Ska bygga själv och har lite funderingar

Permalänk
Medlem

Ska bygga själv och har lite funderingar

Hej!

Jag tänkte ge mig i kast med att bygga en ny dator och skulle vilja ha lite feedback.
Att bygga själv har ett värde i sig då jag velat prova det länge, så jag gör inte det här för att vara bekväm eller att spara några kronor (om något känns det som att det är billigare med färdigbygge idag). Har tidigare bytt och installerat nya komponenter, samt utfört underhåll invändigt, men aldrig byggt helt från scratch.

Målet är såklart att ha en rigg som kommer att stå sig hyggligt i 5 år minst.
Jag spelar spel som t ex Elden Ring och Helldivers 2. Att ha bäst FPS är inte superviktigt för mig, om det flyter på fint och grafiken är snygg så är jag nöjd.

Idag har jag en i7 8700k och en GTX 1080 som jag tänkte låta barnen få ta över när mitt bygge är klart.

- Vad tror ni om:
Ryzen 7800X3D tillsammans med ett Nvidia 4070 Ti Super eller AMD RX 7900 XTX eller GRE?
Vart jag än kollar hyllas den processorn till skyarna, är den så vass?

- Och hur ska jag resonera vad gäller luftkylning kontra vatten?
Har mest gått på vad jag kunnat hitta på youtube och google, och det verkar som att konventionell kylning kan prestera lika bra som vatten om man väljer rätt komponenter?

- En sista, är det värt att vänta in Black Friday?
Gör som sagt inte detta för att spara pengar, samtidigt är det ju dumt att vaska om det kommer bra deals senare i höst.

Tack på förhand!

PS: Är övriga komponenter av intresse så kollar jag just nu på dessa. Allt är vitt för jag tänkte bygga en "vit" dator.
Zalman i3 Neo (ARGB) - Redan köpt.
ASRock B650 Steel Legend WIFI
Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Vit
Corsair Vengeance 32GB DDR5 5200 mhz RGB vit
Seasonic Focus GX 850 W ATX 3.0 Vit
Kingston NV3 M.2 NVME Gen 4 1TB

Ändra en felskrivning
Permalänk
Medlem

7800x3d är en väldigt bra processor men om du nu inte måste så kan du invänta 9800x3d som sägs komma i slutet av oktober. Och grafikkortetn beror på vad du gillar. Om du föredrar nivida dlss eller ray tracing så är 4070 ti super ett bättre val. Men om du inte behöver det så är 7900 gre ett bra kort för 1440p men 7900 xtx är ett mer ett 4k kort men presterar fortfarande väldigt bra i 1440p.
Och dina datorkompnenter ser bra ut förutom ett par.
Ditt chassi är bra inga fel med det ett bra budget chassi.
Moderkortet kan jag ej säga mycket om för jag är inte så insatt i det men det är säkert ett bra. Men om du har budgeten så kan du gå för ett dyrar och bättre.
Och kylaren är bra för sitt pris. Men om du vill kan du gå för vattenkylning men då kommer det kosta mer och låta lite mer. Men båda allternativen kan kyla en 7800x3d.
Ram borde du ändra till minst ett kitt med 6000 mhz och cl30 med amd expo
Psu är ett bra val och från ett bra märke.
Ssd är okej men skulle kunna ädndras till en snabbare.
Annars ett bra bygge

Med 7900 gre

Detta alternativet är lite billigare men har fortfarande bra prestanda.

Med 7900 xtx

Detta bygget är dyrare men får bättre prestanda och du klarar dig längre utan att uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 5000x Motherboard: Asus rog b550f gaming wifi ll Cpu: Ryzen 7 5800x Kylning: Artic liquid freezer iii 360 Gpu: Sapphire NITRO+ AMD RX 6950 XT Ram: Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL 16 Renegade RGB Nvme: Samsung 980 pro 1tb Psu: Sesonic prime px1300w

Permalänk
Medlem

Tack för svaret @LukasH01! Ska ta mig en närmre titt på minnena och SSDn du föreslog. Utgick mest från att allt jag valt redan var så mycket bättre än vad jag har idag, men ändringarna där var ju inte mer än några hundringar dyrare så det ska övervägas.

Jag har inte så bra koll på skillnaderna mellan GPUerna mer än det man ser i produktspecifikationerna. Jag lutar åt att 4070 Ti Super hade varit rätt val då jag värderar bra grafik före hög fps. 1080 var ju sista genereationen innan Ray Tracing kom så jag har aldrig fått uppleva den teknologin i praktiken. Men AMDs GPUer ser ju ut att ge väldigt mycket bang for buck också. Knepigt det där.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i?