Mini PC i9-8950HK från Aliexpress

Permalänk
Medlem

Mini PC i9-8950HK från Aliexpress

Jag stötte på denna dator från Aliexpress och undrar om nån har erfarenhet av att köpa liknande varor från Aliexpress?

Det kommer även snart en kampanj den 1:a oktober med avdrag av 200kr på köp över 1800kr vilket drar ner den till 1800kr.

Skrivs att moms är inkl. samt skickas från Spanien och tar bara en vecka att leverera. Säljaren har bra omdömen men inte 100% att man kan lita på dem men man kan betala med PayPal och använda sig av nån form av chargeback ifall det blir något sånt.

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av just den där datorn, men att moms ingår stämmer. När det står den skickas från Spanien brukar också det stämma.

Minns att Linus Tech Tips hittat en del enheter med förinstallerade malware på AliExpress, så den risken finns alltid. Men installerar du om bör det vara safe. Det har också förekommit enheter som utger sig för att ha annan hårdvara än vad de faktiskt innehåller, så där finns också en risk.

Hur AliExpress köparskydd är vet jag inte. Har läst både bra och dåligt om det. Tror det är ok, men att man bara har en support-ticket per köp, så om t.ex säljaren ber dig stänga ticketen "medan de gör återbetalning" kan du inte öppna en ny. Kort sagt, behöver du öppna ett supportärende ska du se till att inte stängs förrän ärendet är 100% löst.

Om du köper en hoppas jag på en recension. Är själv ute efter en Mini pc i den där formfaktorn. Dock bara hittat datorer med Celeron-chip i den där prisklassen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ingen erfarenhet av just den där datorn, men att moms ingår stämmer. När det står den skickas från Spanien brukar också det stämma.

Minns att Linus Tech Tips hittat en del enheter med förinstallerade malware på AliExpress, så den risken finns alltid. Men installerar du om bör det vara safe. Det har också förekommit enheter som utger sig för att ha annan hårdvara än vad de faktiskt innehåller, så där finns också en risk.

Hur AliExpress köparskydd är vet jag inte. Har läst både bra och dåligt om det. Tror det är ok, men att man bara har en support-ticket per köp, så om t.ex säljaren ber dig stänga ticketen "medan de gör återbetalning" kan du inte öppna en ny. Kort sagt, behöver du öppna ett supportärende ska du se till att inte stängs förrän ärendet är 100% löst.

Om du köper en hoppas jag på en recension. Är själv ute efter en Mini pc i den där formfaktorn. Dock bara hittat datorer med Celeron-chip i den där prisklassen.

Kan fortfarande ha rootkits och bootkits.
Om man nu ändå provar på bör man ändra BIOS och göra en clean all på disken.
Absolut inte röra till något nätverk innan.

Kanske inte 100% tar bort all men 99% iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ingen erfarenhet av just den där datorn, men att moms ingår stämmer. När det står den skickas från Spanien brukar också det stämma.

Minns att Linus Tech Tips hittat en del enheter med förinstallerade malware på AliExpress, så den risken finns alltid. Men installerar du om bör det vara safe. Det har också förekommit enheter som utger sig för att ha annan hårdvara än vad de faktiskt innehåller, så där finns också en risk.

Hur AliExpress köparskydd är vet jag inte. Har läst både bra och dåligt om det. Tror det är ok, men att man bara har en support-ticket per köp, så om t.ex säljaren ber dig stänga ticketen "medan de gör återbetalning" kan du inte öppna en ny. Kort sagt, behöver du öppna ett supportärende ska du se till att inte stängs förrän ärendet är 100% löst.

Om du köper en hoppas jag på en recension. Är själv ute efter en Mini pc i den där formfaktorn. Dock bara hittat datorer med Celeron-chip i den där prisklassen.

Ja, tyvärr så var det tänkt att köpa en Mini-PC till nån som nu har redan beställt en själv. Det är en Intel N95 CPU, verkar ha hyffsat bra prestanda iaf, ungefär som en Ivy-Bridge i5:a man hade en gång i tiden.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0CRH6XHG4

Skrivet av Sinery:

Kan fortfarande ha rootkits och bootkits.
Om man nu ändå provar på bör man ändra BIOS och göra en clean all på disken.
Absolut inte röra till något nätverk innan.

Kanske inte 100% tar bort all men 99% iaf

Ja, inget man kan lita på nyförtiden om man köper utanför större märken, även där är det inte heller 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Ja, tyvärr så var det tänkt att köpa en Mini-PC till nån som nu har redan beställt en själv. Det är en Intel N95 CPU, verkar ha hyffsat bra prestanda iaf, ungefär som en Ivy-Bridge i5:a man hade en gång i tiden.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0CRH6XHG4

Tack för länken! Billigare än de N95:or som jag hittat. Avvaktar nog Black Friday om det skulle dyka upp någon trevlig deal där, annars ligger den där bra till

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Snusfri

Tänk på att den där i9'an är från 2018, dvs 6 år gammal och rätt "törstig".

Beroende på vad man skall göra så är N100 för runt 1000-1500:- nog ett bättre val.

GMTek skulle jag gå på annars #20599130

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering om någon på omvägar hittar den här tråden. Verkar vara en scam.

Blev själv köpsugen, men lusläste sedan recensionerna. Flera av dem rapporterar att det i själva verket är en Celeron med 8 gb minne. Säljaren har alltså modifierat så att Windows rapporterar annan hårdvara. Med hjälp av program från tredje part har de dock kunnat identifiera den verkliga hårdvara.

Kort sagt, undvik köp.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.