Följ Black Week på SweClockers

Helgsnack: Hur ser det ultimata hemmakontoret ut?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur ser det ultimata hemmakontoret ut?

Att kunna jobba hemma har sina fördelar, men för att avnjuta en bra arbetsdag hemma behöver vi alla olika saker. Hur ser ditt ultimata kontor ut?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En 4K på runt 50 tum räcker gott och väl i skärmväg, även om det kan vara trevligt med en mindre bredvid för dokument.
Kommer aldrig vilja gå ner markant i storlek om inte livssituation och utrymme kräver det.

Annars är det väl det vanliga, hyggligt ljud i både högtalare och hörlurar med gott om tid lagt på Peace EQ för rätt ljudbild. Belysning bakom/runt skärmen är bra för vinterhalvåret, men inte ett måste, helst lite rödgult om inte ambilight är tillgängligt.
Gärna djupt bord med fotpall under som man kan lassa upp fötterna på ibland för lite omväxling.

Permalänk
Medlem

Själv haft mer begränsade möjligheter att jobba hemifrån, inte minst på senare år, vilket inte vore fel att ha och de gånger det varit har det varit bra.
Största fördelen som jag ser det är att det går att arbeta mer fokuserat och med mindre störningar runt på olika sätt.
Sen för de som har barn/familj/djur så är det bättre att de är på kontoret, för att inte tappa produktivitet och försämra ryktet av hemarbete för andra som faktiskt skulle behöva ha det.

Men gällande kontor så beror det på hur och med vad man arbetar.
Ska man göra något mer aktivt med flera fönster osv så behöver man flera och/eller stora skärmar, samt ordentligt bord och stol m m. Mindre än så är direkt olämpligt.
Har haft kontakt med många kunder/användare och de som haft en ordentlig datorhörna/kontor har haft en betydligt bättre upplevelse och sannolikt också varit mer produktiva än "köksbordsjobbarna". Många har haft möjlighet att låna med sig skärmar m m också.

Ska man däremot mer arbeta med saker som primärt görs i ett enda fönster och mer begränsat med växlande; kolla upp saker, skriva, fundera/formulera el vara med på möte så funkar det utmärkt att sitta bekvämt och ha t ex Ikeas laptopstöd.
Sen görs en del jobb av den typen också via mobilen.

Men som sagt beror det väldigt mycket på vad man gör för tillfället, en del saker är närmast omöjliga att göra utan en rejäl datoruppsättning medan det för andra går utmärkt t o m med mobilen, vilket jag insett då jag ofta varit ute i kundens verksamhet och inte haft datorn tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Sen för de som har barn/familj/djur så är det bättre att de är på kontoret, för att inte tappa produktivitet och försämra ryktet av hemarbete för andra som faktiskt skulle behöva ha det.

Haha, ”ok” my guy.

Permalänk

Baskrav: Bra stol, bra höj- och sänkbart skrivbord, bra belysning, bra skärm (1440p-ekvivalent upplösning eller bättre för att få tillräckligt stor arbetsyta, men gärna pixeldubblad (5k/6k/8k beroende på skärmstorlek) för klarare text. Jag behöver bara en skärm: Logisk uppdelning av mina arbetsytor gör jag med virtuella skrivbord och tmux. Jag har gärna möjlighet att växla mellan mus och trackpad, men trackpad är vad jag använder mest om jag vill undvika muskel- och nervsmärtor i armar/axlar i längden.

Permalänk
Medlem

Det ultimata hemmakontoret existerar inte för mig.
Mitt jobb stannar på min arbetsplats och kommer inte innanför min dörr.
Mitt hem är min fristad och skall så förbli!

Permalänk
Hedersmedlem

Rejält med skärmyta att jobba på, i mitt fall är det just nu 3*27" 1440p eftersom det var vad jobbdatorn klarar. Det funkar bra för mina behov och uppdelningen av skärmar som är i princip "kommunikation, primär arbetsyta och slask/bevakning/kom ihåg".

Bra stol, hörnskrivbord, bekvämt headset, en bra uppsättning högtalare för musik.

Och en dörr att stänga när det behövs vilket inte är så ofta.

Jobbar just nu 50/50 på jobbet och hemma.

Edit: samma önskelista finns på kontoret.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

inte såhär, funkar men inte optimalt ställer jobbets laptop med docka o liknande ovanpå min egna stationära och får koppla om skärmar, tangentbord och nät varje gång..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Skrivet av egbold:

Å andra sidan är det extremt skönt att inte behöva pendla och ha noll väntetid mellan arbetstid och fritid, så länge man har omdöme och självdisciplin nog att sätta gränser. Trots mitt korta avstånd till kontoret är det aldrig mindre än en timme om dagen jag slösar bort på ingenting de dagar jag behöver vara där. Jag lägger mycket hellre den tiden på mig och min familj.

Den logiska avgränsningen för mig är ganska enkel: jobbdatorn kopplas bort och läggs i jobbväskan när arbetsdagen är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Haha, ”ok” my guy.

Jo, hemarbetet har fått dåligt rykte p g a att folk inte alltid skött det ordentligt. Sen är det inte bara dessa grupper det gäller, men att samtidigt behöva sköta/hjälpa/hålla koll på barn/djur tar högst sannolikt av fokuset.

Genom att slippa pendla, göra matbackar osv som annars är nödvändigt, skapas en bättre balans och trivsel.
Att ha krav på att vara på plats hela tiden samtidigt som arbetet långt ifrån alltid kräver el ens drar nytta av det är kontraproduktivt. Sen kanske inte 100 % på distans direkt är lämpligt el möjligt, man tappar en del på det också.

Nu blev det här lite OT från huvudämnet.

Men hemmakontoret bör ha rätt förutsättningar för att göra ett arbete som är i nivå med el t o m bättre än det man har på kontoret/arbetsplatsen. Både gällande teknisk utrustning, ergonomi, arbetsmiljö i allmänhet och distraktioner.

Kan tänka mig att folk här på Swec nog har bättre än många andra, som inte är vana att använda datorer utöver arbetet. För det finns ju faktiskt en del sådana, där datorer enbart är arbetsredskap och används i mycket begränsad omfattning el inte alls privat.

Permalänk
Skrivet av D.:

Jo, hemarbetet har fått dåligt rykte p g a att folk inte alltid skött det ordentligt. Sen är det inte bara dessa grupper det gäller, men att samtidigt behöva sköta/hjälpa/hålla koll på barn/djur tar högst sannolikt av fokuset.

Men hemmakontoret bör ha rätt förutsättningar för att göra ett arbete som är i nivå med el t o m bättre än det man har på kontoret/arbetsplatsen.

Helt ärligt: jag skulle behöva skaffa rejält många fler barn och hundar för att uppnå samma fokus hemma som på kontoret. Öppet kontorslandskap suger.

Permalänk
Medlem

Laptop så man kan varva soffa/säng/köksbord
Teams på mobilen så man kan vara flexibel på möten, typ städa/promenera/ärenden
Mycket social kontakt med kollegor, inte bara prata jobb
Parkoda eller dela skärm i onödan så kan man alltid se något från ert annat perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Separat rum är lösningen. 😊

Perfekta hemkontoret är väl upp till var och en. Jag har betydligt bättre utrustat hemmakontoret än kontorets pissiga aktivitetsbaserade arbetssätt där man inte ens har personliga arbetsplatser längre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Håller lustigt nog på att renovera ett rum i källaren där förra ägaren hade tandläkarmottagning. Det ska bli mitt nya kontor. Byter ett hemarbete mot ett annat

Förövrigt tror jag inredning är viktigare än tekniken. En bra skärm är det viktigaste i teknikväg, men sen handlar det mer om att skapa en bra miljö där man kan trivas. Sitter nu i ett trångt utrymme med 0 venitlation och det är rätt outhärligt på dagarna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Ultimata hemkontoret. Helt eget rum, inga fönster, ljudtyst. Närhet till kylskåp och toalett, närhet till träningsredskap. Närhet till ett bra matställe. Kanske en TV som kan gå i bakgrunden om man vill det.

Skrivbordet, gott om plats. Absolut minst 2st 27" skärmar, sedan större och fler bättre. Jag är lite osäker på vad som idag är det ultimata. Höj och sänkbar bord är inte fel. Avlastningsbord för elektronikutrustning.
Jag ser det dyra kostnaden idag är bostaden. Datorplatsen är en försumbar kostnad i det hela. Liksom några skärmar, kontorsstol, bänk etc, så får man för 40 000kr otroligt bra såna som alla skulle vara skitnöjda över. Rummet som jag pratar om, i Stockholms innerstad, kan det väl vara en miljon för detta rum?

Skrivet av D.:

"Flexarbete" blir mer vanligt. Man kan på dagtid göra mindre ärende som tvätta, handla mat, dra till gymmet, handla något som man behöver ha mer akut etc. Lite småärenden. Dessa får planeras in noggrant.
Man gör sedan arbetet någon annan gång utanför ordinarie arbetstid.

När det man gör är så otroligt lätt mätbart så finns det inget problem att någon latar sig. Jag jämför arbetslivet lite med att studera på högskola. Och skulle man läsa ett riktigt svårt program. Såvisst kan man ett kort tid strunta i att gå på föreläsningar, plugga det minsta på tentorna osv. Men det blir svårt att på tentorna fixa bra poäng då.
I arbetslivet kommer fakturorna till kunden slutet av månaden, har man då maskat så blir det ej roligt.

*edit*
Väldigt många yrken är idag lätt mätbara. Snickaren, bilmekanikern etc har kund svårt att se om personen har jobbat hela tiden. De ser dock vad personen har utfört och vad kostnaden blir. Gillar de ej detta så byter de uppdragsgivare. Där det inom de flesta tekniska jobb är betydligt svårare att få en ny kund än vad en bilverkstad har.
Och ju mer erfaren man blir ju högre blir timkostnad. Så senerion som kostar det dubbla emot junioren kan inte lata sig för den är snabbare.

Permalänk
Medlem

- Luftkonditionering. (Bor i Sydostasien.)
- En bra kaffemaskin.
- En ensam 32" skärm med 4K.
- Redigt djupt höj- och sänkbart skrivbord och stol från IKEA.
- Studiomikrofon för inspelningar och möten.
- Mekaniskt tangentbord med rätt känsla.
- Ordentlig belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Helt ärligt: jag skulle behöva skaffa rejält många fler barn och hundar för att uppnå samma fokus hemma som på kontoret. Öppet kontorslandskap suger.

Helt klart gör det det, det är ett otyg som knappast någon som har det så trivs med.
Tackochlov är det inte riktigt lika vanligt (än) här i trakterna, men att sitta flera i samma rum och med väldigt tunna väggar till andra kontor är lågt ifrån optimalt det heller.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

"Flexarbete" blir mer vanligt. Man kan på dagtid göra mindre ärende som tvätta, handla mat, dra till gymmet, handla något som man behöver ha mer akut etc. Lite småärenden. Dessa får planeras in noggrant.
Man gör sedan arbetet någon annan gång utanför ordinarie arbetstid.

När det man gör är så otroligt lätt mätbart så finns det inget problem att någon latar sig. Jag jämför arbetslivet lite med att studera på högskola. Och skulle man läsa ett riktigt svårt program. Såvisst kan man ett kort tid strunta i att gå på föreläsningar, plugga det minsta på tentorna osv. Men det blir svårt att på tentorna fixa bra poäng då.
I arbetslivet kommer fakturorna till kunden slutet av månaden, har man då maskat så blir det ej roligt.

*edit*
Väldigt många yrken är idag lätt mätbara. Snickaren, bilmekanikern etc har kund svårt att se om personen har jobbat hela tiden. De ser dock vad personen har utfört och vad kostnaden blir. Gillar de ej detta så byter de uppdragsgivare. Där det inom de flesta tekniska jobb är betydligt svårare att få en ny kund än vad en bilverkstad har.

Att göra jobbet, inte tiden el platsen.
Det skulle man önska att fler i ledande positioner förstod.
Finns föreställningar om att fysiskt på plats under vissa tider är det som räknas, vilket dock långt ifrån alltid riktigt stämmer överens med det arbete man gör idag och dess värde.

Tyvärr har en del använt det för att kunna smita undan arbete.

Mätningar används i viss mån ja, men det även för att pressa de som gör mest till att göra mer samtidigt som de inte får mer för det.
Man har ju även hört skräckexempel på hur anställda övervakas och musklick m m mäts.

Sen finns det också en del arbeten där insatserna knappt märks. Det har vid fleratet tillfällen på olika arbetsplatser uppdagats att folk inte arbetat på flera veckor i sträck el bara i väldigt liten grad, då kan man ju undra om dessa ens behövs.

Men synen på arbete, produktivitet osv skulle nog behöva moderniseras. Det här är dock ett ämne för annan tråd, då det riskerar att gå lite för långt OT.

Permalänk
Medlem

Oj... Rum på minst 20m2. Inga fönster. Serverrum i anslutning till kontorsrummet så att allt som skapar (o)ljud försvinner. 2x27" 4K DCI monitorer + 1x27-32" referens monitor, Tv som är 50"+ men inte större än 65". Soffa + fotölj och kaffebord....Stor gräsmatta för hundarna...

Om jag någonsin bygger hus här så kommer mancaven se ut ^sådär. Annars är det praktiskt taget helt omöjligt att hitta en stor lägenhet med STORA rum här. I spanien älskar man små rum...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

inga fönster,

Skrivet av 925a:

Inga fönster.

Vad har ni emot fönster? En av de främsta fördelarna med hemmakontor är ju att man kan ha ett eget fönster som man öppnar när man vill!

Sen kan det förstås gå lite överstyr....

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Vad har ni emot fönster? En av de främsta fördelarna med hemmakontor är ju att man kan ha ett eget fönster som man öppnar när man vill!

https://cdn.prod.website-files.com/62dec9274f0a2ea2207a03a5/63e522524c1944cd4cc1c050_DHH1.webp

Folk kan se in på skärmen. Nu kan man dra igen en gardin framför fönsterna så det är hanterbart ändå.
Resultat blir ju ungefär detsamma, bara att fönster är något onödigt.

Permalänk
Medlem

Bra internet ett antal bra skärmar beroende på uppgift, ett par hörlurar som når till toa ifall det krisar i (teams) möte. Go mat och dryck så hen kan vara vaken och inte somna efter de tråkiga uppgifter som ens arbetsgivare ger en...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Skulle säga att dubbla monitorer är det optimalt för mig, både för det ultimata arbetsrummet och spelrummet. Höj- och sänkbart bord samt ett mekaniskt tangentbord. Tycker också rummet är viktigt, främst att det finns mycket naturligt ljusinsläpp, så länge ljuset inte strålar mot skärmen såklart hahah. Men sen också att det finns mycket avslappnade färger. Kanske inte allas kopp te men det är min iallafall

Permalänk
Medlem

Tycker helt ärligt inte att det behövs så mycket. En bekväm stol, ett enkelt skrivbord och sedan skärm, mus och tangentbord. Skulle bara bli distraherad om jag hade t.ex. fler skärmar eller en massa annat runtomkring.

(Jobbar som utvecklare. 100% hemifrån.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tycker helt ärligt inte att det behövs så mycket. En bekväm stol, ett enkelt skrivbord och sedan skärm, mus och tangentbord. Skulle bara bli distraherad om jag hade t.ex. fler skärmar eller en massa annat runtomkring.

(Jobbar som utvecklare. 100% hemifrån.)

Håller med. Har tidigare jobbat med 2-3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

https://cdn.prod.website-files.com/62dec9274f0a2ea2207a03a5/63e522524c1944cd4cc1c050_DHH1.webp

Håller med. Fönster ger ju överlägset bäst ljus också. Samt något att vila ögonen på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vad har ni emot fönster?

Inget alls men jobbar man med färgkänslig information så är det SJUKT jobbigt att inte ha statisk belysning. På morgonen upplever du en blå färg annorlunda mot vad du gör på kvällskvisten. Ligger solen på så ser färgerna inte rätt ut helt enkelt. Skärmen "plockar upp" solen och likaså ögonen.

Bra, låg belysning som inte tar över och 50% gråa väggar och dina ögon SER de faktiska färgerna. Visst kan jag förlita mig på "skåp" o se att allt är rätt men när man rättat till en bild och vill försköna den så hjälper inte "skåpen" längre.

Min mancave nu har söderläge och jag har en vindsvåning och med AC på 22 så är min mancave fortfarande och nosar på 30 under sommarhalvåret och då har jag det helt mörklagt. Hade säkert varit 3-5 grader kallare om jag inte hade haft ett fönster.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Inget alls men jobbar man med färgkänslig information så är det SJUKT jobbigt att inte ha statisk belysning. På morgonen upplever du en blå färg annorlunda mot vad du gör på kvällskvisten. Ligger solen på så ser färgerna inte rätt ut helt enkelt. Skärmen "plockar upp" solen och likaså ögonen.

Bra, låg belysning som inte tar över och 50% gråa väggar och dina ögon SER de faktiska färgerna. Visst kan jag förlita mig på "skåp" o se att allt är rätt men när man rättat till en bild och vill försköna den så hjälper inte "skåpen" längre.

Min mancave nu har söderläge och jag har en vindsvåning och med AC på 22 så är min mancave fortfarande och nosar på 30 under sommarhalvåret och då har jag det helt mörklagt. Hade säkert varit 3-5 grader kallare om jag inte hade haft ett fönster.

Värmen var ett problem även för mig. Ett tips om du inte redan har det är att montera en markis, dvs få skuggan utanför fönstret. Det gjorde en enorm skillnad jämfört med när jag bara hade rullgardinen. Med fönstret på glänt har jag inte behövt köra AC'n de senaste par åren.

Rullgardinen löser däremot färgproblemet, samtidigt som jag har möjligheten att studera utskrifterna i dagsljus i samma rum.

Permalänk
Medlem

Är rätt så nöjd med mitt nuvarande. Separat rum, 3x4k 27"-skärmar, stort svängt skrivbord. Skulle jag sitta oftare hemma än jag gör så skulle jag se till att byta upp stolen först och främst och överväga ett höj- och sänkbart skrivbord, men för ett i samma storlek så springer prislappen iväg så förbannat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla ska ha så enorma skärmar för. Jag är nöjd med mina 2x 1080p 24” skärmar - jag ska koda, inte njuta av media i hög upplösning.

Sen en okej stol och höj/sänkbart skrivbord så är jag nöjd. Mus + tangentbord så man ej behöver använda laptopen. Webbkamera så man inte behöver använda laptopens konstiga vinkel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Förstår inte vad alla ska ha så enorma skärmar för.

Det beror väl på vad man gör. För min del tillbringas en tillräckligt stor del av dagen på Windowsservrar med GUI via RDP för att jag ska vilja ha en upplösning där jag kan jobba utan att det känns för trångt på Windowsdatorn samtidigt som jag ser mina tool bars och tab bars till vänster om och över Windowsmaskinen.

För att jobba och göra research parallellt på min egen dator är 1080p för klent, medan 1440p räcker (jag gillar inte att ha multipla skärmar, så det är en viktig skillnad jämfört med vad du beskriver).

Sen är det också så att vi alla förhoppningsvis blir äldre. I tonåren körde jag fantastiskt höga upplösningar på 13 och 14" CRT-skärmar, men tre decennier senare är mina ögon helt enkelt inte lika bra, och det är bekvämare att titta på en större skärm.