Vilken operatör skall jag teckna abonemang hos?

Permalänk

Vilken operatör skall jag teckna abonemang hos?

Historik:
Hade en Huawei p30 pro, som var underbar. Den dog dock en natt och jag köpte mig en "sålängetelefon". En Xiaomi Redmi Note 13.
Den funkar tillfredställande men har absolut inget väderskydd. Då jag ska till Thailand under monsuntid vill jag ha en vattentät telefon, men det är även dags för en bättre.

Jag har kikat på Samsung s24 256 gb.
Tele2 och halebop har denna för bra pris, dock har dom ingen surf i Thailand utan man får köpa datapaket utöver. Typ 300 för 5 gb.
Tre och Telenor har så man kan surfa på sitt abbonemang i Thailand. Dock är dom dyrare.
Å ena sidan så är jag bara i Thailand 3 veckor, å jag har hört att det finns gott om wifi där.
Å andra sidan så vet jag att både Tre och Telenor har ok täckning där jag bor. Har ingen aning om dom andra operatörerna.
Jag är också ute efter nya trådlösa lurar med brusreducering, och det ingår i köpet på Tele2.

Så hur hade ni gjort?
PS! Jag har bindning på nuvarande abbonemang hos telenor till februari. Så en tanke är att använda det simkortet fram tills dess, då kan jag nyttja surfen i Thailand. Men hur är det nu, är telefonerna låsta till operatören? DS.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

För surf i Thailand, kolla en app som heter Nomad. Har köpt esim via den appen under mina senaste asienresor, har funkar klockrent. Kostar några dollar för obegränsad surf i x antal dagar.

Wifi finns överallt men kvaliteten varierar.

Monsun i Thailand innebär inte att du bor och lever i ett akvarium. Men visst, lite blöt kan man ju bli.

Permalänk
Medlem

I Thailand brukar jag köpa ett eSIM av dtac(ägs av telenor), kostar typ 30kr.
Sen installera appen och där köper jag 10mbit flatrate en månad för nån hundring.

Försöker man få dtac-butik att fixa abb brukar de nuförtiden hävda att man är turist och måste pynta för deras extremdyra turistabb. Workaround är som sagt att bara köpa e-sim och sen fixa "abbet" via appen.

Förövrigt är iPhones väldigt billiga i Thailand jämfört med Sverige. Jag köpte min senaste där.
Man får tillbaka VAT på flygplatsen.
Så en iPhone 16 som här kostar 11500kr kostar i Thailand efter man fått tillbaka VAT 8500.
Vet inte hur det är med android, men kanske värt att undersöka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

PS! Jag har bindning på nuvarande abbonemang hos telenor till februari. Så en tanke är att använda det simkortet fram tills dess, då kan jag nyttja surfen i Thailand. Men hur är det nu, är telefonerna låsta till operatören? DS.

Operatörslås har såvitt jag vet inte använts på flera år, åtminstone inte av någon större operatör. Har för mig att Tre var sist bland de stora med att överge operatörslås, och detta gjordes runt 2018 om jag minns rätt.

Skrivet av taliz:

Förövrigt är iPhones väldigt billiga i Thailand jämfört med Sverige. Jag köpte min senaste där.
Man får tillbaka VAT på flygplatsen.
Så en iPhone 16 som här kostar 11500kr kostar i Thailand efter man fått tillbaka VAT 8500.
Vet inte hur det är med android, men kanske värt att undersöka..

Du skall ju dock betala svensk moms (och eventuell tullavgift) när du för in den Sverige...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Operatörslås har såvitt jag vet inte använts på flera år, åtminstone inte av någon större operatör. Har för mig att Tre var sist bland de stora med att överge operatörslås, och detta gjordes runt 2018 om jag minns rätt.

Du skall ju dock betala svensk moms (och eventuell tullavgift) när du för in den Sverige...

Så jag kan skifta mellan sim-korten under tiden jag har bägge abbonemangen?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Ta semester från mobilen när du ändå åker bort..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av taliz:

I Thailand brukar jag köpa ett eSIM av dtac(ägs av telenor), kostar typ 30kr.
Sen installera appen och där köper jag 10mbit flatrate en månad för nån hundring.

Försöker man få dtac-butik att fixa abb brukar de nuförtiden hävda att man är turist och måste pynta för deras extremdyra turistabb. Workaround är som sagt att bara köpa e-sim och sen fixa "abbet" via appen.

Förövrigt är iPhones väldigt billiga i Thailand jämfört med Sverige. Jag köpte min senaste där.
Man får tillbaka VAT på flygplatsen.
Så en iPhone 16 som här kostar 11500kr kostar i Thailand efter man fått tillbaka VAT 8500.
Vet inte hur det är med android, men kanske värt att undersöka..

Hur funkar det med eSim? Har aldrig ens hört talas om det. Å hur funkar det om man har ett vanligt sim i telefonen?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Ta semester från mobilen när du ändå åker bort..

Den kommer användas för fotografering främst, men även annat såklart. Du har dock inte fel

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Så jag kan skifta mellan sim-korten under tiden jag har bägge abbonemangen?

Skall inte vara några problem.

Skrivet av holetaker:

Hur funkar det med eSim? Har aldrig ens hört talas om det. Å hur funkar det om man har ett vanligt sim i telefonen?

Det bör funka precis som om man har en telefon med dubbla SIM-platser; man väljer alltså vilket SIM/eSIM som skall användas till vad i telefonens inställningar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Som @taliz skrev så är dtac och telenor det samma.

Mobiler som är låsta till Telenor brukar inte ha något problem att fungera med dtac sim eller möjligen eSim, eSim har jag själv inte testat.
WiFi och dess tillgänglighet i Thailand varierar kraftigt, så även kvalitet. Så det är inget som jag själv ens tar med i mina planer vid resa.

Skulle nog säga: Kör med den mobil du har nu och ha den i en tunn plastpåse under dom värsta blöta perioderna!

Den mest blöta tiden är uppriktigt Songkran, alltså festligheten 13 till 15 april som föregår mosuntiden som normalt är i Juni till Oktober i Thailand. Vissa år så kan mosunregnet sätta igång redan i Maj.

Ha en trevlig tid i Thailand
Sawatdee krap

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem

E-sim är en funktion som måste stödjas av telefonen och den har inget med fysiska sim att göra och det finns inte på alla telefoner så välj rätt om det är en önskad funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

E-sim är väldigt bra på resor. Gäller bara att välja att rätt kort ska ha data, tal, etc. Men det kan finnas fördel att ha åtminstone 1 fysiskt kort också, det kan lätt flyttas över till en annan telefon om telefonen blir mosad pga olyckshändelse. Alla telefoner stödjer inte E-sim, och det kan variera mellan marknader, länder och operatörer.

Beroende på hur dyrt abb man har på Telenor kan man diskutera möjligheten att få en slutfaktura och komma loss från det, ska man köpa mobil från exempelvis Comviq brukar det löna sig att köpa abb+mobil+bindning (24 mån oftast rekommenderat) samtidigt, om man inte ska ha en budgetmobil.

Annars kan man såklart köpa telefonen löst på något erbjudande som hoppar upp. Galaxy S24 har väl gått att få kring 7500, likaså har exempelvis Power Galasy S23 (en del gillar den bättre än S24) för ca 7500. (Nu talar vi om 128GB lagring, TS kanske har behov av 256)
Men beroende på hur mycket data man behöver, vilka operatörer som är aktuella, så kan det ju variera vad som är mest kostnadseffektivt.

Önskar ibland att det fanns en sida där man kunde skriva in vilken mobil man ville ha, hur mycket data man behövde, vilka operatörer som var aktuella, och sedan presenterade totalkostnad över säg 24 månader. (baserat på aktuella erbjudanden)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Hur funkar det med eSim? Har aldrig ens hört talas om det. Å hur funkar det om man har ett vanligt sim i telefonen?

Skrivet av Bengt-Arne:

Som @taliz skrev så är dtac och telenor det samma.
<Uppladdad bildlänk>
eSIM fungerar precis som ett fysiskt SIM-kort bara att det är elektroniskt. Du kan ha både fysiskt och eSIM aktiva samtidigt.
Mobiler som är låsta till Telenor brukar inte ha något problem att fungera med dtac sim eller möjligen eSim, eSim har jag själv inte testat.
WiFi och dess tillgänglighet i Thailand varierar kraftigt, så även kvalitet. Så det är inget som jag själv ens tar med i mina planer vid resa.

Skulle nog säga: Kör med den mobil du har nu och ha den i en tunn plastpåse under dom värsta blöta perioderna!

Den mest blöta tiden är uppriktigt Songkran, alltså festligheten 13 till 15 april som föregår mosuntiden som normalt är i Juni till Oktober i Thailand. Vissa år så kan mosunregnet sätta igång redan i Maj.

Ha en trevlig tid i Thailand
Sawatdee krap

1. Ingen operatör i Sverige har operatörslås sedan 2020.
2. Ett operatörslås är låst till en operatör i Sverige. Är den låst till Telenor Sverige så kommer du inte kunna använda SIM-kort från andra länder, även om det är Telenor där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Ingen operatör i Sverige har operatörslås sedan 2020.
2. Ett operatörslås är låst till en operatör i Sverige. Är den låst till Telenor Sverige så kommer du inte kunna använda SIM-kort från andra länder, även om det är Telenor där

Är väldigt intressant då jag har använt en mobil som var låst till Telenor som inte fungerade med Comviq och Telia här, ändå så fungerade den klockrent på Dtac.

Mobilen i fråga var en HTC Desier eller Wildfire, hade mobilen med mig med tanken att den går att använda vid nöd med Telenor, men tröttnade och gjorde ett försök med Dtac, och det fungerade.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är väldigt intressant då jag har använt en mobil som var låst till Telenor som inte fungerade med Comviq och Telia här, ändå så fungerade den klockrent på Dtac.

Mobilen i fråga var en HTC Desier eller Wildfire, hade mobilen med mig med tanken att den går att använda vid nöd med Telenor, men tröttnade och gjorde ett försök med Dtac, och det fungerade.

Och du är helt säker på att mobilen var operatörslåst? De är låsta med nätverkskod (t.ex. 24001 är Telias MCC och MNC kod) vad jag vet. Förut när telefoner låstes så fungerade Tre låsta telefoner även med Hallon SIM (Hallon är dock ett varumärke från Tre men du förstår vad jag menar). Men det ska inte gå från ett annat land mig veterligen. Låter extremt konstigt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och du är helt säker på att mobilen var operatörslåst? De är låsta med nätverkskod (t.ex. 24001 är Telias MCC och MNC kod) vad jag vet. Förut när telefoner låstes så fungerade Tre låsta telefoner även med Hallon SIM (Hallon är dock ett varumärke från Tre men du förstår vad jag menar). Men det ska inte gå från ett annat land mig veterligen. Låter extremt konstigt.

Du nämner två av tre olika möjliga lås.
1. Sim lås - Mobilen låses till Sim så inget annat sim kan användas, inte ens ett annat Sim ifrån samma operatör.
2. Nätverks lås - Vilket gör att flera operatörer kan fungera som Tre och Hallon då dom använder samma mätverk.
3. Operatörs lås - Om låst på Hallon så bör det inte fungera med Tre

Ja var lite nyfiken vid tillfället, men fick inte riktigt kläm på vad som låg bakom varvid jag då lämnade det därhän.
Det skedde runt 2010~2011
Hörde med Telenor support när jag kom hem, enligt dom så skulle det vara omöjligt, ändå så fungerade det på Dtac.

Det enda lås som jag kunde tänka mig då var Operatörs lås och att det blev godkänt på grund av att det i grunden är samma ägare, men hur har jag aldrig fått klarhet i. Man lägger inte all tid i världen för att lösa ett mindre mysterium, så själv nöjde jag mig med att det fungerade.

Ändå så var jag själv rätt nyfiken på "varför" då jag runt 5-år tidigare klonade tre sim (Telia, Comviq och Telenor) och slängde i ett silverkort för användande i en mobil då jag var trött på den dåliga täckningen. Kortet fungerade i Nokia men inte i den Ericsson jag hade, Nokia körde direkt mot kortet och Ericsson läste in kortet vid uppstart varvid det bröt möjligheten att använda fler operatörer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du nämner två av tre olika möjliga lås.
1. Sim lås - Mobilen låses till Sim så inget annat sim kan användas, inte ens ett annat Sim ifrån samma operatör.
2. Nätverks lås - Vilket gör att flera operatörer kan fungera som Tre och Hallon då dom använder samma mätverk.
3. Operatörs lås - Om låst på Hallon så bör det inte fungera med Tre

Ja var lite nyfiken vid tillfället, men fick inte riktigt kläm på vad som låg bakom varvid jag då lämnade det därhän.
Det skedde runt 2010~2011
Hörde med Telenor support när jag kom hem, enligt dom så skulle det vara omöjligt, ändå så fungerade det på Dtac.

Det enda lås som jag kunde tänka mig då var Operatörs lås och att det blev godkänt på grund av att det i grunden är samma ägare, men hur har jag aldrig fått klarhet i. Man lägger inte all tid i världen för att lösa ett mindre mysterium, så själv nöjde jag mig med att det fungerade.

Ändå så var jag själv rätt nyfiken på "varför" då jag runt 5-år tidigare klonade tre sim (Telia, Comviq och Telenor) och slängde i ett silverkort för användande i en mobil då jag var trött på den dåliga täckningen. Kortet fungerade i Nokia men inte i den Ericsson jag hade, Nokia körde direkt mot kortet och Ericsson läste in kortet vid uppstart varvid det bröt möjligheten att använda fler operatörer.

Det går inte att operatörslåsa till Hallon bara mig veterligen, då Hallon är ett varumärke från Tre och är en virtuell operatör. Tre äger Hallon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går inte att operatörslåsa till Hallon bara mig veterligen, då Hallon är ett varumärke från Tre och är en virtuell operatör. Tre äger Hallon.

Å där var nog svaret

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det går inte att operatörslåsa till Hallon bara mig veterligen, då Hallon är ett varumärke från Tre och är en virtuell operatör. Tre äger Hallon.

Kommer jag.kunna köpa telefonen med abbonemang från tex Halebop eller tele2 och använda mitt simkort från Telenor?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Kommer jag.kunna köpa telefonen med abbonemang från tex Halebop eller tele2 och använda mitt simkort från Telenor?

Ja, då inga operatörer i Sverige låser telefonerna sedan minst 4 år tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tack för alla svar. Det blev en Samsung s24 hos tele2. Köpte den online så jag har möjlighet att prova täckningen.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...