Är 4060 ett dåligt kort?

Permalänk

Är 4060 ett dåligt kort?

Eyo!

Jag ska snart bygga ny dator men köpa begagnat grafikkort, står mellan lite olika men tänker att i och med 5000-serien verkar vara på gång så köper jag något billigare tills de korten är ute.

Kikat bland annat på 4060 Ti men hört på flera håll att det är ett dåligt kort man inte alls bör köpa, men får sällan en förklaring varför.

Ni som har eller haft kortet, vad tycker ni om det?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Varken rtx 4060 eller 4060ti är direkt dåliga kort. Sitter man på ett bra kort och vill uppgradera billigt så är de inte värt pengarna dom sålt för. Typ 2070, 3060 rx 6700 m.m så för att få en bra uppgradering och vill ha nvidia så brukar de rekommenderas rtx 4070/super/ti. Men tyvärr kostar den uppgradering lite för mycket i dagen ekonomi.

Vad sitter du på för kort och vad är din budget.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Varken rtx 4060 eller 4060ti är direkt dåliga kort. Sitter man på ett bra kort och vill uppgradera billigt så är de inte värt pengarna dom sålt för. Typ 2070, 3060 rx 6700 m.m så för att få en bra uppgradering och vill ha nvidia så brukar de rekommenderas rtx 4070/super/ti. Men tyvärr kostar den uppgradering lite för mycket i dagen ekonomi.

Vad sitter du på för kort och vad är din budget.
Mvh Thomas

Hade gärna köp ett 4070 Ti men ja det kostar ju lite tyvärr.

Jag ska bygga en dator och tänkte köpa begagnat grafikkort, budget runt 3500-4500 beroende på vilket kort och skick det är i.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Moderator
Moderator

En av de större kritikerna mot korten i det området är att de inte direkt är mycket bättre än förra generationens 3060Ti.
4060 positionerar sig lägre och 4060 Ti väldigt lite över.

Är det ändå begagnat du kikar på så skulle jag nog överväga snegla på 3070 som är starkare, eller eventuellt 3060 Ti sett till pris.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI Geforce RTX 4060 TI Gaming X Slim 16GB modell, det fungerade fint så länge man körde med 1440p upplösning rätt nice, men jäklar man märker av det när man köpte en ny skärm i 4K, så ligger man matar typ 50-60 FPS i det flesta spelen som man har lirat, vilket var en nergång från ett 1440p upplösning.

Men allt handlar väl om vilken upplösningar man kör, har testad maxa alla inställningar i spelen man har kört i båda upplösningar på två olika skärmar, men har man 1440 skulle jag nog säga att det är helt okej faktiskt. Men försöker man maxa 240Hz, och köra i extremt hög upplösning så skulle jag nog bypassa det.

Men kör man 1080p-1440p så skulle det fungera rätt smidigt.

För min del som vill ta del av min nya skärm fullständigt lär nog behöva uppgradera kortet, så lär nog sälja mitt kort man köpte för 2 månader sedan, hade dock inga direkta planer på uppgradera skärmen men det bara blev så.

Problemet med 4060 orsaken man borde undvika det är att sälja det begagnad så blir det svårsålt, då föregångaren 3080 TI är bättre men äldre på marknaden så andrahands värdet lär gå ner i pris, och får något bättre kort.

Och köpa nytt så får du mindre valuta för pengarna.

Enda som kan vara fördelen med köpa ett 4060 begagnad betala lite mer är i garanti syfte för det lär nog finnas kvar garantier på korten.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

4060 är inget dåligt kort, stabilt och fungerar bra. Det handlar mest om pris och prestanda och vilka spel du ska använda kortet till och vilken upplösning du kör med. Tex 4060 har 8GB minne som mer lämpar sig för 1080p medans 4070 har 12gb minne som är bättre för 1440p. TI versionerna brukar ha mer minne.
Så om du kan tänka dig att lira mindre krävande spel ett tag tills 5070/5080 korten är ute så att du kan maxxa Cyberpunk så kör på det.

Ett tips är att tex gå in på youtube och sök där på spelet du tänker lira och grafikkortet.
Det finns en massa klipp där folk kör spelet med grafikkortet och olika grafikinställningar och upplösningar.
tex "Cyberpunk 2077 rtx 4060" så får man fram detta: https://www.youtube.com/watch?v=XFB3ea-7T5c

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hade gärna köp ett 4070 Ti men ja det kostar ju lite tyvärr.

Jag ska bygga en dator och tänkte köpa begagnat grafikkort, budget runt 3500-4500 beroende på vilket kort och skick det är i.

Som nämnts innan, vill du ha Nvidia? Om så kolla på rtx 3070 eller 3080 ska du kunna hitta i den prisklassen utan större problem.

Vilken upplösning spelar du i?
Vad har du eller tänk ha för cpu till nya datorn?
Vad har du för kort nu?
Nu är priserna på rtx 3000 serien ganska låga på begagnat marknaden så du kan nog fynda om du inte har panik.
Även rtx 4060ti går att få till bra pris om folk uppgradera.
Om du kan tänka dig Amd så kommer du få mer prestanda för pengarna och troligtvis mer vram i samma prisklass.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mistahh:

Ett tips är att tex gå in på youtube och sök där på spelet du tänker lira och grafikkortet.
Det finns en massa klipp där folk kör spelet med grafikkortet och olika grafikinställningar och upplösningar.
tex "Cyberpunk 2077 rtx 4060"

Nu vet jag inte alls om det gäller just den kanal/video du länkade, men det är bra att ha i bakhuvudet att många sådana kanaler bara farmar klick och visningar och den hårdvara som påstås användas i videon inte alls används, utan det kan vara precis vadsomhelst egentligen. Det finns helt enkelt jättemycket fusk bland den här typen av kanaler.

Betydligt bättre då att hålla sig till någon av de etablerade hårdvarukanalerna och kolla deras genomgångar av de komponenter man är sugen på.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Daemon:

En av de större kritikerna mot korten i det området är att de inte direkt är mycket bättre än förra generationens 3060Ti.
4060 positionerar sig lägre och 4060 Ti väldigt lite över.

Är det ändå begagnat du kikar på så skulle jag nog överväga snegla på 3070 som är starkare, eller eventuellt 3060 Ti sett till pris.

Måste säga att 3070 lockar en del, ska försöka lägga vantarna på ett 3070Ti om möjligt, men är även öppen för kort som 2080S/Ti

Skrivet av UMJ:

Jag har ett MSI Geforce RTX 4060 TI Gaming X Slim 16GB modell, det fungerade fint så länge man körde med 1440p upplösning rätt nice, men jäklar man märker av det när man köpte en ny skärm i 4K, så ligger man matar typ 50-60 FPS i det flesta spelen som man har lirat, vilket var en nergång från ett 1440p upplösning.

Men allt handlar väl om vilken upplösningar man kör, har testad maxa alla inställningar i spelen man har kört i båda upplösningar på två olika skärmar, men har man 1440 skulle jag nog säga att det är helt okej faktiskt. Men försöker man maxa 240Hz, och köra i extremt hög upplösning så skulle jag nog bypassa det.

Men kör man 1080p-1440p så skulle det fungera rätt smidigt.

För min del som vill ta del av min nya skärm fullständigt lär nog behöva uppgradera kortet, så lär nog sälja mitt kort man köpte för 2 månader sedan, hade dock inga direkta planer på uppgradera skärmen men det bara blev så.

Problemet med 4060 orsaken man borde undvika det är att sälja det begagnad så blir det svårsålt, då föregångaren 3080 TI är bättre men äldre på marknaden så andrahands värdet lär gå ner i pris, och får något bättre kort.

Och köpa nytt så får du mindre valuta för pengarna.

Enda som kan vara fördelen med köpa ett 4060 begagnad betala lite mer är i garanti syfte för det lär nog finnas kvar garantier på korten.

Skrivet av mistahh:

4060 är inget dåligt kort, stabilt och fungerar bra. Det handlar mest om pris och prestanda och vilka spel du ska använda kortet till och vilken upplösning du kör med. Tex 4060 har 8GB minne som mer lämpar sig för 1080p medans 4070 har 12gb minne som är bättre för 1440p. TI versionerna brukar ha mer minne.
Så om du kan tänka dig att lira mindre krävande spel ett tag tills 5070/5080 korten är ute så att du kan maxxa Cyberpunk så kör på det.

Ett tips är att tex gå in på youtube och sök där på spelet du tänker lira och grafikkortet.
Det finns en massa klipp där folk kör spelet med grafikkortet och olika grafikinställningar och upplösningar.
tex "Cyberpunk 2077 rtx 4060" så får man fram detta: https://www.youtube.com/watch?v=XFB3ea-7T5c

Skrivet av Tobbe_Man:

Som nämnts innan, vill du ha Nvidia? Om så kolla på rtx 3070 eller 3080 ska du kunna hitta i den prisklassen utan större problem.

Vilken upplösning spelar du i?
Vad har du eller tänk ha för cpu till nya datorn?
Vad har du för kort nu?
Nu är priserna på rtx 3000 serien ganska låga på begagnat marknaden så du kan nog fynda om du inte har panik.
Även rtx 4060ti går att få till bra pris om folk uppgradera.
Om du kan tänka dig Amd så kommer du få mer prestanda för pengarna och troligtvis mer vram i samma prisklass.

Mvh Thomas

Tänker jag svarar er alla i ett svar här, just nu har jag bara en laptop men ska bygga en dator med 32gb 6000mhz och 7800X3D som känns ganska stabilt, tanken är att köra i 1440p men tills jag köper nytt kort och skärm längre fram så stannar jag med min 144hz 1080p skärm.

Och det jag spelar mest är de klassiska e-sport spelen som CS2, Apex, OW2 och sen ett och annat äldre AAA spel, kör egentligen inte de senaste mest krävande spelen, men när jag köper min 1440p och nåt ur 4000-5000 serien så kommer jag vilja njuta utav högre upplösningar och så

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

4000 serien har en fördel över 3000 serien och det är Frame Gen utan att behöva modda och Nvidia håller just nu på att fula sig så det inte längre går att modda in Frame Gen i spelen.
Har du inte tänkt använda Frame Gen alls så köp ett 3070ti istället.
Jag har ett sådant och för mig funkar det bra i 3440x1440.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

4000 serien har en fördel över 3000 serien och det är Frame Gen utan att behöva modda och Nvidia håller just nu på att fula sig så det inte längre går att modda in Frame Gen i spelen.
Har du inte tänkt använda Frame Gen alls så köp ett 3070ti istället.
Jag har ett sådant och för mig funkar det bra i 3440x1440.

Hade nog faktiskt hört talats om det så antar att det är något jag inte behöver haha.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hade nog faktiskt hört talats om det så antar att det är något jag inte behöver haha.

Den ökar FPS i spelen, på 4000 serien går den under dlss frame generation

DLSS Frame Generation på Nividia

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF