Ska bygga själv och har lite funderingar
Hej!
Jag tänkte ge mig i kast med att bygga en ny dator och skulle vilja ha lite feedback.
Att bygga själv har ett värde i sig då jag velat prova det länge, så jag gör inte det här för att vara bekväm eller att spara några kronor (om något känns det som att det är billigare med färdigbygge idag). Har tidigare bytt och installerat nya komponenter, samt utfört underhåll invändigt, men aldrig byggt helt från scratch.
Målet är såklart att ha en rigg som kommer att stå sig hyggligt i 5 år minst.
Jag spelar spel som t ex Elden Ring och Helldivers 2. Att ha bäst FPS är inte superviktigt för mig, om det flyter på fint och grafiken är snygg så är jag nöjd.
Idag har jag en i7 8700k och en GTX 1080 som jag tänkte låta barnen få ta över när mitt bygge är klart.
- Vad tror ni om:
Ryzen 7800X3D tillsammans med ett Nvidia 4070 Ti Super eller AMD RX 7900 XTX eller GRE?
Vart jag än kollar hyllas den processorn till skyarna, är den så vass?
- Och hur ska jag resonera vad gäller luftkylning kontra vatten?
Har mest gått på vad jag kunnat hitta på youtube och google, och det verkar som att konventionell kylning kan prestera lika bra som vatten om man väljer rätt komponenter?
- En sista, är det värt att vänta in Black Friday?
Gör som sagt inte detta för att spara pengar, samtidigt är det ju dumt att vaska om det kommer bra deals senare i höst.
Tack på förhand!
PS: Är övriga komponenter av intresse så kollar jag just nu på dessa. Allt är vitt för jag tänkte bygga en "vit" dator.
Zalman i3 Neo (ARGB) - Redan köpt.
ASRock B650 Steel Legend WIFI
Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Vit
Corsair Vengeance 32GB DDR5 5200 mhz RGB vit
Seasonic Focus GX 850 W ATX 3.0 Vit
Kingston NV3 M.2 NVME Gen 4 1TB