Permalänk
Medlem

bästa 50" tv för under 6000kr?

hej!!

Jag är på jakt efter en ny tv, då min är påväg att ge upp, den liksom "blinkar" när den försöker visa scener med mycket svart i, och bilden är vääääldigt mörk. har försökt kolla själv men jag har liksom ingen aning vad jag ska leta efter eller vilket märke är bra, etc.

Jag är ingen entusiast direkt, kollar på netflix kanske någon gång i månaden och spelar jag på tvn så är det typ ps2 eller gamla xbox 360 spel för nostalgin med vänner, så jag har inget direkt krav på låg responstid eller så.

de "krav" jag har (vet inte hur mycket krav man kan ha för 6k) är:
* livfulla färger, hellre mer överdrivna och "popping" än washed out
* så skarp bild som möjligt, kanske 4k eller OLED? ingen aning vad jag kan förvänta mig i denna prisklassen
* antingen att den har SCART, men det finns väl kanske inte en enda tv som har den längre, eller möjlighet att få scart att fungera till tvn
* 3,5mm uttag

vet inte alls hur relastisk jag är, har ingen som helst koll på tv apparater, men hoppas att kunna få lite råd av er.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej!!

Jag är på jakt efter en ny tv, då min är påväg att ge upp, den liksom "blinkar" när den försöker visa scener med mycket svart i, och bilden är vääääldigt mörk. har försökt kolla själv men jag har liksom ingen aning vad jag ska leta efter eller vilket märke är bra, etc.

Jag är ingen entusiast direkt, kollar på netflix kanske någon gång i månaden och spelar jag på tvn så är det typ ps2 eller gamla xbox 360 spel för nostalgin med vänner, så jag har inget direkt krav på låg responstid eller så.

* så skarp bild som möjligt, kanske 4k eller OLED? ingen aning vad jag kan förvänta mig i denna prisklassen
* antingen att den har SCART, men det finns väl kanske inte en enda tv som har den längre, eller möjlighet att få scart att fungera till tvn
* 3,5mm uttag

vet inte alls hur relastisk jag är, har ingen som helst koll på tv apparater, men hoppas att kunna få lite råd av er.

Kanske TCL 50" C645 för 6000 kr

Vid denna prisklass kan man tyvärr inte ställa allt för höga krav.
TV verkar ha en 3,5 mm video composite input enligt en recension men det är bättre att anta att det inte finns då enligt specifikationer så har TV inte det.
Scart finns inte tror inga moderna TV har det.
PS2 och Xbox 360 kommer inte se jättebra ut på en 4K TV bäst kvalitet får du med en dyr uppscaler.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ItsLea:

hej!!

* 3,5mm uttag

TV-guiden här rankar och listar 2023-modellerna. Det finns också 2024-modeller men oftast är det 2023-modellerna som är mest prispressade för att ge plats åt 2024-modellerna: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702894-tv-guiden-2023...

Din fråga om "bäst TV i storleken YY för XXXX kronor?" är extremt vanlig och den är också omöjlig att svara på eftersom en TV är bra på olika saker. Då gäller det att definiera vad som ska vara "bäst"? Nästan alltid när det frågas är man ute efter en generellt good enough-TV och då är detta good enough helt avhängt på vad man har för krav, vilket då ofta är baserat på den befintliga TV:n. Har man tillräckligt enkla och låga krav är alla TV good enough och då kan man köpa första bästa för XXXX kronor.

Frågan är också omöjlig – eller i alla fall väldigt svår – att svara på eftersom priserna varierar hela tiden. Dina 6000 kronor kanske räcket till en relativt bra modell denna vecka pga kampanj- och reapriser. Men nästa vecka kostar samma TV kanske 8000 kronor.

Lite snabbt om det du frågar efter:
Alla TV har livfulla färger. Nu kan man säkert köpa en blek TV via Temu eller Wish men av det etablerade modellerna idag är det ingen TV som är för blek. Däremot kommer en bättre TV kunna ge mer exakta och kraftfullare färger när det behövs, likt vid HDR. Då är din budget för liten för att kunna välja en TV som är bättre än något annat på den punkten.

Alla TV är exakt så skarpa de ska vara. Skarpa i betydelsen då om att optiskt särskilja detaljer. Många använder ordet "skarp" om något annat eller som en generell term synonymt med "bildkvalitet". Det har egentligen aldrig sålts en oskarp TV senaste åren med platta paneler, utan problemen och intrycken av "oskarpt" kommer snarare från innehållet man tittar på.

OLED-modeller i 48 eller 55 tum (finns ingen i 50 tum) kostar rätt mycket mer än din budget. Du behöver kommer till ca 9–12 000 kronor för dessa under reor.

SCART hör till 80- och 90-talet och i viss mån 00-talet och var redan då ett arvegods. Behöver man använda retroprylar med scart är inte lösningen i TV:n längre utan man får finna andra vägar med omvandlare och liknande. Eller fundera på nya prylar om det är lämpligt.

3,5 mm för hörlur ifall om det är hörlur som är tanken? Hyfsat vanligt om än inte standard. Alla har så olika behov av ljud så det går alltid att lösa på något annat sätt mer eller mindre komplext. Tyvärr är analogt ljud ut inte så tydligt specat alla gånger. Kan vara klurigt att finna exakt vilka modeller som har det eller inte.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis en begagnad 48" CX-C2 Oled? Brukar väl gå där kring 6000 SEK här på Sweclockers.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE