Polisen tar över utvecklingen av statlig BankID-utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På många ställen så godtas inte körkort som id handling. När jag började jobba på sjukhus ville dom ha en riktig handling och inte ett bevis på vilka fordom jag fick framföra.

Körkort är en id-handling, enligt Transportstyrelsen själva: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-ko...
Alla ställen väljer själva vilka id-handlingar de godtar, så att någon inte godtar körkort betyder bara att de inte godtar körkort, och säger inget om körkort är id-handling eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns politiska önskemål om att körkortet ska upphöra att gälla som id handling som en EU anpassning och att det bara ska finnas 2 godkända fysiska idkort, nationellt idkort och pass och att båda ska utfärdas av Polisen.

Dumheter. De handlingarna utfärdas bara till svenska medborgare, vilket skulle innebära att inga som inte är svenska medborgare skulle kunna få ett fysiskt idkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

Dumheter. De handlingarna utfärdas bara till svenska medborgare, vilket skulle innebära att inga som inte är svenska medborgare skulle kunna få ett fysiskt idkort.

Men de har i så fall lyckats ta sig in i landet med sitt hemlands handlingar och då får de använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gällande körkort som id-handling så kommer fler och fler banker inte godta det som en giltig handling, det kommer vara nationellt id-kort eller pass som gäller. Nu kommer denna förändring inte ske över en natt men det kommer att ske så förbered er med att införskaffa ett nationellt id-kort eller pass.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är ett gäng som nekas bankkonton hos banker av diverse olika anledningar. Eller om man gjort olagligheter och åker ut ur banksystemet.

Det kan säkert vara goda skäl att man inte ska få ha bankkonton (eller snarare bli kund hos en bank). Från fall till fall. Svårt att svara på alla scenarier. Identifieringssystemet bör emellertid inte vara knutet till rätten att ha bankkonton kan jag tycka.

Så av den anledningen finns det ändå skäl att ha en digital identifieringsprocess som inte bygger på frivilliga kundrelationer med privata företag.

Med det sagt så har du en poäng.

Det är fritt fram att skaffa frejaid utan krav på bankkonto. Om bankid vill göra det samma för att konkurrera om användarna är det fritt fram bankid. Mycket bättre väg än utveckla nytt för massa skattepengar.
Sista argumentet håller inte. Båda stat och privata företag lyder under lagen. Ägandeformen av bolaget ska inte spela någon roll. Om Bankid AB ägs 100% staten eller inte ska inte ha någon betydelse. Bolagen måste ändå följa lagar som gäller för att lagra data om privatpersoner.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk

Är polisen verkligen rätt myndighet att ansvara för sådant här?! Det är en sak att utfärda ett fysiskt kort. Nu kommer Polisen antagligen ha tillgång till precis allt man använder det till och antagligen mycket mer som inte riktigt framgår.

Hade hellre sett någon annan myndighet ansvara för e-legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Körkort är en id-handling, enligt Transportstyrelsen själva: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-ko...
Alla ställen väljer själva vilka id-handlingar de godtar, så att någon inte godtar körkort betyder bara att de inte godtar körkort, och säger inget om körkort är id-handling eller inte.

Jag förstår inte... Om det är en id-handling ska det gälla överallt, det är inte rimligt att olika instanser godtyckligt kan välja vad de godtar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mycket bra, BankID skall vara till för att identifiera sig mot sin bank, inget mer.

mm varför? eller vad exakt menar du? jag identifierar mig hellre för min bank med samma officiella id som för annat viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

Det är fritt fram att skaffa frejaid utan krav på bankkonto.

Ja,.. För Freja funkar ju på hela 3 siter ungefär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de har i så fall lyckats ta sig in i landet med sitt hemlands handlingar och då får de använda dem.

De handligarna accepteras nog inte av särskilt många här i Sverige, och så småningom går deras giltighetstid över hursomhelst.

Det kanske finns någon idiot som tycker att det vore en bra sak att inte utfärda id-kort till folk som inte är svenska medborgare, men lyckligtvis är vi inte där ännu, utan i stort sett alla som är folkbordförda i landet och har ett svenskt personnummer kan få ett id-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Är polisen verkligen rätt myndighet att ansvara för sådant här?! Det är en sak att utfärda ett fysiskt kort. Nu kommer Polisen antagligen ha tillgång till precis allt man använder det till och antagligen mycket mer som inte riktigt framgår.

Hade hellre sett någon annan myndighet ansvara för e-legitimation.

Och att det är open source så man ser eventuella bakdörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte... Om det är en id-handling ska det gälla överallt, det är inte rimligt att olika instanser godtyckligt kan välja vad de godtar eller inte.

Rimligt eller inte, så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mycket bra, BankID skall vara till för att identifiera sig mot sin bank, inget mer.

Rent krasst så bör en statlig legitimation vara legitimation mot banken också. BankID har vi enbart för att staren är för inkompetent för att se vart världen är påväg i tid. Tack till bankerna för att de fyllt det behov staten misslyckats med att tillgodose säger jag, men nu är det dags att ersätta BankID med en riktig statlig e-legitimation. Bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

Vad har ägande för betydelse. Staten kommer bara slösa massa skattepengar för att utveckla exakt samma sak om inte sämre. Bättre om bankid, frejaid eller motsvarande når högsta tillitsnivån istället för att göra samma sak igen för massa skattepengar. Tex om frejaid lycka få högsta tillitsnivån kommer alla gå över till frejaid så det ligger i bankids intresse att nå högsta tillitsnivån för att inte tappa användare. Konkurrens är mycket bättre metod än att vi skattebetalare ska betala en massa för något som förmodligen inte kommer funka.

Skrivet av subwoofermania:

Det är fritt fram att skaffa frejaid utan krav på bankkonto. Om bankid vill göra det samma för att konkurrera om användarna är det fritt fram bankid. Mycket bättre väg än utveckla nytt för massa skattepengar.
Sista argumentet håller inte. Båda stat och privata företag lyder under lagen. Ägandeformen av bolaget ska inte spela någon roll. Om Bankid AB ägs 100% staten eller inte ska inte ha någon betydelse. Bolagen måste ändå följa lagar som gäller för att lagra data om privatpersoner.

Här finns det dock mycket mer tvek på att vinstintresserade företag gör detta på ett fullgott och korrekt sätt...

Jag håller heller inte med i nidbilden att allt statlig alltid är så jäkla sämst. Många statliga e-tjänster som t.ex. att ansöka om föräldraledighet via försäkringskassan eller e-deklarera fungerar hur bra som helst.

Konkurrens kan vara bra och i detta fall finns det inget som pekar på att de privata alternativen försvinner. Men om jag får välja mellan att ett bankkonsortium eller staten utfärdar mitt digitala ID väljer jag staten alla dagar i veckan.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ja,.. För Freja funkar ju på hela 3 siter ungefär..

Skatteverket och Bolagsverket vet jag fungerar. Vilken är den tredje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Logiskt då Polisen är de enda som får utfärda fysiska id-handlingar.

Fel Fel

Permalänk
Medlem

Jag ansluter samma sekund som systemet sparkar igång, det kan inte ske fort nog! Har väntat på detta i alldeles för många år.

Hade föredragit Skatteverket, men Polisen duger.

Ja, BankID funkar fint i dagsläget, men rent principiellt är det åt skogen på flera punkter - främst att det är en privat aktör, som har frihet att neka folk. Fullkomligt sinnesjukt, så ska det självklart INTE vara.

Sverige är som sagt bokstavligen efterblivet på området.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Inte sant. Skatteverket utfärdar också fysiska id-kort, vilket på sitt sätt är logiskt då det är de som har hand om folkbokföringen.
Transportstyrelsen utfärdar körkort, vilka är fysiska id-handlingar.
Polisen utfärdar bara pass och nationellt id-kort. och de kan bara fås av svenska medborgare.

Jag vet inte riktigt vad som gäller nuförtiden, men förr så kunde banker också utfärda godkända id-kort.

Fysiska Körkortet gäller inte fullt ut som en ID-handling !!

Permalänk
Skrivet av subwoofermania:

Det är fritt fram att skaffa frejaid utan krav på bankkonto. Om bankid vill göra det samma för att konkurrera om användarna är det fritt fram bankid. Mycket bättre väg än utveckla nytt för massa skattepengar.
Sista argumentet håller inte. Båda stat och privata företag lyder under lagen. Ägandeformen av bolaget ska inte spela någon roll. Om Bankid AB ägs 100% staten eller inte ska inte ha någon betydelse. Bolagen måste ändå följa lagar som gäller för att lagra data om privatpersoner.

Vem ska beivra sådana lagar? Polisen? Hah, har ju funkat fint mot Google, Facebook och Microsoft, som bara behöver böta kaffepengar.
Nej ID-kort är ett statligt åtagande.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

lägg in digitalt körkort då

Skrivet av serafim:

Och digitalt pass

Det är på gång via EU direktiv (vilket sannolikt Freja kommer bli först med)

Det finns ju redan i flera andra länder, att Digitaliserings-Sverige tappat bollen så j***a hårt är inget annat än ett svek mot de som kom innan oss…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är en lite väl optimistisk syn på saken. Det ska in många miljarder och ta lång tid är målet

Sedan ska ju de flesta jobba med byråkratin runt det, inte själva tjänsten eller utveckling av den. Så tveksamt om det någonsin blir klart.

Permalänk

Bra förslag.

Sedan att ha femhundraelva olika lösningar för att identifiera sig gör det inte femhundraelva gånger så säkert, snarare kan folk bli lite trötta på att bära med sig så otroligt många idkort eller applikationer.

Jag är fundersam på hur det borde fungera. Man kan tänka sig ett system där staten bygger en portal där man kan läsa post, identifiera sig osv. Men för mycket sådant kan härma konkurrensen.

Jag själv gillar inte att bära med sig körkort överallt, utan är mer för tanken att man ska ha med sig det som man behöver ha. De egenskaper/rättigheter som körkort ger är väldigt sällan jag behöver ha.
Ta en sådan sak som gå till gymmet. Varför i h-lskotta ska körkortet med? Sedan vissa som låter den vara kvar i klädskåpet.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Körkort är en id-handling, enligt Transportstyrelsen själva: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-ko...
Alla ställen väljer själva vilka id-handlingar de godtar, så att någon inte godtar körkort betyder bara att de inte godtar körkort, och säger inget om körkort är id-handling eller inte.

Oavsett så funkar de inte överallt då många inte ser det som en id handling. Vad säger polis och andra instanser om körkort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Neddragning/skrotning av bankid är ju en bra sak!

MEN samtidigt så ska polisen utveckla nåt så tar det ju 10-20 år innan dom kommer ha en extremt buggig pre alpha version.
Och den kommer vara utvecklad av det företag som bjöd minst betalning för att göra det troligen nåt till 90%+ ägt av kinesiska staten eller ryssland givetvis med 100% fri tillgång till all data.
Företaget ifråga kommer ju inte att ha säkerhets kollats för fem öre, dvs exakt som svenska myndigheter har gjort med det mesta inom den där nya "dator världen" dom sista 20-30 åren nu.

Programmen/server sidan kommer ju troligen ha så dålig säkerhet att en 8åring som håller i en dator/mobil/platta för andra gången i sitt liv skulle lyckas hacka skiten.

Ett par exempel!
Polisens "nya" system som vart många år försenat och kostade hur många 10x pengarna vet jag inte men det var många.
För att efter några månader skrotas för att det var nästintill oanvändbart/buggigt/och en katastrof med säkerheten.
Skolsystemet som det vart ungefär samma sak med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!