Masterprogram som förhindrar att ljudet blir högre. PC.

Permalänk
Medlem

Masterprogram som förhindrar att ljudet blir högre. PC.

Hej. Ursäkta skitdålig rubrik men visste inte riktigt vad jag skulle skriva där.
Jag har burken i sign och till den har jag en liten DAC.
Allt är frid o fröjd utom att jag stör mig så på att olika ljudkällor kan ha olika starkt (hög) ljudvolym.
Tex att jag ser på en youtubegrej och sen nästa jag ser har högre volym (med samma inställningar).

Vad jag vill ha är att när jag ser/lyssnar på något och ställer in volymen så vill jag inte att något annat kan bli högre.
Vad jag tror jag letar efter är ett masterprogram som ser till att en inställd volym inte överskrids utan handpåläggning.

Finns det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

du vill normalisera ljudet, brukar finnas i windows ljudinställningar: https://www.minitool.com/news/loudness-equalization-windows-1...

Annars får du leta efter något tredjeparts alternativ, har inte sökt så mycket men jag vet att equilizer APO är ett väldigt starkt verktyg och kanske kan göra det du efterfrågar om du inte hittar det inbyggda windows alternativet.

Permalänk
Medlem

Har för mig att vissa förstärkare kallar det "night mode" eller liknande. Så kanske finns något liknande till datorer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Om komponenterna i din signatur fortfarande är aktuella så är ditt ljudkort från Realtek och om du har installerat drivutinerna så bör du kunna "normalisera" allt ljud via Realteks program.

edit: fixade en länk.

Permalänk
Medlem

Det är nog beroende på ljudkort vilka funktioner för nivåutjämning/loudness som finns för högtalare.
Vad gäller hörlurar finns det inbyggt in i Windows, under Egenskaper->Enhancements

Googlade och såg denna som du kan pröva
https://github.com/catright/Wale

Permalänk
Medlem

Hejsan. Tack för era svar. Jag har en DAC från C-Media. Den har tyvärr inte fliken "Enhancement". Så jag kan inte ställa in något där.
Bra förslag annars.
Använder min DAC för den ger väldigt mycket bättre ljud än moderkortets inbyggda plus att jag har den på bordet vilket ger lätt access.

Ska se om programmet Wale är vad jag letar efter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.