Följ Black Week på SweClockers

Fractal Design Refine – en utmärkt stolsdebut

Permalänk
Medlem

Verkar kanon! Bra pris!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alldeles för mycket pengar.
Sen HATAR jag skålade säten, gör de helt odugliga för mig då jag ofta sitter med ena benet under andra.
Går inte med dessa korkade höga kanter.

Samma här, därför jag köpt IKEA Markus två gånger på raken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Prislappen känns något steep för mig ändå.

Är det vettiga hjulinfästningar eller special? Tänker om man kan få in inlines-hjul-ersättningsvarianten eller om man evigt är fast med billiga plast hjul. Eller är det bättre hjul på stolen?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Många såda här "ergonomiska" stolar får mig att undra hur folks kroppar verkligen ser ut. Måste ha sjukt dålig kroppshållning etc
Är väl en av mardrömmarna att få puckelrygg, gamnacke eller mobilnacke etc som många äldre har, jikes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Prislappen känns något steep för mig ändå.

Är det vettiga hjulinfästningar eller special? Tänker om man kan få in inlines-hjul-ersättningsvarianten eller om man evigt är fast med billiga plast hjul. Eller är det bättre hjul på stolen?

Jag tycker hjulen ser lite bättre ut på denna än t.ex IKEA Marcus.
Ser mer gummi aktiga ut på bild, Sen om det stämmer med verkligenheten vet jag tyvärr inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zippeer:

Jag tycker hjulen ser lite bättre ut på denna än t.ex IKEA Marcus.
Ser mer gummi aktiga ut på bild, Sen om det stämmer med verkligenheten vet jag tyvärr inte

Såg ingen bild på hjulen i textartikeln! 😁 Låter bra om de inte är bara vanliga hårda plasthjul.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Ikeas gaming stolar är skräp. Deras nya markus (glömt namnet)med justerbart svankstöd och armstöd är däremot mycket bättre.

Okej, det får jag sannerligen hoppas för mycket sämre kan det nog inte bli och fortfarande få kallas stol...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Såg ingen bild på hjulen i textartikeln! 😁 Låter bra om de inte är bara vanliga hårda plasthjul.

Nej jag kollade Inets hemsida.
Jag tycker iaf att de ser lite mer gummi aktiga ut jämfört med en vanlig kontorsstol.

Däremot så låter det väl inte så jätte lovande.
"Hjulen verkar inte ha några större problem att rulla runt på våra golv men som vanligt med kontorsstolar kan detta variera kraftigt beroende på golv och det är som vanligt rekommenderat att ha någon form av skydd om du har parkettgolv."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter själv i en gammal tidigt 2000-tal Markus från Herr Kamprad himself. Är mycket sugen på denna i ljust mesh och för MIG känns priset ändå rätt OK. Framför allt nu när arbete hemifrån blivit en möjlighet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om man ofta sitter med ena benet under det andra skulle jag nog avråda från Refine. Skålningen gör att foten hamnar konstigt.

Det är så alltså. Fan rent ut sagt. Verkar som en jäkligt trevlig stol i övrigt..

Skrivet av Nivity:

Alldeles för mycket pengar.
Sen HATAR jag skålade säten, gör de helt odugliga för mig då jag ofta sitter med ena benet under andra.
Går inte med dessa korkade höga kanter.
Ärligt talat förstår jag inte varför "gaming" stolar envisas med dessa jäkla kanter på sätena, inte som jag ska ta min stol ut på Nürburgring i 200km/h och måste sitta fastkilad i stolen.

Sen förstår jag inte armstöd som inte går att låsa, hur kan man missa detta. Jag tar alltid i armstöden när jag sätter o reser mig. Att de åker fram och bak och sidleds är bara en sådan löjlig oversight. Många av dessa "gaming" stolar är samma att de inte går att låsa

Nej en kinnarps 100 gånger bättre och går ofta hitta begagnat billigt.

Eller hur?! Satans ofog med denna skålning, den kan ju omöjligt fylla ngn funktion som sagt?! Min Hyper X steaöth är magisk kring detta då den verkligen har noll skålning/hårda kanter. Men överlag känns det ovanligt med dettigs sitser för detta?

Var sjölv inne på HM Embody/x logitechvarianten, men att ryggen knarrar så mycket som den verkar göra var en jäkla dealbreaker för det priset…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

6500 kr?!!!? Marius på Ikea kostar 59 kronor och gör typ samma sak.

https://www.expressen.se/omtalat/lol/claus-anvande-ikeas-pall...

Permalänk
Medlem

Så pass nedtonad och diskret design att även en konservativ surgubbe som jag, kommer att kika närmare på den där.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Zippeer:

Nej jag kollade Inets hemsida.
Jag tycker iaf att de ser lite mer gummi aktiga ut jämfört med en vanlig kontorsstol.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Däremot så låter det väl inte så jätte lovande.
"Hjulen verkar inte ha några större problem att rulla runt på våra golv men som vanligt med kontorsstolar kan detta variera kraftigt beroende på golv och det är som vanligt rekommenderat att ha någon form av skydd om du har parkettgolv."

Hjulen är mer gummiaktiga och känns inte som någon hårdplast.
Rekommendationen på golvskydd är ett allmänt råd för den som har känsliga golv. Var inte menat att indikera att stolen har särskilt hårda hjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hjulen är mer gummiaktiga och känns inte som någon hårdplast.
Rekommendationen på golvskydd är ett allmänt råd för den som har känsliga golv. Var inte menat att indikera att stolen har särskilt hårda hjul.

Jag tänkte mer på eventuell svårighet att rulla och inte så mycket på skyddet.
Men bra att det är mer gummiaktiga, Eventuellt något att lägga till i artikeln/recension?
Även DavidtheDooms fråga om de är vanliga fästen så de går att byta ut mot t.ex inlines hjul?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Vilken Noble-stol syftar du på?

Finns väl inte så många? Varför så petig? Hero ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zogez:

Fasiken vad alla var bitter idag på sweclockers..

6500 så ska en stol ha en butler och jålla sig i 10 år utan att meshen töjts såpass att man behöver en ny.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Zippeer:

Jag tänkte mer på eventuell svårighet att rulla och inte så mycket på skyddet.
Men bra att det är mer gummiaktiga, Eventuellt något att lägga till i artikeln/recension?
Även DavidtheDooms fråga om de är vanliga fästen så de går att byta ut mot t.ex inlines hjul?

Jaha! Ja alltså vi har rullat på trä och matta primärt och det har gått bra. Vet inte hur det skulle funka på typ stengolv eller marmor men det är nog lugnt. Är mest av vi inte har haft möjlighet att testa på alla typer av underlag.

Får kika imorgon när jag är tillbaka på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hoppas Inet tar beslut att sätta upp denna som demostol inom kort då jag anar att sittdjup samt bredden på sitsen nog kommer kännas för snäv för mig då jag ofta sitter med det ena benet under det andra på sitsen. Andra reviews har nämnt att kanterna på sidan av sitsen (varför existerar ens dessa kanter på sidorna?!) är såpass vinklade att just den sittställningen inte blir bekväm i denna stol.

Frågan är, har någon någon som helst insikt i hur denna står sig vs tex AJs egna stolar som ligger runt samma prisklass?

Samma sak jag också funderar varför dessa stolar ska ha dessa uppstickande kanter, detta är inte en racing stol utan kontorsstol. Borde finnas ett syfte. Iofs kanske det är tanken att man ska sitta "rätt" eller ja rakt med benen men jag klarar inte av det personligen, testat en gång men fick till slut sälja stolen för blev för psykiskt "tungt" att bara kunna sitta på ett sätt 😂 (sitter säkert med en 10 olika ställningar med lite rotation som sker undermedvetet, nå nästan iallafall...)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Är lite besviken att de inte gjorde en version som matchar deras chassin med trä-detaljer som blev så hyllat.

Permalänk
Medlem

Någon stor skillnad i komfort mesh vs tyg varianten?

Visa signatur

:CPU: 13900KF | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Leiri:

Du sa:

Skrivet av Leiri:

Finns ju noble och gajming stolar från 3k som erbjuder samma justeringsmöjligheter för det mesta.

Att då fråga vilken stol du syftade på är väl inte att vara ”petig”, blev ju också nyfiken på vilken du syftade på då 3000kr för en bra stol är intressant

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Leiri:

De har ett antal serier i sitt sortiment, så vet inte vad som är så petigt med den frågan. Hero ligger mestadels i prisspannet 5000 till 6000 spänn beroende på klädsel men finns även i utföranden över 8000 kr. Så vilken var det som kostade 3000 kr?

Permalänk
Medlem

Måste erkänna är jag är smått sugen.

För en som haft en billig jysk kontorstol i ca 15 år som tjänat mig bra men åldern börjar märkas, är det dags att hitta sig en ny stol. Är man dumsnål om man inte väljer att gå för kinnarps/herman miller/annat dyrare alternativ än att gå på denna? Förstår att såklart blir det en dropoff i prisvärdhet, men samtidigt känns dumt att försöka spara in på något man ändå spenderar rätt många timmar i.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Måste erkänna är jag är smått sugen.

För en som haft en billig jysk kontorstol i ca 15 år som tjänat mig bra men åldern börjar märkas, är det dags att hitta sig en ny stol. Är man dumsnål om man inte väljer att gå för kinnarps/herman miller/annat dyrare alternativ än att gå på denna? Förstår att såklart blir det en dropoff i prisvärdhet, men samtidigt känns dumt att försöka spara in på något man ändå spenderar rätt många timmar i.

en billig jysk stol dom tjänat dig 15 år ? tror nog du redan svarat på din egna fråga :D, köp en till jysk stol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag har en sån och den är varken billig eller bra. Usel kvalitet och dålig ergonomi. Hör hemma på soptippen.

Permalänk
Medlem

Meh, trött på att alla "gamingstolar" ska vara likadana. Kan jag inte få en zero-g stol istället som är bättre lämpad för att sitta och game:a 12-15h+ i sträck (minus toabesök)! Luta sig tillbaka och få stöd för smalben-knä-lår, tangetbord+mus på någon plattform som på ett smart sätt swivel:ar fram till en och följer med stolen när man lutar sig bakåt till en mer halvliggande ställning.

Har flertal "gaming"/kontorsstolar (herman miller embody, kickstartade...whatever den hette, en gammal dx racer, ikea markus dessförinnan) å meh fifty shades of grey. embody känns väl bäst kvallité men sitter inte nämnvärt bättre än i min dx racer som är samma som dagens generic gaming stolar. De är samtliga designade för kontorsarbete, dvs sitt 2-3h max för att sedan ta lunch å gå på möte å annat å sedan sitt 1-2h till. Inte för gamers som sitter 5-10h+.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

De har ett antal serier i sitt sortiment, så vet inte vad som är så petigt med den frågan. Hero ligger mestadels i prisspannet 5000 till 6000 spänn beroende på klädsel men finns även i utföranden över 8000 kr. Så vilken var det som kostade 3000 kr?

Var skrev jag att just Noble kostar 3000? Jag skrev att det finns noble OCH gajming stolar från 3000 kr. Där det sistnämnda är mer relaterat till just från 3000 medans noble hero kan hittas titt som tätt från 4000 kr. Och de erbjuder nog precis samma saker som fractal stolarna bortsett från mesh som töjs ut efter bara ca ett eller två år. Framförallt i svank. Finns massor av olika gajming stolar från arozzi till dxracer till akracing från så lite som runt 2000 kr. Oftast erbjuder alla justering av armstöd och svank. Ibland sitsdjup.

Man får intrycket av att ni fått stolarna gratis av Fractal. Då det känns lite defensivt.

Permalänk
Medlem

En stolsrygg som går upp över nackstödet fungerar inte för oss långhåriga.

Hela recensionen känns köpt helt ärligt. Bara positivt och sen några petitessnegativismer och sen ovanligt hög aktivitet bland kommentarerna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Leiri:

Man får intrycket av att ni fått stolarna gratis av Fractal. Då det känns lite defensivt.

Va? Vad är det du försöker säga?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Var skrev jag att just Noble kostar 3000? Jag skrev att det finns noble OCH gajming stolar från 3000 kr. Där det sistnämnda är mer relaterat till just från 3000 medans noble hero kan hittas titt som tätt från 4000 kr. Och de erbjuder nog precis samma saker som fractal stolarna bortsett från mesh som töjs ut efter bara ca ett eller två år. Framförallt i svank. Finns massor av olika gajming stolar från arozzi till dxracer till akracing från så lite som runt 2000 kr. Oftast erbjuder alla justering av armstöd och svank. Ibland sitsdjup.

Jag har då aldrig sett en gaming stol med justerbart svankstöd men jag kollar inte på dem heller då kvalitén på dem är värdelösa.

Vet inte vad för mesh stolar du suttit i men jag har inte märkt av några bekymmer med nån av mina IKEA markus de senaste 11 åren.
Och mesh är ju att föredra för allt annat så sitter man ju i en svettpöl.

Visa signatur