Följ Black Week på SweClockers

Fractal Design Refine – en utmärkt stolsdebut

Permalänk
Inet
Skrivet av chandler:

Va är ni säkra? Jag är helt hundra på att det fanns en där för typ 2 veckor sen(?)

Du har rätt, den finns redan där. Miss i vårt lagersystem

Så vill man testa har vi på Sveavägen, och inom kort i vår Sisjöbutik.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Också mycket sugen på ljus mesh. Inte samma husfridbegränsning men mer funderingar kring ergonomi/bekvämlighet och att armstöden inte går att dra bort helt. Ni som har den, kan man fälla ner dem så långt att de inte "känns" alls eller är i vägen i nåt läge? Jag vill helst slippa armstöd helt och även nackstöd som jag vet går att ta bort.

Om du kollar på manualen som Jonas håller upp på en av bilderna så syns det att armstöden är separata från sitsen, så vill du slippa dem helt är det bara att låta bli att montera dem.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wesslan1:

Också mycket sugen på ljus mesh. Inte samma husfridbegränsning men mer funderingar kring ergonomi/bekvämlighet och att armstöden inte går att dra bort helt. Ni som har den, kan man fälla ner dem så långt att de inte "känns" alls eller är i vägen i nåt läge? Jag vill helst slippa armstöd helt och även nackstöd som jag vet går att ta bort.

Skrivet av perost:

Om du kollar på manualen som Jonas håller upp på en av bilderna så syns det att armstöden är separata från sitsen, så vill du slippa dem helt är det bara att låta bli att montera dem.

Precis så är det, man måste inte skruva dit dem.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Überklass:

Märkte alla hur gemytligt det blev i tråden helt plötsligt? Märkligt sammanträffande.

Jag har faktiskt funderat över natten och jag tror att det blir ett köp. Ljust mesh lutar det åt. Måste bara läggas fram på ett vettigt sätt för frugan också för husfridens skull.

@CrispVanDahl och @JonasT, skulle ni säga att det är någon större skillnad mellan stödet för överdelen av ryggen mellan mesh och icke-mesh?

Inte någon större skillnad för mig och på sättet jag sitter i den. De har ungefär samma styvhet och form, det kan såklart vara en liten skillnad om du sitter annorlunda än vad jag gör.

Styvheten i materialet och hur spänt det är över ramen verkar vara ganska likt mellan de båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Vi kommer med säkerhet att ha stolarna i Sisjöbtuiken inom 2 veckor.
I dagsläget har vi ingen demo på Sveavägen, men vi planerar för att ha det framöver (kan inte säga exakt datum just nu tyvärr).

Håll koll på vår Instagram, där kör vi story när dom är på plats

Strålande !

Skrivet av flightsim18:

Ursäkta en fråga från en boomer som är för gammal för att ha hoppat på den här stoltrenden. Jag undrar vad som får dessa gamingstolar att sticka ut jämfört med traditionella kontorsstolar? Vad krävs av en stol för att få kallas "Gaming"? Är det endast en lite tuffare design som för tankarna till en sportbil eller finns där praktiska lösningar som underlättar vid spelande?

Genuint nyfiken.

För min del handlar det om att Kinnarps (~5 olika modeller på kontoret) samt Sverigestolen inte alls är faktiskt "bekväma" att "loungesitta" i, dvs inte behöva sitta korrekt i hela tiden. Sen fick jag provsitta ~15st olika "gamingstolar" innan jag fann den modell jag fann bekväm nu och suttit i under 7 års tid utan några bekymmer. Kinnarps och andra rent ergonomiska stolar blir för mig för ergonomiinriktade och är därmed inte sköna om man inte ska sitta i arbetsposition. Det är min högst subjektiva åsikt, och jag har inte jämfört med några andra fancy märken. Jag är tämligen säker på att en Herman Miller Embody tex hade varit magisk på många sätt, men då pratar vi ju om creme de la creme segmentet.

Ontopic: Lite synd att meshen på stolen verkar lite obehagligt om man sitter i den med shorts? Ahnestly nämnde det bla vill jag minnas. Synd eftersom mesh hade varit guld för en annan som är så tokvarm generellt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kimball:

Strålande !

För min del handlar det om att Kinnarps (~5 olika modeller på kontoret) samt Sverigestolen inte alls är faktiskt "bekväma" att "loungesitta" i, dvs inte behöva sitta korrekt i hela tiden. Sen fick jag provsitta ~15st olika "gamingstolar" innan jag fann den modell jag fann bekväm nu och suttit i under 7 års tid utan några bekymmer. Kinnarps och andra rent ergonomiska stolar blir för mig för ergonomiinriktade och är därmed inte sköna om man inte ska sitta i arbetsposition. Det är min högst subjektiva åsikt, och jag har inte jämfört med några andra fancy märken. Jag är tämligen säker på att en Herman Miller Embody tex hade varit magisk på många sätt, men då pratar vi ju om creme de la creme segmentet.

Ontopic: Lite synd att meshen på stolen verkar lite obehagligt om man sitter i den med shorts? Ahnestly nämnde det bla vill jag minnas. Synd eftersom mesh hade varit guld för en annan som är så tokvarm generellt.

Ja, mesh-materialet är inte alls lika mysigt att sitta på när huden vidrör den. Som jag sa i videon använder jag en Neue Chair med nylonmesh hemma, och det är inte alltid supernice att sitta i filllingarna framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, mesh-materialet är inte alls lika mysigt att sitta på när huden vidrör den. Som jag sa i videon använder jag en Neue Chair med nylonmesh hemma, och det är inte alltid supernice att sitta i filllingarna framför datorn.

Trist, jag kan omöjligt vara ensam om att sitta i shorts 350 dagar om året hemma pga att man är varm? Inte kalsonger, utan shorts, och de går ju aldrig förbi knävecket direkt. Nåja, tygversionen verkar ju trevlig iallafall ur det hänseendet, så det hade oavsett varit en uppgradering mot dagens PU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det avgjorde nog saken för min del. Får bli tyg-varianten då

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

jag köpte en begagnad Malmstolen 4000 en vecka sen.

det är en SKITBRA stol. Ny sån kostar 18 000kr.

Kollade lite detaljer. Enbart tyg kostar 4000-5000kr. Dux sits - antagligen 5000kr eftersom liknande madrass från Dux med Pascal fjädrar kostar 20 000kr etc.

Jag hade så ont i ryggen och klarade inte sitta i en vanlig stol över en timme. Men i nya stolen kunde jag sitta nästan hela dagen och ryggen blev bättre o bättre.

Du får vad du betalar för.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Sjukt att folk klagar på det här priset när det kommer till kontorsstol. 15 tusen för en kontorstolstol är prisvärt i förhållande till den tid man spenderar i stolen, fractal stolen är i jämförelse budget klass. Säng och stol, snåla inte.. investera i er framtida hälsa så kommer era framtida jag tacka era yngre jag.

precis, min kompis slet sin Noble sönder efter 2 år och han beställde repair kit från Kinesisk Alibaba

Jag fattar inte varför gaming stolar har så rejäla sidostöd. Låtsas de vara BMW, PORSCHE ägare?

Jag är säker på att min begagnad 10års gamla stol kommer hålla ytterligare 30 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man behöver inte lägga massa pengar på en bra stol. Begagnatmarkaden är stor för just bra stolar.

Jag köpte min Kinnarps freefloat 8000 med hög rygg, armstöd, nackstöd för 300kr på Erikshjälpen, fungerar perfekt och i bra skick.

Kan sitta avslappnat som jag oftast gör med ena benet under andra eller sitta mer korrekt.
Får inte ont i rygg eller något hur många timmar jag än sitter typ.

Svagheten med tygklädsel för min del är att jag typ alltid sitter med just foten under låret. Och då skaver det på tyget
Men annars tycker jag tyg är klart skönast. Aldrig gillat mesh, och avskyr läder/pu.

Fördelen med kinnarps är väl också att man kan åker ner till en butik och fråga om reservdel om något skulle gå sönder. De har en hel del äldre saker på lagret som de kan sälja för en vettig peng oftast.

Permalänk
Medlem

Sweclockers, där medelinkomsten är 60000kr/mån och en stol för 6500kr är dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Sweclockers, där medelinkomsten är 60000kr/mån och en stol för 6500kr är dyr.

Har för tillfället ca 10 000 kr / mån och tycker det är rätt billigt med 6500 kr för en stol.. Största frågetecknet är väl hur väl Fractals stol håller i längden, det är väl ingen som vet det än..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Max 120Kg, oouf!

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Stolen i sig verkar vara en hyfsad första version, som kan slipas lite på till nästa och ev prisjusteras något.
Som ligger en bit över billigare "gaming"-stolar bl a.

Inte direkt själv på jakt efter en stol, har en acceptabel sådan i form av någon slags kontorsstol (minns inte namnet) som uppgraderats med en extra dyna. Den funkar och är helt ok att sitta i.
På jobbet en Malmstolen 4000 som känns rätt bra, även om dynan gör att man lätt glider ner och därmed sitter rätt djupt nedsjunken.

Recensionen/testet bra, sen går det ju alltid att missa detaljer, men det ger en uppfattning om produkten som är betydligt mer än vad bara bilder el spec säger. Det är mycket här värdet i recensioner ligger, att någon verkligen provat prylen och kan säga vad de tycker samtidigt som de jämför med andra liknande. Om en pryl har något udda el som sticker ut t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Stolen i sig verkar vara en hyfsad första version, som kan slipas lite på till nästa och ev prisjusteras något.
Som ligger en bit över billigare "gaming"-stolar bl a.

Inte direkt själv på jakt efter en stol, har en acceptabel sådan i form av någon slags kontorsstol (minns inte namnet) som uppgraderats med en extra dyna. Den funkar och är helt ok att sitta i.
På jobbet en Malmstolen 4000 som känns rätt bra, även om dynan gör att man lätt glider ner och därmed sitter rätt djupt nedsjunken.

Recensionen/testet bra, sen går det ju alltid att missa detaljer, men det ger en uppfattning om produkten som är betydligt mer än vad bara bilder el spec säger. Det är mycket här värdet i recensioner ligger, att någon verkligen provat prylen och kan säga vad de tycker samtidigt som de jämför med andra liknande. Om en pryl har något udda el som sticker ut t ex.

man ska sitta ca 15 grader bakåtlutad för att minska belastning på rygg

https://malmstolen.se/app/uploads/2023/09/Malmstolen-Ergonomi...

https://malmstolen.se/sittandets-ergonomi/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen lär väl köpa denna framför Noblechair eller Razer för ett par e.x!
För 1500-2000 kr, kanske detta vore intressant. Nu ser det mer ut som överprisat skräp!

Vore det det från ett företag "overseas" e.x, skulle den nog sågas. Bara för att det är Svenskt, lär det väl hyllas anar jag

Permalänk
Medlem

Intressant, inte tänkt på det just så.
Sitta framåtlutad känner man snabbt att det är fel däremot ja.

För min del menar jag att dynan är rätt hal, inte minst i kombination med arbetsbyxorna som inte är lika sträva som t ex jeans, om man inte sitter så rak i ryggen utan lite mer bakåtlutad så hasar man lätt ner en bit.
Men stolen i sig är väldigt bekväm.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är på jakt efter en ny stol, riktig kontorsstol. Inte nått Jysk-skräp eller gaming-stol heller.

Tyg framför PU-läder och gärna lite seriöst utseende likt kinnarps. Tycker ändå de kvalar in där

Hade önskat något lägre pris, min smärtgräns än nog 3500-4000 men men, skulle önska provsitta och klämma / känna lite så kanske man sträcker sig de där extra tusenlapparna om allt känns bra

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Googla DPJ Workspace sidan o kolla "okända" märken. Dessa bör va ok.

Googla liknande butiker så du kan provsitta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Inet:

Kommer ni även erbjuda möjligheten att testa den på lilla Nygatan?

Har varit intresserad av släppet en längre period, men för de summorna vill jag ändå kunna testa innan köp.
Skulle verkligen behöva byta bort Markus efter 20 år och på pappret gillar jag den förutom att jag måste lära mig att inte sitta med ena foten under låret längre

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa denna stol om man väger över 100 kg? Maxvikt på 120 låter ju lite i lägsta laget..

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad tills jag såg priset.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Vågar man köpa denna stol om man väger över 100 kg? Maxvikt på 120 låter ju lite i lägsta laget..

Är ju inte så att det den ramlar ihop så fort man överstiger 120kg.

Men blir nyfiken på hur många stolar du känner till som har högre maxvikt. Och är detta något du undersöker var gång du ska sätta dig ner på diverse stolar

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är ju inte så att det den ramlar ihop så fort man överstiger 120kg.

Men blir nyfiken på hur många stolar du känner till som har högre maxvikt. Och är detta något du undersöker var gång du ska sätta dig ner på diverse stolar

Nä det förstår jag också, tänker mer på hur de kommer hålla i längden. Jag är ju inte i närheten av 120 kg heller. Bl.a Aeron som jag haft tidigare har 350 lbs som maxvikt, alltså nästan 160 kg.

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Inet

Hej igen, nu är även en Fractal Refine Dark Fabric är nu på plats i vår Sisjöbutik. Tanken är även att en ljus variant ska finnas så småningom.
Uppdatera så fort vi fått upp en i Malmö också

Edit:

Skrivet av atlantica4ever:

Kommer ni även erbjuda möjligheten att testa den på lilla Nygatan?

Har varit intresserad av släppet en längre period, men för de summorna vill jag ändå kunna testa innan köp.
Skulle verkligen behöva byta bort Markus efter 20 år och på pappret gillar jag den förutom att jag måste lära mig att inte sitta med ena foten under låret längre

Taggar dig så du ser ovanför Återkopplar så fort vi har den i Malmö!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Låter som att man får titta förbi någon dag med andra ord.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Toppen! Tyvärr lär den ju inte komma in för prövning innan megaklick där man kanske kan hoppas på ett drop när fractal besöker. Men man kan ju inte få allt 😉

Permalänk
Medlem

Nu fick jag prövat stolen i butiken i Sisjön.

Den var skön! Tyckte lumbar-supporten var bra, nackkudden något lång men väldigt mjuk och formbar. Största minuset för mig var armstöden. De går inte att skjuta bak tillräckligt långt för mig som vill ha överarmarna nästan vertikalt med armbågen vilandes på mjukt. Att de inte går att låsa störde mig inte så mycket men de var väldigt lösa indeed. Sen hade jag hellre sett att de var klädda i tyg än det här plastiga, alternativt något mjukare gummiliknande som jag har på jobbets kinnarps.

Jag får fundera på om det är "good enough" ändå, eller om jag åtminstone ska vänta in black friday eller nått sånt. Lär vilja prova mesh-versionen också. Men riktigt nice att man kunde prova tygvariaten åtminstone i Inets butik.

Permalänk
Medlem

Någon som använt en IKEA Markus och provat Fractal-stolarna?

Var på IKEA nyligen och testade alla stolar de hade hemma. Kände dock att Markus var den enda jag kunde sitta någotlunda bekvämt i, men den har sina nackdelar (blir nersutten, dåliga armstöd, mediokert nackstöd).

Är intresserad av Fractal-varianterna, men vill absolut testa dem innan man gör ett val. Finns ingen i närheten av där jag bor som har dem på visning dock, så får avvakta till man kan ta sig en längre bit för att testa.

Hoppas att @Inet uppdaterar när stolarna finns tillgängliga att prova i Malmö, så får man bege sig på en tur