean.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Ja i alla fall när det nya inte fungerar. Men som tur är finns det lite mer konkurens på bil-fronten så att man kan välja bort skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rekommenderar Powertoys Run som ingår i Powertoys. Sätt en hotkey för det och sök eller gör avancerade kommandon med hjälp av nyckelord direkt från sökrutan. Sök på datorn, sök på nätet, gör en beräkning, konvertera enheter med mera.

@Lagers hade också rekommenderat det tidigare.

Snyggt, tack!!!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Varför säljer inte microsoft skins till windows där man kan välja att få sitt windows se ut som äldre windows?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Alltså...
🤡🤡🤡

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ChaosClocker:

Varför säljer inte microsoft skins till windows där man kan välja att få sitt windows se ut som äldre windows?

Vaför köpa när det är gratis?

Permalänk
Medlem

Finns möjligheten att återuppliva ett OS som inte prackar på en reklam, generellt försämrar användarvänligheten och hela tiden utvecklar ny oönskad mjukvara som är opt-out så är jag på. Startmenyn är det minsta problemet med nya Windows OS.

Har aldrig ersatt startmenyn i ett Windows OS. Förstår inte varför. Men så har man använt Windows sedan 3.11 (och MS-DOS innan) så man är väl glad och nöjd att något fungerar överhuvudtaget i ett MS OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Saker man använder hela tiden hamnar på taskbar, mindre använda hamnar ett klick bort på startmenyn.
Frågor på det?