Microsoft släpper Office 2024

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Office 2024

Den nya versionen av fristående Office med licens istället för prenumeration har landat, och innehåller alla nyheter Microsoft har lagt till sedan 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas fler återgår till detta. Är innerligt trött på alla prenumerationstjänster där andra alternativ saknas.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Viceroy:

Äntligen! Hoppas fler återgår till detta. Är innerligt trött på alla prenumerationstjänster där andra alternativ saknas.

LibreOffice.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om man gillar retro så är det ett ok program. De snodde designen från Word när Libre Office skapades. De borde sno den på nytt för den gamla är inte kul att jobba med. Imo.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gillar att man får valet med en livstidslicens igen.
Ogillar dock priset lite... men jag har väl lvet under en sten 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Snyggt! Om nu bara Adobe och alla andra kunde följa efter med riktiga licenser igen! Avskyr prenumerationer.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Word97 och Excel97 är det enda som behövs!

Permalänk
Medlem

Endast en dator är lite snålt men hur är det om man formaterar Windows? Vissa program förlorar man om man formaterar om och man måste köpa på nytt för att kunna installera igen. Kan man flytta det till nästa dator man köper? Om det går kan det möjligen vara värt det om man kan ha det i flera år framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Reflekterade nyligen över att vi har tre olika versioner av Office på jobbet.

En föråldrad och en smått värdelös genom SharePoint 2019, en lokal installation i Windows samt en modern i OneDrive.

Givetvis har alla olika formspråk och ikoner/knappar (samt språkinställningar för att göra formler i Excel inkompatibla).

Hoppas att vi får Office 2024 eller motsvarande lokalt snart!

Permalänk
Medlem

Bra de återlanserar dessa versioner i alla fall, flera borde ta efter (hej adobe).

Jag har dock någon konstig Office key som jag köpte för flera år sedan för typ 40kr "Microsoft 365 applikationer för företag", de uppdateras alltid till senaste versionen.

Permalänk

Jag funderar på en sådan version åt farsan. Jag själv har Officelicenser så det räcker.

Vissa säger att precis allt som går att göra i Excel, går också göra i Libre Office Calc. Där de förenklat säger att "de själva inte kan ett skit" om office paket till datorn.

Men det finns även problem med vissa användare som har problem med användarvänligheten i Libre Office. Saker för dem kan vara enklare att hitta i Excel och om de inte direkt hittar saken så skiter de i det, de skulle aldrig få för sig att googla på det.

Jag själv känner lite samma i Gimp VS Photoshop. Det går att argumentera för att man kan göra samma saker i Gimp, men för mig så tar vissa saker typ 5 gånger så lång tid. Då jag hela tiden glömmer hur man gör i Gimp, när jag använder det så sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Dom vill ju inte sälja dessa utan alla ska kasta bort pengar på 365...
Men ja, galen summa bara för att få med Outlook.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa säger att precis allt Excel kan, går också göra i Libre Office Calc. Där de förenklat säger att de själva inte kan ett skit om något Officepaket.

LibreOffice kommer alltid att vara skräp i mina ögon. Även under Linux finns det 4-5 andra officepaket som är fungerar långt bättre.

Sist körde jag Office 365 via webbläsaren i Linux här Annars föredrar jag SoftMaker Office överallt privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom vill ju inte sälja dessa utan alla ska kasta bort pengar på 365...
Men ja, galen summa bara för att få med Outlook.

Office med Outlook har alltid varit dyrare då det är den billigaste licensen som "tillåts" användas av företag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Skönt att slippa prenumerationer som konsument.

Skrivet av andreas_dock:

Det är väldigt dyrt. Det är ungefär dubbelt så dyrt som det såldes för runt 2018.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte ens i närheten.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Word 2.0 (eller WinWord 2.0). Det var tider det!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Excel och Word tycker jag är bäst men skulle nog inte köpa Office 365 om det inte vore för Onedrive också. Om man inte ska göra avancerade saker hemma så räcker ju de andra gratisversionerna online eller t.ex Libre, FreeOffice.

Och det är bra att de fortfarande släpper en riktig version, tycker inte om alla pren program. Har Office 365 genom uppgraderingsknepet personal-update-family. Ska nog inte köpa det igen när det går ut om man inte kan göra så igen, utan då blir det FreeOffice eller Libreoffice igen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Det går inte att bara uppdatera? Jag har en studentlicens nedladdad från office.com. Får se om det är möjligt.
Jag använder dock libreoffice en hel del.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Med det priset är det tydligt att Microsoft inte vill att folk ska köpa en sådan licens.

Permalänk
Medlem

Bara att köpa för 400 spänn på Kinguin eller G2A inom kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Med det priset är det tydligt att Microsoft inte vill att folk ska köpa en sådan licens.

Det är väl ungefär samma priser som de brukar ta för sina Office-paket?

Men det är ju länge varit rätt uppenbart att de helst vill att folk skaffar en Office 365 prenumeration istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Som bäst grålicenser. Som värst betalt piratversion.

Permalänk
Medlem

Själv körde vi WordPerfect på 90-talet D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Om alla som gapar om att de vill ha fristående licenser och inte prenumerationer sen inte köper licenserna genom ordinarie kanaler så finns det ju mindre och mindre skäl för MS att fortsätta med detta. Vill man att det ska finnas fristående licenser får man ju också se till att köpa dem på hederligt vis.

Permalänk
Skrivet av walkir:

LibreOffice kommer alltid att vara skräp i mina ögon. Även under Linux finns det 4-5 andra officepaket som är fungerar långt bättre.

Sist körde jag Office 365 via webbläsaren i Linux här Annars föredrar jag SoftMaker Office överallt privat.

Vilka andra paket rekommenderar du?
Jag tycker LibreOffice själv men provar gärna något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det går inte att bara uppdatera? Jag har en studentlicens nedladdad från office.com. Får se om det är möjligt.

Nej. Du kan inte uppdatera och få en ny årgång.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dags att uppdatera sin deploymentshare alltså med både Office och W11 24H2 (Så fort BSODs är lösta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Exakt. LibreOffice kommer rätt så högt upp på de listor som jag har hittat över bästa gratis Officepaket. Sedan är det som alltid. Man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

FreeOffice/SoftMaker Office är min favorit, där även kompatibiliteten mot MS Office är bättre än genomsnittet. Dock lämnar deras Excel-clone lite att önska.

Tycker även att online-versioner i form av Google Workspace och Office 365 fungerar fint, men jobbar helst med filer lokalt.