Permalänk
Medlem

TV Köpråd Samsung QLED 65

Hej!

Länge sedan man var aktiv här

Behöver köpa en ny TV 65”. Har hittills haft Samsung vilket jag varit nöjd med / van vid.
Blir väl mest filmer och PS5.

Budget rätt låg, max 10 000 kr.

https://www.webhallen.com/se/product/370527-Samsung-65-TQ65Q60DAUXXC-4K-QLED-50-Hz-Smart-TV

Denna QLED är på kampanj. Köpvärd eller invänta black friday? Andra förslag?

Permalänk
Medlem

Vet inte om den TV:in är bra för spel 🤔 Blir lite fundersam på uppdaterings frekvensen på panelen. 50Hz känns konstigt, med Motion Xcelerator vad det nu är?

Bara en tanke
Men jag hade nog hälst velat ha en med 60Hz nativ som minst i alla fall

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nejdå, någon 50 Hz-tv är Q60 då inte eftersom dessa begränsningar senast fanns på CRT-tiden samt de tidigaste av platta 00-talsmodeller. Det är det gamla vanliga med att branschen fortfarande – alldeles idiotiskt – envisas med att beteckna europeiska modeller som 50/100 Hz som om det fortfarande vore 1998. 60 och 120 Hz (med option för 144 och 240 Hz) är normen idag.

Samsungs Q60 är den där evigt omfrågade modellen där "QLED"-marknadsföringen agerar honungsfälla. Q60 är en modell som är snäppet ovanför basklass med lite mer ljusstyrka och lite mer färgomfång. Skillnader som är så små att de antagligen inte skulle märkas sida vida sida utan att någon (typ jag) pekade ut exakt var i bilden det skiljer sig. Q60 har inget gemensamt med andra QLED-modeller där man har associationen att QLED = extra hög ljusstyrka och kontrats, utan "QLED" är mer ett dragplåster för att öka försäljning. Gjorts många felköp på den modellen: "Men, det är ju en QLED, ska vara lika bra som en OLED ju?". Nope.

Vill man ha en bättre TV än Q60 är det enkelt. Välj Q70 som har mer ljusstyrka och en 120 Hz-panel för spelande. Q80 adderar en FALD med ännu bättre förutsättningar för kontrast och HDR.